2025-09-27, 07:02
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Kunde du inte bara öppna väskan om du var oskyldig som de flesta antagligen gjort med lite grymtande?
Citera
2025-09-27, 07:04
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Jag fattar endå ts lite. Butikskontrolanter kan öva på att fråga snällt och prioritera kundernas värdighet. Tex "vi frågar alla med väska idag."
De har inte rätt i stoppa dig om de inte dett dig göra något som ger fängelse på straffskalan elr du aktivt gör fuffens. Men de blir en klurig situation där du kan råka åka dit för våld mot tjänsteman.
Senast redigerad av Asb3rger1337 2025-09-27 kl. 07:07.
Citera
2025-09-27, 07:18
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Jag läste ditt inlägg. Men det är ju uppenbart att hon inte såg mig begå något brott då jag var helt oskyldig - eller hur?

Sen att hon såg mig söka något i min ryggsäck är en sak. Hon agerade däremot helt på hennes skeva misstankar.
Du verkar instabil. Rätt eller fel låt dem genomsöka din väska så att du inte agerar på dina affekt-impulser nästa gång och slår personen och torskar.
Citera
2025-09-27, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag har aldrig snattat något i hela mitt liv och jag skulle heller aldrig visa innehållet i min väska.
Varför be någon att visa innehållet om man vet att de har snattat?
Då tar man personen o ringer polisen. Här har man inte varit riktigt säker.

Jag skulle bli väldigt förolämpad och kränkt av att någon anklagar mig för att vara en tjuv.
Tar vakten o griper en (felaktigt) så torde man i sin tur kunna envarsgripa vakten då denne begår en olaglig handling.
Om de ber dig visa din väska så kanske de bara misstänker att du har snattat.
De kanske ber alla som har en orimligt stor väska för det de handlar att visa sin väska?
Du kanske uppehåller dig väldigt länge i butiken och handlar väldigt lite?
Du ser ut som en snattare.

Det finns många oskyldiga anledningar till varför personalen kan misstänka snatteri hos sina kunder.
Citera
2025-09-27, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Jag fattar endå ts lite. Butikskontrolanter kan öva på att fråga snällt och prioritera kundernas värdighet. Tex "vi frågar alla med väska idag."
De har inte rätt i stoppa dig om de inte dett dig göra något som ger fängelse på straffskalan elr du aktivt gör fuffens. Men de blir en klurig situation där du kan råka åka dit för våld mot tjänsteman.
Det hade tagit orimligt lång tid.
Stickprov på de som uppfyller vissa kategorier är bättre.
Citera
2025-09-27, 07:50
Medlem
Vet om två olika situationer där personer i min närhet har blivit oskyldigt anklagade för detta och sedan mer eller mindre att de har blivit kvarhållna mot sin vilja och därmed krävt att vakterna ska ringa dit polisen men de har de av någon märklig anledning inte velat göra.

I din situation verkar vakten ändå ha varit ganska trevlig plus att du har en väska i affären så jag tycker nog att du kunde visat upp den men sedan har vi ju de där vakterna som är riktigt otrevliga så mitt råd till folk som blir oskyldigt kvarhållna : kräv att polisen kommer dit.
Citera
2025-09-27, 07:58
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Om vakten sett något som hon uppfattade som ett brott(med fängelse i straffskalan) så ja.
Det är inte olagligt för vakten att ha fel.

Hade du slagit till vakten hade det blivit våld mot tjänsteman om denna "vakt" var väktare eller OV.

Det är inte olagligt för vakten att ha sett fel. Om hon trodde sig se honom stoppa ner en butiksvara så är gripandet OK.

Hon kan däremot inte gripa honom för att hon såg honom rota i ryggsäcken och utifrån det bara drog slutsatsen att han antagligen stoppa ner något.
Citera
2025-09-27, 08:10
Medlem
Så pucko så det är inte sant.

