2025-09-27, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Envars ingripande är exakt vad det handlar om. Väktare är privatpersoner och har inte mer befogenheter eller skyldigheter än privatpersoner.

Att hon inte höll kvar TS var troligen en blandning av osäkerhet och bristande fysisk förmåga som det låter. Dom flesta oskyldiga är måna om att bevisa sin oskuld.

Då har reglerna ändrats sedan jag jobbade med detta. Eller tolkningen av reglerna. Är du kunnig inom ämnet eller en tro sig påare?
Citera
2025-09-27, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Om de ber dig visa din väska så kanske de bara misstänker att du har snattat.
De kanske ber alla som har en orimligt stor väska för det de handlar att visa sin väska?
Du kanske uppehåller dig väldigt länge i butiken och handlar väldigt lite?
Du ser ut som en snattare.

Det finns många oskyldiga anledningar till varför personalen kan misstänka snatteri hos sina kunder.

Att anklaga någon för stöld är i mitt tycke väldigt allvarligt och inte oskyldigt överhuvudtaget. Du skall ha bra mycket på fötterna för att göra något sådant.
Hur ser en snattare ut? Finns det någon juridisk definition på en snattares utseende?
Citera
2025-09-27, 08:28
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag har aldrig snattat något i hela mitt liv och jag skulle heller aldrig visa innehållet i min väska.
Varför be någon att visa innehållet om man vet att de har snattat?
Då tar man personen o ringer polisen. Här har man inte varit riktigt säker.

Jag skulle bli väldigt förolämpad och kränkt av att någon anklagar mig för att vara en tjuv.
Tar vakten o griper en (felaktigt) så torde man i sin tur kunna envarsgripa vakten då denne begår en olaglig handling.

Du förstår nog om du tänker efter att ett felaktigt grip inte är olagligt om det inte görs med uppsåt. Det görs flera hundra felaktiga grip om året, det blir en ursäkt och kanske pinsamhet men ett omhändertagande är bara olagligt om det görs med uppsåt. Och utför du våld mot en polis etc blir det istället våld mot tjänsteman. Bästa du kan göra är antingen bara visa att du är oskyldig, eller om du vill vara en rättshaverist, säg till vakten att du vägrar vara behjälplig men du kan stanna tills polis kommer. Så får du en riktigt sur polis också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Läste du mitt inlägg ens? Du måste ha sett brottet utföras för att kunna envarsgripa. Det är vad jag vet bara polisen som kan gripa någon på bara misstankar.
Är det inte så att om personen i fråga inte har tillgrepp någonting kan man själv bli anklagad för olaga frihetsberövande?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
....

Men vad skulle ha hänt om jag faktiskt slagit henne? Om hon skulle greppat tag i mig när jag var helt oskyldig. Hade hon rätt i att försöka stoppa mig? Har inte jag rätt att lämna butiken utan att bli antastad?

Våld mot tjänsteman naturligtvis, är du efterbliven? Ja, hon hade rätt att stoppa dig eftersom hon hade skälig anledning att tro att du snattade.
Citera
2025-09-27, 08:33
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Då har reglerna ändrats sedan jag jobbade med detta. Eller tolkningen av reglerna. Är du kunnig inom ämnet eller en tro sig påare?

Trodde det här var allmänt känt idag.

”Reglerna har inte ändrats – det är samma lag som gällt i årtionden. Enligt 24 kap. 7 § rättegångsbalken får envar gripa en person som begår ett brott med fängelse i straffskalan på bar gärning eller flyende fot, och personen ska överlämnas till polis så snart som möjligt.

En väktare räknas juridiskt som en privatperson och har därför inga extra befogenheter – samma regler gäller för alla vid ett envarsgripande. Det enda undantaget är ordningsvakter och skyddsvakter, som genom särskild förordning har utökade befogenheter inom sitt tjänsteområde. En vanlig väktare i butik eller på rond omfattas inte av det.”
Citera
2025-09-27, 08:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Trodde det här var allmänt känt idag.

”Reglerna har inte ändrats – det är samma lag som gällt i årtionden. Enligt 24 kap. 7 § rättegångsbalken får envar gripa en person som begår ett brott med fängelse i straffskalan på bar gärning eller flyende fot, och personen ska överlämnas till polis så snart som möjligt.

