2025-09-24, 18:24
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbledwarf
Det stämmer dock inte. AI är systemutvecklarens bästa vän.
Endast dom med lägre intelligens tror på illusionen att AI kommer ta över världen.
Det är endast ett verktyg.

"Jag har skrivit en del kod" låter ganska roligt.
Jag tror du missförstår helt vad dessa jobb handlar om.

(Jag kan ha fel dock men ser det inte riktigt.)
Koden var väl det svåra förr, när man fick dll hell eller annat.
Att kravspecifiera, ja då tar man ju fram kraven säger till AI att skriva specen snyggt, och skriva testfall.

Det finns inget jag gör nu idag utan att jag tar hjälp av ai. Allt från tidsestimering till testfall. Och värre blir det. Och alla dessa clean code nissar, som byggt hela sin tillvaro på något som AI gör by default. Det är ju bara idag att skicka in skiten i AI.

Och de olika språken. Jag började på ett för mig helt nytt språk för en månad sedan. Nu har jag flängt ut en mobilapp och en websida utan att jag ens kommer ihåg vad jag gjort. Kunden nöjd. Jag gav AI koden, sa att gör såhär. Och koden kom ut, visst ibland blir det fel versioner, men på det hela behöver jag inte komma ihåg ett skvatt. Skönt.

Och förr skrev man kod.
Citera
2025-09-24, 21:54
Medlem
Dumbledwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Koden var väl det svåra förr, när man fick dll hell eller annat.
Att kravspecifiera, ja då tar man ju fram kraven säger till AI att skriva specen snyggt, och skriva testfall.

Det finns inget jag gör nu idag utan att jag tar hjälp av ai. Allt från tidsestimering till testfall. Och värre blir det. Och alla dessa clean code nissar, som byggt hela sin tillvaro på något som AI gör by default. Det är ju bara idag att skicka in skiten i AI.

Och de olika språken. Jag började på ett för mig helt nytt språk för en månad sedan. Nu har jag flängt ut en mobilapp och en websida utan att jag ens kommer ihåg vad jag gjort. Kunden nöjd. Jag gav AI koden, sa att gör såhär. Och koden kom ut, visst ibland blir det fel versioner, men på det hela behöver jag inte komma ihåg ett skvatt. Skönt.

Och förr skrev man kod.
Well systemutveckling har egentligen aldrig handlat om "kod".
Om du visste vad du talade om, men AI är bra på att spotta ut kod i alla fall!
Citera
2025-09-25, 06:03
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Well systemutveckling har egentligen aldrig handlat om "kod".
Om du visste vad du talade om, men AI är bra på att spotta ut kod i alla fall!
En sak har jag lärt mig som kodapa, det är att i denna branschen är besserwissers väldigt vanliga
Citera
2025-09-25, 11:14
Medlem
Dumbledwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
En sak har jag lärt mig som kodapa, det är att i denna branschen är besserwissers väldigt vanliga
Hehe det kan nog bli lite så när man jobbar hela dagarna och ser någon säga något som inte verkar stämma riktigt.
Citera
2025-09-25, 11:27
Medlem
bogerts avatar
Till alla er som står utanför begåvningsreserven och tror att AI kommer ersätta programmerare:

Tror ni AIn utvecklar sig själv?

Citera
2025-09-25, 11:46
Medlem
Dumbledwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogert
Till alla er som står utanför begåvningsreserven och tror att AI kommer ersätta programmerare:

Tror ni AIn utvecklar sig själv?

Kom ihåg att lära dig definitionerna av programmerare och systemutvecklare.
Programmering du talar om är bara en del. Där är AI ett jättebra verktyg men det kommer inte ersätta systemutvecklare 100%, ingen seriös tror det i nuläget.
Senast redigerad av Dumbledwarf 2025-09-25 kl. 11:54.
Citera
2025-09-25, 11:51
Medlem
bogerts avatar
Citat:
Kom ihåg att lära dig definitionerna av programmerare och systemutvecklare.
Programmering du talar om är bara en del. Där är AI ett jätte bra verktyg men det kommer inte ersätta systemutvecklare 100%, ingen seriös tror det i nuläget.

Hörru din homofila besserwisser, skaffa ett par brillor så du blir en brillorm och ser att första yrket i trådens rubrik är "programmerare". Din systemutvecklarröv är inte ens nämd där.
Citera
2025-09-25, 11:53
Medlem
Dumbledwarfs avatar
Citat:
Hörru din homofila besserwisser, skaffa ett par brillor så du blir en brillorm och ser att första yrket i trådens rubrik är "programmerare". Din systemutvecklarröv är inte ens nämd där.

Du får nog lära dig att vad som kallas "programmerare" i folkmun egentligen betyder något annat..
Citera
2025-09-25, 11:56
Medlem
bogerts avatar
Citat:
Du får nog lära dig att vad som kallas "programmerare" i folkmun egentligen betyder något annat..

Precis som att "idiot" egentligen betyder Dumbledwarf
Citera
2025-09-25, 11:59
Medlem
Dumbledwarfs avatar
Citat:
Precis som att "idiot" egentligen betyder Dumbledwarf
Försöker vara pedagogisk, gå ned till din nivå för att förklara.
Blir man kallad idiot istället, aa precis.
Citera
2025-09-26, 11:56
Medlem
ChatGPT och AI är verktyg. Det kan inte ersätta mänskliga utvecklare.
Senast redigerad av Norkam 2025-09-26 kl. 12:05.
Citera
2025-09-26, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norkam
ChatGPT och AI är verktyg. Det kan inte ersätta mänskliga utvecklare.

AI kan assistera en utvecklare så att den blir lika effektiv som ungefär 1,25 mänskliga utvecklare som inte använder AI enligt en studie från juni 2025. Alltså kan man säga att AI ersätter en utvecklare av fem. Precis som att det inte är fel att säga att traktorer ersatte bönder och hästar, och miniräknare ersatte mänskliga kalkylatorer.

(Siffran är väldigt skakig och svår att mäta. Enligt en studie från juli 2025 gick det till och med 19 procent långsammare med ai-stöd än utan, och i studier från 2023 gick det 2 gånger så snabbt. Genomsnittet av alla studier ger ett positivt resultat.)

Att många av oss säger att AI resonerar, förstår och har intelligens, om än inte mänsklig intelligens, är mer kontroversiellt än att säga att den ersätter människor. Att många av oss tror att om man låter den utveckla sig själv utan övervakning så kommer den utveckla egen vilja är ändå mer kontroversiellt.
Senast redigerad av guru1966 2025-09-26 kl. 19:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in