2025-09-27, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Men borde det inte vara samma lagar för svenska medborgare som jobbar för skrupellösa företag?
T.ex. om jag är läkare och jobbar för ett sjukhus som inte betalar sina skatter, då borde ju jag då blir av med min läkarlegitimation per automatik lixom.
Därför skall arbetsgivaravgifter specas på lönebesked, om företaget fuskar så har arbetstagaren ryggen fri då det visar att det är företaget som fuskar om dessa uppgifter inte stämmer.
Citera
2025-09-27, 11:05
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Jag håller inte med, det är en värdelös lag.
Man får hitta något annat sätt att komma åt den typen av brottslighet än att straffa enskilda för arbetgivarens misstag.

Hade inte lagen funnits så hade vi haft miljontals invandrare som haft en anställning på pappret, men i själva verket hade företaget fuskat med skatter och avgifter.
Senast redigerad av Ganonito 2025-09-27 kl. 11:27.
Citera
2025-09-27, 11:07
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Fortfarande inte jämförbart då din läkarlegitimation inte är kopplad till det specifika sjukhuset. I detta fall var iranierns uppehållstillstånd kopplad till den specifika arbetsplatsen.

Men det kanske just är problemet att dethär uppehållstillstånden ska vara kopplade till en anställning.
Har man givit någon uppehållstillstånd får man väl stå sitt kast.

Och man skulle kunna uppnå samma sak genom att sätta ett krav på självförsörjning när man att har fått ett sådant tillstånd. Kan du inte försörja dig själv genom arbete så åker du ut. Men det betyder ju inte man måste vara kopplad till en viss arbetgivare, och instängd i denna anställning. Det skapar ju bara en situation är där arbetstagaren är helt i arbetsgivarens våld.
Citera
2025-09-27, 11:07
Medlem
Citat:
Men borde det inte vara samma lagar för svenska medborgare som jobbar för skrupellösa företag?
T.ex. om jag är läkare och jobbar för ett sjukhus som inte betalar sina skatter, då borde ju jag då blir av med min läkarlegitimation per automatik lixom.

Absolut, det ska vara straff och inget som man undslipper ens som svensk. Jag skulle gärna se att man får rejält med böter, minst lika mycket som man skulle betalt i skatt och sedan mer ovanpå det då för att man sysslade med bedrägerier och skattefusk.

I praktiken kanske det mer för anställda handlar om att jobbet försvinner eftersom bolaget borde beläggas med verksamhetsförbud och sättas i konkurs. Ägarna och de som sitter i ansvariga positioner ska också givetvis fällas för bedrägeri och skattefusk och beläggas med verksamhetsförbud.
Citera
2025-09-27, 11:11
Medlem
Citat:
Men det kanske just är problemet att dethär uppehållstillstånden ska vara kopplade till en anställning.
Har man givit någon uppehållstillstånd får man väl stå sitt kast.

Och man skulle kunna uppnå samma sak genom att sätta ett krav på självförsörjning när man att har fått ett sådant tillstånd. Kan du inte försörja dig själv genom arbete så åker du ut. Men det betyder ju inte man måste vara kopplad till en viss arbetgivare, och instängd i denna anställning. Det skapar ju bara en situation är där arbetstagaren är helt i arbetsgivarens våld.

Kan hålla med dig. Det är förmodligen ganska många lite sjuka regler som finns inom arbetskraftsinvandringen som skulle kunna rensas bort och ersättas med mer förnuftiga regler som ändå är hårda och garanterar att man inte importerar arbetskraft istället för att anställa någon som redan bor och lever i Sverige.

Vi har mycket korruption inom det här, på alla nivåer. Flera av reglerna syftade ju snarast till att det var mer förmånligt anställa någon från afganistan än att anställa en svensk. Man utnyttjar bidragsregler å det grövsta både vad gäller företaget och individen. Helt enkelt väldigt mycket korruption som blev möjligt pga hur reglerna skrevs av de tidigare regeringarna som ju gjorde väldigt mycket för att maximera massinvandringen.
Citera
2025-09-27, 11:12
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Vem ska denna någon vara tycker du? Du är väl medveten om att vi inte har ministerstyre i Sverige? Och lagen finns som sagt av en anledning. Det är inte som att vi har någon brist på iranier ändå.
Hans lön antyder att vi har brist på hans kompetens. Möjligen större än vi har behov av din kompetens, du vet din egen lön.

Det är någon beige okänd tjänsteman som kan ta beslutet att han får stanna. Han måste bara få ärendet i sin hand, så det är bra att Sverige hängs ut i media i detta fall och kanske drar någon politiker i det för att få synas lite i media.