En väktare räknas juridiskt som en privatperson och har därför inga extra befogenheter – samma regler gäller för alla vid ett envarsgripande. Det enda undantaget är ordningsvakter och skyddsvakter, som genom särskild förordning har utökade befogenheter inom sitt tjänsteområde. En vanlig väktare i butik eller på rond omfattas inte av det.”

Stämmer men en väktare har sk förstärkt tjänstemannaskydd, vilket innebär att du får ett hårdare straff än om du misshandlar en privatperson.
Citera
2025-09-27, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Att anklaga någon för stöld är i mitt tycke väldigt allvarligt och inte oskyldigt överhuvudtaget. Du skall ha bra mycket på fötterna för att göra något sådant.
Hur ser en snattare ut? Finns det någon juridisk definition på en snattares utseende?
Det gör det inte men jag tror att butikerna har ganska bra koll på vilka som snattar. Och vissa är mer lika snattarna än andra.
Citera
2025-09-27, 08:38
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Är det inte så att om personen i fråga inte har tillgrepp någonting kan man själv bli anklagad för olaga frihetsberövande?

Nej, olaga frihetsberövande kräver uppsåt. Det görs flera hundra felaktiga frihetsberövande om året. Man får en ursäkt och en pinsam vakt/polis men vårt rättsamhälle skulle inte fungera om alla oskyldiga felaktigheter och misstag rättsväsendet gör leder till fällande dom.
Senast redigerad av Wyrdkin 2025-09-27 kl. 08:45.
Citera
2025-09-27, 08:41
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Ja, det heter envarsingripande.

Men vakten får inte kroppsvisitera dig eller kolla i din väska. Så om du inte frivilligt går med på det så får ni sitta tillsammans och vänta på att polisen kommer.

Om du hade slagit henne åker du sannolikt dit för misshandel. Ringa misshandel: böter eller upp till 6 månader. Misshandel: upp till 2 år. Grov misshandel: minst 1 och max 6 år. Graden bestäms av hennes skador, inte av din avsikt eller hur hårt du slog.
Fast jag är lite tveksam om ingripandet. Får man gripa någon som inte gör sig skyldig till brott?

Sedan får man inte klappa till folk utan att begå ett brott (nej, man kan inte begå brott för att någon annan gör det), och aldrig kvinnor. *Om hon var så tanig som du skriver var det fäl bara att ignorera.
Citera
2025-09-27, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Jag fattar endå ts lite. Butikskontrolanter kan öva på att fråga snällt och prioritera kundernas värdighet. Tex "vi frågar alla med väska idag."
De har inte rätt i stoppa dig om de inte dett dig göra något som ger fängelse på straffskalan elr du aktivt gör fuffens. Men de blir en klurig situation där du kan råka åka dit för våld mot tjänsteman.

Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Det hade tagit orimligt lång tid.
Stickprov på de som uppfyller vissa kategorier är bättre.
Det fungerar inte så, du kan inte genomföra ett envarsgripande bara för att någon bär en väska eller uppfyller vissa kriterier som du eller butiken har bestämt. Utan man måste ha skälig tro att ett brott har begåtts, som att man någon kanske rotar runt i en vätska i butiken på ett sånt sätt att man kan anta att det sker något fuffens.

Däremot kan vakter kräva att få gå igenom din vätska om du säg slutar jobbet på diverse arbetsplatser som industrier, butiker mm även om det inte finns någon misstanke. Detta eftersom det ingår i arbetet och något man skriver på och godkänner vid anställning, vilket ger arbetsgivaren rätt att genomföra kontroller.
Det finns dock regler kring hur det får gå till mm, men det skiljer från arbetsplats till arbetsplats vad som kan anses skäligt.
Citera
2025-09-27, 08:50
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Varför är du en sån känslig prinsessa? Du är så speciell att ingen minsann ska tala om för dig vad du ska göra! Skapar hellre ett onödigt drama där en stackars butiksväktare nästan blev misshandlad.

Normala människor gör inget drama av an sådan här sak. Man är trevlig och visar väskan och sen skrattar man tillsammans lättsamt åt missförståndet. Allt tar 4 sekunder. Man fortsätter med livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in