Citat:
Ursprungligen postat av
epaKungen
Vi ser även en sådan trend där efrarna utvecklare i princip kan styra hela organisationer med hjälpa av ai agenter.
Intressant! Menar du att det här redan sker i praktiken, eller är det mest initiala experiment – att AI-assisterade utvecklare börjar ta över icke-kodande personals arbetsuppgifter hos IT-konsulter? Konkret hur går det till?
Själv tycker jag det är märkligt att en studie i juni visade att en AI-assisterad utvecklare bara levererar som 1,25 vanliga utvecklare. Olika mätningar ger ganska olika siffror, så siffran är osäker, men produktivitetsvinsten har inte ökat tydligt under åren.
Samtidigt har man mätt att AI:s kapacitet (METR task completion time horizon) brukar fördubblas var 7:e månad. I augusti klarade GPT-5 50% av uppgifter inom programmering, matematik och forskning som människor tar 2h 17 min på sig att lösa – upp från 50 minuter i mars – vilket om det stämmer tyder på en acceleration av dubbleringstakten. Om dubbleringstakten ligger kvar på 7 månader så kommer AI år 2030 att klara 50% av uppgifter som tar en månad för en människa att utföra.
Jag tolkar den låga produktivitetsökningen som att AI genererar bristfällig kod, som det tar lång tid att felsöka i. Eller att man inte vågar använda AI-genererad kod så mycket, särskilt inte i de mest centrala delarna av kodbasen. Eller att de andra arbetsuppgifterna som utvecklare har dominerar och inte har effektiviserats.
Så om AI-genererad kod bara ger +25 % produktivitet i verkliga projekt, är det då verkligen så att AI-assisterade kodare snart även kan ersätta andra roller i organisationer?