Det vore otroligt bra för Sverige och vår ekonomi om vi vore ett attraktivt land att söka sig till, för personer med 70k i månadslön.
Senast redigerad av Paris24 2025-09-27 kl. 11:15.
Citera
2025-09-27, 11:14
Medlem
Men det är ju jättebraa att han ska uuuut. Varför skall vi importera folk o ge dom bra jobb med höögaa löner dom jobben ska ju vi infödingar ha - o varför skall han bo i BR vid Norrtull samtidigt som infödingar tvingas bo i Runkeby o Bro.

Nu blir ett juste välbetalt jobb ledigt o det kan en inföding få - samtidigt minskar bostadsbristen om den som får jobbet bor kvar o en ny flyttar in i hornstullslägenheten
Citera
2025-09-27, 11:16
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Kan hålla med dig. Det är förmodligen ganska många lite sjuka regler som finns inom arbetskraftsinvandringen som skulle kunna rensas bort och ersättas med mer förnuftiga regler som ändå är hårda och garanterar att man inte importerar arbetskraft istället för att anställa någon som redan bor och lever i Sverige.

Vi har mycket korruption inom det här, på alla nivåer. Flera av reglerna syftade ju snarast till att det var mer förmånligt anställa någon från afganistan än att anställa en svensk. Man utnyttjar bidragsregler å det grövsta både vad gäller företaget och individen. Helt enkelt väldigt mycket korruption som blev möjligt pga hur reglerna skrevs av de tidigare regeringarna som ju gjorde väldigt mycket för att maximera massinvandringen.

Ja. Det känns som att det mer handlar om arbetgivaren, att dom ska kunna pressa ned löner genom att ta in invandrare från andra länder, som sedan är livegna när dom är här. Och så var det väl inte tänkt att fungera.

Jag kan också ifrågasätta om man borde ha släppt in vissa av dessa individer över huvud taget. Men det är en annan diskussion. Om man behovsprövade invandringen ordentligt så hade det ju också motverkat en hel del fuskare.

T.ex. jag förstår inte hur vi kan ha 8% arbetslöshet och samtidigt ta hit pakistanier för att köra fodora moppar. Det borde inte behövas.
Senast redigerad av bithax 2025-09-27 kl. 11:19.
Citera
2025-09-27, 11:20
Medlem
Kronbefallningsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Hans lön antyder att vi har brist på hans kompetens.

Det finns ingen som helst brist på programmerare med rätt kompetens. Däremot kryllar det av HR-skräp som tittar efter helt andra egenskaper, kanske "kulturell kompetens", vad vet jag.
Citera
2025-09-27, 11:22
Medlem
Citat:
Ja. Det känns som att det mer handlar om arbetgivaren, att dom ska kunna pressa ned löner genom att ta in invandrare från andra länder, som sedan är livegna när dom är här. Och så var det väl inte tänkt att fungera.

Jag kan också ifrågasätta om man borde ha släppt in vissa av dessa individer över huvud taget. Men det är en annan diskussion. Om man behovsprövade invandringen ordentligt så hade det ju också motverkat en hel del fuskare.

T.ex. jag förstår inte hur vi kan ha 8% arbetslöshet och samtidigt ta hit pakistanier för att köra fodora moppar. Det borde inte behövas.

Det är så det blir. Det är bidrag utan fusk och det är bidragsfusk, det är fusk med löner, det är anställningstrygghet och massor av arbetsmarknadslagar som man kringgår genom att anställa en pakistanier som inget hellre vill än att få bo och leva i Sverige där man kan få flera miljoner i bidrag och garanterad livstids försörjning bara man får de där papperen med uppehållstillstånd etc.

Det är värt så mycket pengar att det förekommer att folk via arbetskraftsinvandring BETALAR arbetsgivaren som tack för tjänsten.
Citera
2025-09-27, 11:26
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är så det blir. Det är bidrag utan fusk och det är bidragsfusk, det är fusk med löner, det är anställningstrygghet och massor av arbetsmarknadslagar som man kringgår genom att anställa en pakistanier som inget hellre vill än att få bo och leva i Sverige där man kan få flera miljoner i bidrag och garanterad livstids försörjning bara man får de där papperen med uppehållstillstånd etc.

Det är värt så mycket pengar att det förekommer att folk via arbetskraftsinvandring BETALAR arbetsgivaren som tack för tjänsten.

Jag tror lösningen på det är behovsprövning. Men det vill inte Moderaterna.
För det är så jäkla bra för företagen att ha denhär möjligheten att konkurrensutsätta lönerna på den internationella marknaden. Och sossarna vill inte ha det heller, för deras kärnväljare är ju invandrare som vill kunna få hit sina familjer och kusiner mm.
Citera
2025-09-27, 11:26
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Är det någon som tror på dessa snyfthistorier?

Det är alltid med hänvisan till arbetsgivares administrativa "misstag", och där finns anledning att höja på ögonbrynet. Jag kan av erfarenhet säga att dessa "misstag" möjligen småföretagaren el-Torgny eller pizza-Tony kanske kan göra men annars händer det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in