Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-26, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Jag tycker att man bör utvisa alla släktingar till invandrare som begår brott i Sverige. Jag tycker också Israel bör jämna Gaza med marken. Jag vill leva i en polisstat där vi ägnar oss åt massövervakning, politik åsiktsregistrering och kollektiv bestraffning. Eller inte.

Jag vill bara leva i ett samhälle där man har rätt att leva ett tryggt liv och inte hela tiden skyddar de människor som skadar andra människor och är kriminella. Jag vill att de som begår våldsbrott ska få långa straff, 10-20 år om offret överlever, livstid om offret dör.
Citera
2025-09-26, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag vill bara leva i ett samhälle där man har rätt att leva ett tryggt liv och inte hela tiden skyddar de människor som skadar andra människor och är kriminella. Jag vill att de som begår våldsbrott ska få långa straff, 10-20 år om offret överlever, livstid om offret dör.

Jag går på fotboll (säsongskort sedan 1996) och känner mig aldrig otrygg. Det gjorde jag inte ens som barn och det gör inte dagens ungar heller (familjeläktaren till AIK-GAIS på söndag, som rymmer ungefär 7000 åskådare, är utsåld precis som vanligt)

Således kan polisen fortsätta med sina provocerande uttalanden om att det är farligt att gå på fotboll. Vi som går på matcherna vet att det är rent skitsnack.
Citera
2025-09-26, 16:42
Medlem
Citat:
Jag går på fotboll (säsongskort sedan 1996) och känner mig aldrig otrygg. Det gjorde jag inte ens som barn och det gör inte dagens ungar heller (familjeläktaren till AIK-GAIS på söndag, som rymmer ungefär 7000 åskådare, är utsåld precis som vanligt)

Således kan polisen fortsätta med sina provocerande uttalanden om att det är farligt att gå på fotboll. Vi som går på matcherna vet att det är rent skitsnack.

Ja, mycket av detta fotbollsvåld som skrivs om i tidningarna är kraftigt överdrivet, det är därför jag tänker att man kan byta ut nästan alla poliser mot videoövervakningskameror och så bötar man de som betedde sig illa i efterhand.

Blir ganska mycket pengar man sparar redan på varje enskild klubb.

Ringa polisen kan man ju göra när det väl blir fullständigt kaos.
Citera
2025-09-26, 16:47
Medlem
Vad tror du alla 80-IQ-människor som viger sina liv åt att följa fotboll gör om dom inte längre har fotboll att gå på?

Fotbollen och alla arrangemang med säkerheten runt dom förhindrar totalt inbördeskrig typ. Värt varje krona att distrahera massorna med.
Citera
2025-09-27, 05:18
Medlem
Citat:
Ja, mycket av detta fotbollsvåld som skrivs om i tidningarna är kraftigt överdrivet, det är därför jag tänker att man kan byta ut nästan alla poliser mot videoövervakningskameror och så bötar man de som betedde sig illa i efterhand.

Blir ganska mycket pengar man sparar redan på varje enskild klubb.

Ringa polisen kan man ju göra när det väl blir fullständigt kaos.

Man kan inte skala ner på insatserna allt för mycket eftersom Polismyndigheten själva bedömer att det finns externa hot mot större evenemang som gör det särskilt skyddsvärt (terrorism, masskjutningar, vansinnesdåd). När SÄPO höjde terrornivå 2023 bevakades våra matcher av poliser beväpnade med förstärkningsvapen (automatvapen). Det var också, på polisens order, strikt förbjudet för besökare att ta med sig väskor och påsar in på arenan.

Ett visst skalskydd kommer alltid behövas för allas säkerhet.
Citera
2025-09-27, 09:19
Medlem
Citat:
Man kan inte skala ner på insatserna allt för mycket eftersom Polismyndigheten själva bedömer att det finns externa hot mot större evenemang som gör det särskilt skyddsvärt (terrorism, masskjutningar, vansinnesdåd). När SÄPO höjde terrornivå 2023 bevakades våra matcher av poliser beväpnade med förstärkningsvapen (automatvapen). Det var också, på polisens order, strikt förbjudet för besökare att ta med sig väskor och påsar in på arenan.

Ett visst skalskydd kommer alltid behövas för allas säkerhet.

Så är det. Vi lever mer och mer i ett terrorsamhälle fullt med galningar som vill bruka våld mot civilbefolkningen. Framtida fotbollsarenor lär vara utrustade med någon form av luftförsvar mot drönare som ju förmodligen är ett populärt terrorvapen inom ett par år.
Citera
2025-09-27, 09:59
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Hur då tjänade?
Det var väl en del av mina skattepengar ni fick?
[...]Till en bråkdel av vad fotbollen kostar.
Återigen, elitfotbollen är nettopositiv i rena pengar för samhället.
Därtill kommer ytterligare positiva samhällseffekter.

Citat:
Jag tror på kameraövervakning istället för poliser. Man kan ha ett par vakter, men att straffa och böta folk efteråt med hjälp av kameraövervakningen.

Givetvis förbjudet att vara maskerad, då tillkallas polis.