Om inte polis eller väktare skulle undersöka folk såhär, så skulle ju i princip ingen gripas nånsin.

Har polisen rätt att nykterhetskontrollera mig när jag inte har druckit?
Hur FAN ska polisen veta att du inte druckit om dom inte testar?

Polis: Systembolagets personal anklagar dig för att ha stoppat på dig flaskor med sprit och sen gått ut utan att betala.

TS: Jag är oskyldig.

Polis: Ah, okej. Bra då vet vi. Tack och ha en trevlig dag.

Senast redigerad av Robbinist 2025-09-27 kl. 08:13.
Citera
2025-09-27, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Vet om två olika situationer där personer i min närhet har blivit oskyldigt anklagade för detta och sedan mer eller mindre att de har blivit kvarhållna mot sin vilja och därmed krävt att vakterna ska ringa dit polisen men de har de av någon märklig anledning inte velat göra.

I din situation verkar vakten ändå ha varit ganska trevlig plus att du har en väska i affären så jag tycker nog att du kunde visat upp den men sedan har vi ju de där vakterna som är riktigt otrevliga så mitt råd till folk som blir oskyldigt kvarhållna : kräv att polisen kommer dit.

Vakter som kvarhåller en person som inte gjort fel begår nämligen själva ett stor tjänstefel, det kan också vara straffbart. Ni pratar om envarsingripande men det handlar inte om detta.

Vakter som tvingar dig stanna kvar är utbildade och förväntas veta mer än vanligt folk, de krävs också på högre bevisbörda.

Håller de kvar dig kan de själva stå med straff, det är därför hon inte höll TS kvar eller varför de inte ringer polisen.
Ringer de polisen och de har fel kan du motanmäla dom, vet inte om det var olaga frihetsberövande som det kallas.
Citera
2025-09-27, 08:16
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Vem som helst har rätt att göra ett envarsingripande. Så jag kan bara springa upp till vem som helst och krama om dom för att jag misstänker brott? Och när Polisen kommer är jag helt oskyldig om jag gjorde fel?

Det måste vara väldigt uppenbart att det är gärningsmannen. Fängelse måste finnas i straffskalan om jag inte minns fel. Och man måste kontakta polisen omedelbart.

ICA rånar ju en på daglig bas så där hade jag aldrig gjort ett ingripande.
Citera
2025-09-27, 08:19
Medlem
Citat:
Hade hon rätt att gripa mig när jag var oskyldig?

Om hon hade sett att du stulit något har hon rätt att gripa dig. om du inte har stulit – vilket verkar vara fallet med dig – så har hon inte rätt till det.

Hon kan inte tvinga dig att visa upp din väska. Att hon försökte gripa dig visar att den personen antingen struntar i reglerna eller så vet jag inte vad hon sysslar med?

personligen skulle jag inte börja veva mot väkter/väktare utan istället låta rättvisan ha sin gång. Du skulle säkert kunna anmäla henne någonstans (kanske polisen, jag vet inte). Hon gjorde fel.
Citera
2025-09-27, 08:20
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Vakter som kvarhåller en person som inte gjort fel begår nämligen själva ett stor tjänstefel, det kan också vara straffbart. Ni pratar om envarsingripande men det handlar inte om detta.

Vakter som tvingar dig stanna kvar är utbildade och förväntas veta mer än vanligt folk, de krävs också på högre bevisbörda.

Håller de kvar dig kan de själva stå med straff, det är därför hon inte höll TS kvar eller varför de inte ringer polisen.
Ringer de polisen och de har fel kan du motanmäla dom, vet inte om det var olaga frihetsberövande som det kallas.

Envars ingripande är exakt vad det handlar om. Väktare är privatpersoner och har inte mer befogenheter eller skyldigheter än privatpersoner.

Att hon inte höll kvar TS var troligen en blandning av osäkerhet och bristande fysisk förmåga som det låter. Dom flesta oskyldiga är måna om att bevisa sin oskuld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in