2025-09-20, 19:43
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Jag säger bara testa https://github.com/github/spec-kit , du kommer bli hänförd över hur bra det fungerar med en bra kravspecifikation i botten för vad som ska göras.
Det hade jag tänkt testa faktiskt. Men den skapar väl bara några textfiler? Det kan jag göra själv och bifoga. Men tillvägagångssättet att mata den med övertydlig kontext och bakgrund verkar jeffektivt.
Citera
2025-09-22, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det hade jag tänkt testa faktiskt. Men den skapar väl bara några textfiler? Det kan jag göra själv och bifoga. Men tillvägagångssättet att mata den med övertydlig kontext och bakgrund verkar jeffektivt.

Alltså nej nej nej … den skapar inte bara ett par textfiler 🤣. Snarare ett komplett ramverk som gör att du får var du specificerat att du vill ha och den bryter ned allt i krav, använder TDD så testerna skrivs innan den börjar utveckla.
Citera
2025-09-22, 06:17
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Alltså nej nej nej … den skapar inte bara ett par textfiler 🤣. Snarare ett komplett ramverk som gör att du får var du specificerat att du vill ha och den bryter ned allt i krav, använder TDD så testerna skrivs innan den börjar utveckla.
OK. Men själva output av programmet är väl ändå textfiler som bifogas där det finns instruktioner om hur agenten ska jobba, t.ex: skriv testerna först, följ vissa principer, namnsättning, struktur, samt här är bakgrund och kontext. Vad hindrar mig från att skriva de instruktionerna själv i några filer?

Det kan så klart vara bra med vägledning och inspiration från en process som har visat sig fungera. Men det kan vara ännu mer effektivt att anpassa processen till den egna kontexten.
Citera
2025-09-22, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
OK. Men själva output av programmet är väl ändå textfiler som bifogas där det finns instruktioner om hur agenten ska jobba, t.ex: skriv testerna först, följ vissa principer, namnsättning, struktur, samt här är bakgrund och kontext. Vad hindrar mig från att skriva de instruktionerna själv i några filer?

Det kan så klart vara bra med vägledning och inspiration från en process som har visat sig fungera. Men det kan vara ännu mer effektivt att anpassa processen till den egna kontexten.

En jäkla skillnad om du inte är en full stack utvecklare som även är arkitekt och KAN specificera krav, bygga tester osv GitHub spec kit hjälper dig sjukt mycket bryta ned vad som ska byggas i små aktiviteter.
Citera
2025-09-22, 11:58
Medlem
7von4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Vem som helst kan fixa allt nu med ChatGPT och behöver inte kunna ett skit om dessa datanördsyrken. Vi är bara i början av slakten av dessa jobb. AI fixar allt med Java, C++ och what ever.

Frågan är varför folk ens pluggar, kodar och datanördar ner sig när det inte behövs längre?

Jag bara undrar och vill inte vara nedlåtande. Jag förstår bara inte vilken framtid det finns i dessa branscher.

Ni som har barn, tipsar ni dem att satsa på dessa yrken?

Så att du kan sticka in dina fingrarna där någon dag, om det behövs :-)
Citera
2025-09-22, 20:18
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Vem som helst kan fixa allt nu med ChatGPT och behöver inte kunna ett skit om dessa datanördsyrken. Vi är bara i början av slakten av dessa jobb. AI fixar allt med Java, C++ och what ever.

Frågan är varför folk ens pluggar, kodar och datanördar ner sig när det inte behövs längre?

Jag bara undrar och vill inte vara nedlåtande. Jag förstår bara inte vilken framtid det finns i dessa branscher.

Håller med, och jag har skrivit en hel del kod. Chatgpt kommer rensa hårt. De som kommer ha jobb, är de som anpassar sig bäst till chatgpt och övriga ai. Och det gäller i alla fack
Citera
2025-09-23, 12:08
Medlem
För att de verktygen är felbara. De misslyckas med större projekt.
Citera
2025-09-24, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Håller med, och jag har skrivit en hel del kod. Chatgpt kommer rensa hårt. De som kommer ha jobb, är de som anpassar sig bäst till chatgpt och övriga ai. Och det gäller i alla fack
”Jag har skrivit en hel del kod”. Vad har du skrivit?
Citera
2025-09-24, 16:28
Medlem
Citat:

Det finns många öppna jobb för dig att söka nu när du har lärt dig prompta:

https://se.indeed.com/m/jobs?q=fulls...andard&sameL=1

Även internationellt
Citera
2025-09-24, 16:50
Medlem
Dumbledwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Det stämmer dock inte. AI är systemutvecklarens bästa vän.
Endast dom med lägre intelligens tror på illusionen att AI kommer ta över världen.
Det är endast ett verktyg.

"Jag har skrivit en del kod" låter ganska roligt.
Jag tror du missförstår helt vad dessa jobb handlar om.

(Jag kan ha fel dock men ser det inte riktigt.)
Senast redigerad av Dumbledwarf 2025-09-24 kl. 17:06.
Citera
2025-09-24, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbledwarf
Det stämmer dock inte. AI är systemutvecklarens bästa vän.
Endast dom med lägre intelligens tror på illusionen att AI kommer ta över världen.
Det är endast ett verktyg.

"Jag har skrivit en del kod" låter ganska roligt.
Jag tror du missförstår helt vad dessa jobb handlar om.

(Jag kan ha fel dock men ser det inte riktigt.)
Det PrippsFat skriver stämmer dock med empiri.

De som anpassade sig till högnivåspråk och kompilatorer "klarade sig" bättre än de som fortsatte envisas med att skriva allt i assembler.
Citera
2025-09-24, 18:18
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
”Jag har skrivit en hel del kod”. Vad har du skrivit?
Kod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in