Iallafall, kameraövervakning, hundratals av kameror på sportarenorna. Alla brott polisanmäls med videbevis och sedan är det bara att utmäta straff i relation till brottet.

Klubbarna betalar för det.
Och hur tror du det fungerar idag? (se nedan)

Citat:
Hur tänker du dig att det ska fungera rent praktiskt?
Ska var och en som går in till publika delen på en fotbollarena scannas då så att det finns ett underlag som AI kan jämföra mot.
Att lägga på polisen att sitta och titta på tiotusentals åskådare och försöka känna igen ansikten för att lagföra knäppgökar känns inte meningsfullt.
Det fungerar ju idag ganska så effektivt. Många, särskilt de lite allvarligare, brotten/ordningsstörningarna upptäcks och utreds mha de kameror och den säkerhets som finns på arenorna. Och som klubbarna genomför och betalar för.
Skyliga identifieras och lagförs samt får tillträdesförbud (på samtliga elitfotbollsarrangemang).

Observera att jag inte påstår att det inte finns problem kopplade till fotbollen.
T.ex. den tveksamma agentverksamheten, matchfixning och annat kopplat till grov organiserad brottslighet. Men trenden vad gäller antal och allvarlighetsgrad på ordningsstörningar på och i anslutning till matcher är tydligt sjunkande. Tack vare evidensbaserat arbete inom klubbar och i samarbete med myndigheter.

Det är uppenbart att många tyckare inte är insatta utan bara killgissar och gubbgnäller. Ta till er de fakta som finns istället. Fundera på och diskutera gärna (i en annan tråd kanske) hur polisen (inte) prioriterar allvarliga brott kopplat till fotbollen istället för bötes-/mängdbrott.
Senast redigerad av NollFemNollFem 2025-09-27 kl. 10:23.
Citera
2025-09-27, 17:46
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Återigen, elitfotbollen är nettopositiv i rena pengar för samhället.
Därtill kommer ytterligare positiva samhällseffekter.

Och hur tror du det fungerar idag? (se nedan)

Det fungerar ju idag ganska så effektivt. Många, särskilt de lite allvarligare, brotten/ordningsstörningarna upptäcks och utreds mha de kameror och den säkerhets som finns på arenorna. Och som klubbarna genomför och betalar för.
Skyliga identifieras och lagförs samt får tillträdesförbud (på samtliga elitfotbollsarrangemang).

Observera att jag inte påstår att det inte finns problem kopplade till fotbollen.
T.ex. den tveksamma agentverksamheten, matchfixning och annat kopplat till grov organiserad brottslighet. Men trenden vad gäller antal och allvarlighetsgrad på ordningsstörningar på och i anslutning till matcher är tydligt sjunkande. Tack vare evidensbaserat arbete inom klubbar och i samarbete med myndigheter.

Det är uppenbart att många tyckare inte är insatta utan bara killgissar och gubbgnäller. Ta till er de fakta som finns istället. Fundera på och diskutera gärna (i en annan tråd kanske) hur polisen (inte) prioriterar allvarliga brott kopplat till fotbollen istället för bötes-/mängdbrott.
"Men trenden vad gäller antal och allvarlighetsgrad på ordningsstörningar på och i anslutning till matcher är tydligt sjunkande."
Har du någon referens till det?
Citera
2025-09-27, 18:11
Medlem
Popetoterors avatar
Inte fan ska samhället betala för att firmerna bränner ner och förstör, så töntigt, de som förstör skiter totalt i fotboll eller vad det än är, stäng ner arenorna, så slipper man se några få töntar som verkar balla genom att förstöra en hel match.
Citera
2025-09-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Inte fan ska samhället betala för att firmerna bränner ner och förstör, så töntigt, de som förstör skiter totalt i fotboll eller vad det än är, stäng ner arenorna, så slipper man se några få töntar som verkar balla genom att förstöra en hel match.
Fast det var mest polisen som förstörde då de krävde utrymning i matchen Hammarby-Djurgårn efter en ganska liten händelse, som var löst! (Vilket Hammarby har gått till domstol om.)

Det har väl varit större problem i en del andra klubbar där polisen INTE krävt utrymning?
Citera
2025-09-28, 07:13
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Har du någon referens till det?

"Vi konstaterar att ordningsläget i Allsvenskan och Superettan har varit det bästa på många år, det är ett trendbrott."
https://svenskelitfotboll.se/klart-b...fort-med-2023/

"Både fotbollsklubbarna och polisen har under flera år pekat på en positiv trend med ett minskat antal våldsbrott och ordningsstörningar på arenorna."
https://www.dn.se/sport/ingen-bra-ve...eller-polisen/

"[...]under de senaste två åren sett en mycket positiv trend när det gäller en minskning av ordningsstörningar i våra ligor, samtidigt som vi sett ett ökat intresse, och dessutom att exkluderingsstrategin fungerar[...]"
https://www.fotbollskanalen.se/allsv...ar-forvanande/

osv....
Citera
2025-09-29, 19:29
Medlem
Supportrarna betalar ju moms på biljetterna så dom betalar ju. Ska politiska partier betala för sin övervakning också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in