2025-09-27, 00:51
Medlem
StoreSvartes avatar
Jag var på ICA för ett par dagar sen och köpte folkisar och handlade en massa skit. Märkte att jag inte hade min telefon (med kortet) i fickan så började gräva efter den i ryggan.

När jag gick för att betala så kom vakten fram. Typ världens spinkigaste tjej. Hon säger till mig med bruten röst att hon vill kolla i min ryggsäck. Jag hade inte snott något och var helt clean. Så jag säger till henne att Nej, jag har inte snott ett skit och börjar vandra därifrån.

På vägen ut var hon nära att försöka greppa mig, och jag skulle då garanterat ha smällt till henne så hårt att hon skulle ha däckat på ett slag. Nu blev det inget av det. Lämnade butiken och drog iväg.

Men vad skulle ha hänt om jag faktiskt slagit henne? Om hon skulle greppat tag i mig när jag var helt oskyldig. Hade hon rätt i att försöka stoppa mig? Har inte jag rätt att lämna butiken utan att bli antastad?
Senast redigerad av StoreSvarte 2025-09-27 kl. 00:55.
Citera
2025-09-27, 00:56
Medlem
Graavargs avatar
Ja, det heter envarsingripande.

Men vakten får inte kroppsvisitera dig eller kolla i din väska. Så om du inte frivilligt går med på det så får ni sitta tillsammans och vänta på att polisen kommer.

Om du hade slagit henne åker du sannolikt dit för misshandel. Ringa misshandel: böter eller upp till 6 månader. Misshandel: upp till 2 år. Grov misshandel: minst 1 och max 6 år. Graden bestäms av hennes skador, inte av din avsikt eller hur hårt du slog.
Senast redigerad av Graavarg 2025-09-27 kl. 01:00.
Citera
2025-09-27, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
och jag skulle då garanterat ha smällt till henne så hårt att hon skulle ha däckat på ett slag.
Vad är det för fel på dig? Låter inte normalt att garanterat vilja däcka folk.
Citera
2025-09-27, 01:02
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Ja, det heter envarsingripande.

Men vakten får inte kroppsvisitera dig eller kolla i din väska. Så om du inte frivilligt går med på det så får ni sitta tillsammans och vänta på att polisen kommer.

Om du hade slagit henne åker du sannolikt dit för misshandel. Ringa misshandel: böter eller upp till 6 månader. Misshandel: upp till 2 år. Grov misshandel: minst 1 och max 6 år. Graden bestäms av hennes skador, inte av din avsikt eller hur hårt du slog.

Hade hon rätt att gripa mig när jag var oskyldig?
Citera
2025-09-27, 01:07
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Hade hon rätt att gripa mig när jag var oskyldig?
För att envarsgripa någon så skall man vad jag vet ha sett brottet utföras. Det räcker inte med att hon misstänker något. Hade du slagit ner henne så hade det dock varit misshandel så det var tur för din del att du inte gjorde det.
Citera
2025-09-27, 01:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Du ska INTE slå henne. Om du är helt oskyldig så varför inte bara visa väskan. Fått den frågan på ICA. Ja det är bara mina öl där. Inte sådana som säljs på ICA sedan var det fint.
Citera
2025-09-27, 01:09
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
För att envarsgripa någon så skall man vad jag vet ha sett brottet utföras. Det räcker inte med att hon misstänker något.

Vem som helst har rätt att göra ett envarsingripande. Så jag kan bara springa upp till vem som helst och krama om dom för att jag misstänker brott? Och när Polisen kommer är jag helt oskyldig om jag gjorde fel?
Citera
2025-09-27, 01:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vem som helst har rätt att göra ett envarsingripande. Så jag kan bara springa upp till vem som helst och krama om dom för att jag misstänker brott? Och när Polisen kommer är jag helt oskyldig om jag gjorde fel?
Läste du mitt inlägg ens? Du måste ha sett brottet utföras för att kunna envarsgripa. Det är vad jag vet bara polisen som kan gripa någon på bara misstankar.
Citera
2025-09-27, 01:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Kommer med en massa skit. Du har rätt. Men ddet är också i dennes rätt som du anklagar tom griper att komma med anmälan mot dig. Sedan varför liksom göra det? Förstår det om det är din ICA-butik men annars...?!
Citera
2025-09-27, 01:14
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Läste du mitt inlägg ens? Du måste ha sett brottet utföras för att kunna envarsgripa. Det är vad jag vet bara polisen som kan gripa någon på bara misstankar.

Jag läste ditt inlägg. Men det är ju uppenbart att hon inte såg mig begå något brott då jag var helt oskyldig - eller hur?

Sen att hon såg mig söka något i min ryggsäck är en sak. Hon agerade däremot helt på hennes skeva misstankar.
Citera
2025-09-27, 01:17
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du ska INTE slå henne. Om du är helt oskyldig så varför inte bara visa väskan. Fått den frågan på ICA. Ja det är bara mina öl där. Inte sådana som säljs på ICA sedan var det fint.

När jag är helt oskyldig så är det ingen människa som rör mig. Vad skulle du göra om någon kommer upp till dig och försöker greppa tag i dig? Kön är högst irrelevant.
Citera
2025-09-27, 01:19
Medlem
Citat:

Det där en sanning med modifikation, du skall ha sett vad du skäligen kan tro är ett brott(men fängelse i straffskalan) utföras.
Det behövs av logiska skäl inte fullt utredas och fastställas att brott faktiskt har begåtts för att få utföra envarsgripande.

T.ex. om en vakt ser en person lägga en vara i ryggsäcken och gå ut ur butiken får de envarsgripa, även om det skulle vara så att personen betalat varan i förväg och inget brott begåtts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in