Citat:
Ursprungligen postat av
Gulblendkarringen
Vem som helst kan fixa allt nu med ChatGPT och behöver inte kunna ett skit om dessa datanördsyrken. Vi är bara i början av slakten av dessa jobb. AI fixar allt med Java, C++ och what ever.
Frågan är varför folk ens pluggar, kodar och datanördar ner sig när det inte behövs längre?
Jag bara undrar och vill inte vara nedlåtande. Jag förstår bara inte vilken framtid det finns i dessa branscher.
Ni som har barn, tipsar ni dem att satsa på dessa yrken?
Den dagen ChatGPT kan dra ur beställare/kunder vad de faktiskt behöver istället för vad de själva kläcker ur sig som första förslag, och därefter kodar den applikationen, då kommer systemutvecklare inte behövas längre. Men den dagen tror jag vi inte kommer se på ganska länge. Då behöver den komma upp i äkta fullskalig mänsklig intelligens och förståelse, och har den väl uppnått det tror jag inte någon alls behöver bekymra sig för vare sig utbildning eller något annat längre.
Men ChatGPT/CoPilot effektiviserar givetvis en systemutvecklare, vilket på sikt minskar det totala behovet. "kod-apor" är de som kommer försvinna, systemutvecklare med förståelse för verksamheten de arbetar i kommer inte göra det