2024-05-16, 20:42
Medlem
Vem som helst kan fixa allt nu med ChatGPT och behöver inte kunna ett skit om dessa datanördsyrken. Vi är bara i början av slakten av dessa jobb. AI fixar allt med Java, C++ och what ever.

Frågan är varför folk ens pluggar, kodar och datanördar ner sig när det inte behövs längre?

Jag bara undrar och vill inte vara nedlåtande. Jag förstår bara inte vilken framtid det finns i dessa branscher.

Ni som har barn, tipsar ni dem att satsa på dessa yrken?
Senast redigerad av Gulblendkarringen 2024-05-16 kl. 20:57.
Citera
2024-05-16, 21:07
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Vem som helst kan fixa allt nu med ChatGPT och behöver inte kunna ett skit om dessa datanördsyrken. Vi är bara i början av slakten av dessa jobb. AI fixar allt med Java, C++ och what ever.

Frågan är varför folk ens pluggar, kodar och datanördar ner sig när det inte behövs längre?

Jag bara undrar och vill inte vara nedlåtande. Jag förstår bara inte vilken framtid det finns i dessa branscher.

Se det som arbetsförflyttning. Monotoma sysslor lämnas successivt åt AI och personalen får mer tid att fokusera på större frågor. Företagen blir mer produktiva på kortare tid och utrymme finns för att ta in fler och mer personer flyttas upp till projektgrupper och nya kunder.
Citera
2024-05-16, 21:07
Avslutad
Citat:

Om du menar att vem som helst kan fixa allt redan nu så vet du inte vad du pratar om.

Hur mycket det kommer påverka branschen i framtiden är svårt att säga. Men än så länge är det definitivt inte så att vem som helst kan fixa vad som helst med hjälp av ChatGPT.
Citera
2024-05-16, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Se det som arbetsförflyttning. Monotoma sysslor lämnas successivt åt AI och personalen får mer tid att fokusera på större frågor. Företagen blir mer produktiva på kortare tid och utrymme finns för att ta in fler och mer personer flyttas upp till projektgrupper och nya kunder.

Ja, men varför ska man lära sig Java när ChatGPT fixar det?
Citera
2024-05-16, 21:10
Medlem
Antingen så behövs det en stor mängd kravställare för att få de önskade funktionerna. Dessutom så behövs mängder av personer som rättar fel och kontrollerar resultatet. Snarare så blir arbetet mer komplicerat och kräver större kunskap.

Det som försvinner är enkla monotona uppgifter.
Citera
2024-05-16, 21:10
Medlem
frdks avatar
Citat:

Varför ska man lära sig om olika kryddor när man ska bli kock? Finns ju kryddmixar..
Citera
2024-05-16, 21:13
Medlem
Citat:

Det kan den inte göra bara sådär.

Det krävs erfarenhet för att avgöra om koden faktiskt är bra.

Dessutom krävs människor för att sätta ihop hela pusslet. Det måste finnas någon som kontrollerar att resultatet är korrekt och kritiskt kunna granska resultatet.

ChatGPT är enbart användbart att skapa kod för små begränsade användningsfall och den har ingen koll på teknisk skuld eller gemensamma komponenter.
Citera
2024-05-16, 21:16
Medlem
Citat:

Fast att vara programmerare är inte bara att skriva kod utan det handlar om problemlösning. Chatgpt är bra på att skriva enskilda funktioner i sig men har problem med helheten i sig och kräver egentligeni sig att du kan formulera vad du vill att den ska generera. Detta eftersom människor och krav på mjukvara inte enkelt kan definieras.

Sedan så har du faktiskt företag som förbjuder sina anställda att använda t.ex. chatgpt eftersom det finns risk för dataläckor och du behöver fortfarande folk som kan arbeta med att utveckla AI om du istället väljer att ha en egen AI. Jag tror inte att programmerare i sig kommer att försvinna men vi kommer nog mer se att mycket av det grundläggande jobbet görs av AI medan programmerare gör mer komplexa funktioner.
Citera
2024-05-16, 21:19
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:

Den dagen ChatGPT kan dra ur beställare/kunder vad de faktiskt behöver istället för vad de själva kläcker ur sig som första förslag, och därefter kodar den applikationen, då kommer systemutvecklare inte behövas längre. Men den dagen tror jag vi inte kommer se på ganska länge. Då behöver den komma upp i äkta fullskalig mänsklig intelligens och förståelse, och har den väl uppnått det tror jag inte någon alls behöver bekymra sig för vare sig utbildning eller något annat längre.

Men ChatGPT/CoPilot effektiviserar givetvis en systemutvecklare, vilket på sikt minskar det totala behovet. "kod-apor" är de som kommer försvinna, systemutvecklare med förståelse för verksamheten de arbetar i kommer inte göra det
Citera
2024-05-16, 21:20
Avslutad
Folk har nog just nu en övertro på vad chatGPT kan åstadkomma i framtiden och underskattar människans roll. Programmare är nog den grupp av människor som använder chatGPT mest i nuläget, men det är endast ett verktyg. Det krävs fortfarande en människa bakom. Det är lite som varför behöver vi kockar när vi har frysmat och mikrovågsugnar?
Citera
2024-05-16, 21:22
Medlem
ChatGPT och AI är brutalt överhajpat, men på lång sikt kommer det nog ha en inverkan.
Citera
2024-05-16, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Den dagen ChatGPT kan dra ur beställare/kunder vad de faktiskt behöver istället för vad de själva kläcker ur sig som första förslag, och därefter kodar den applikationen, då kommer systemutvecklare inte behövas längre. Men den dagen tror jag vi inte kommer se på ganska länge. Då behöver den komma upp i äkta fullskalig mänsklig intelligens och förståelse, och har den väl uppnått det tror jag inte någon alls behöver bekymra sig för vare sig utbildning eller något annat längre.

Men ChatGPT/CoPilot effektiviserar givetvis en systemutvecklare, vilket på sikt minskar det totala behovet. "kod-apor" är de som kommer försvinna, systemutvecklare med förståelse för verksamheten de arbetar i kommer inte göra det

Så kodning är slut som yrke snart?

Så vad exakt ska en fd kodare sysslar med i framtiden konkret? Problemlösning? Vad är det? Låter som en tumrullare på statskontoret som driver "projekt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in