Citat:
Ursprungligen postat av
GustavAdam
Jag synar "fotbollskortet".
Förmodligen har det blivit ett mantra på samma sätt som med att vi måste ha invandrare för att klara av den svenska äldreomsorgen.
Alla håller med men ingen har synat om det verkligen är så.
Föreningsverksamhet, vara vilken form det vill, har alltid hjälpt till att fostra ungdomar.
Att fotbollen skulle vara speciellt effektiv vill jag se bevis på.
Var tar alla bollsparkare vägen när de kommer upp i övre tonåren?
Platsar de inte i juniorlaget så är inga klubbar intresserade av dem längre - tyvärr.
Ja, Sverige är extremt bra på föreningsverksamhet mest driven av FRIVILLIGA. MEN du kan INTE räkna med att tillräckligt många vill det alltid.
F ö är det ofta SVÅRAST att få fram nya ledare bland föräldrar i värstingområden...
(medan jag hade ungdomsledare under mig som var VDs på börsnoterade företag

- De tog sig tid att träna sina egna barns årskullar då de inte var utomlands på affärsresor...)
Dessutom tycker säkert många frivilliga ungdomsledare att de vill hålla på med sporten, INTE det skittråkiga att organicera försäljningar av kakor och strumpor, vilket kan göra att de lägger av...
Varför måste just fotbollen vara
speciellt bra på det??
Jag skrev "lagsporter" i allmänhet.
Sport kan fostra positiv målmedvetenhet, självförtroende och speciellt lagsporter även samarbete som samhället kan få användning av då spelarna lägger av med sporten...
Det mycket bra exemplet, som jag skrev om, blev ju framgångsrik inom databranchen då han la av.
Bland "mina sportungar" har det t ex blivit ingenjörer, lärare, egna företagare...
((Själv blev jag egen företagare, byggde upp det från noll till normalt ca 70 anställda innan jag sålde.
"Vilade" mig en period med nytt företag med bara jag
innan bygget av en mjukvaruproduktionsorganisation åt en klient.
Nu är jag "pensionär" och har nyligen startat två småföretag siktande på att det ska bli ca 10 anställda då de kommit igång ordentligt. Det går att växa till större men det räcker vid min ålder.))