Citat:
Ursprungligen postat av
Jahre30
Vet om två olika situationer där personer i min närhet har blivit oskyldigt anklagade för detta och sedan mer eller mindre att de har blivit kvarhållna mot sin vilja och därmed krävt att vakterna ska ringa dit polisen men de har de av någon märklig anledning inte velat göra.
I din situation verkar vakten ändå ha varit ganska trevlig plus att du har en väska i affären så jag tycker nog att du kunde visat upp den men sedan har vi ju de där vakterna som är riktigt otrevliga så mitt råd till folk som blir oskyldigt kvarhållna : kräv att polisen kommer dit.
Vakter som kvarhåller en person som inte gjort fel begår nämligen själva ett stor tjänstefel, det kan också vara straffbart. Ni pratar om envarsingripande men det handlar inte om detta.
Vakter som tvingar dig stanna kvar är utbildade och förväntas veta mer än vanligt folk, de krävs också på högre bevisbörda.
Håller de kvar dig kan de själva stå med straff, det är därför hon inte höll TS kvar eller varför de inte ringer polisen.
Ringer de polisen och de har fel kan du motanmäla dom, vet inte om det var olaga frihetsberövande som det kallas.