2025-09-24, 23:47
Medlem
EbbakushThors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Du, medianlönen för kvinnor i hammerkullen är noll kronor.

ehhh....ok?! your point is?
Citera
2025-09-25, 06:07
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbbakushThor
ehhh....ok?! your point is?
Att det är inga förtidspensionärer eller skadade människor. De jobbar helt enkelt inte, för att de behöver inte det.

Min brors svärmor har aldrig jobbat i sitt liv. Hon kom till Sverige som 20 åring, kan inte ens Svenska. Bidrag hela sitt liv. Väldigt pigg och skulle kunnat jobba, men har inte behövt. Stor familj.

Det är helt ok att göra så som kvinna, men det är inte ensamma Svenskars skyldighet att föda upp barnen som det är nu. Det är slaveri, lite som de afrikaner som gick på bomullsfälten i USA och födde upp vita barn på gårdarna.
Citera
2025-09-25, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pr0fess0rn
Ja när du kommer och säger saker som du har fått för dig. Kallade jag dig för fuskare? Nä precis, jag frågade om du också var en bidragstagare det betyder inte att jag sa att du var det. Herregud asså haha.

Och ja jag somnade, det var därför det blev tyst.

Mitt konto försvann och jag behövde göra ett nytt. Ska svara en sista gång på ditt skitsnack. Läs om och gör rätt, när skrev jag att det var du som hade skrivit det? Läs om 3 gånger så kanske det går bättre.
Citera
2025-09-25, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Du tror politikerna bestämmer? Okej trodde du kunde mer än så.

Du tror alltså att politiker från vänster och höger helt plötsligt i hela Europa på 70-talet och framåt var fjärde år tar beslut om ta in mer invandrare.

Undrar om du har alla hästar hemma.
Berätta, vilka bestämmer om Sverige ska ta in fler invandrare?

Och förklara då gärna varför intaget varierar så oerhört mellan individuella länder i Europa.

Får höra nu
Citera
2025-09-25, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strumppappa
Hm.

Denna reform tillsammans med det nya återvandringsbidraget som kommer införas 1 jan 2026... dubbel effekt? Mindre exodus på g?
Skulle behövas en betydligt större sänkning för att få önskad effekt.

Efter förändringen är det ändå 38.000 skattefritt. Nästan en halv miljon om året.

Även om de får några 100 tusen för att återvända så har deras skitländer inget välfärdssystem. Och börjar de jobba så handlar det om några 1000 i månaden. De kommer från slummen och är ofta bottenskrapet i sina länder. De kan bara gå på fält och plocka saker. Inte en chans att de väljer att göra det, när de kan sitta kvar i sin lägenhet, fiffla, se på TV... Dessutom har ju alla deras anhöriga flyttat hit, så de har allt de behöver här.

Dra in bidraget helt och hota med att de får bo på gatan under vintern så kanske det händer grejer, men inte genom att betala de en halv miljon skattefritt.

Tänk också på att deras barn här får gratis skola, och att hela familjen får gratis sjukvård. Även om sjukvården går på knäna så är det bättre än något de kan få i Somalia.

Tandvård får de också här.

Vi har blivit grundlurade och vi blir inte av med dem eller deras avkomma.
Citera
2025-09-25, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Att det är inga förtidspensionärer eller skadade människor. De jobbar helt enkelt inte, för att de behöver inte det.

Min brors svärmor har aldrig jobbat i sitt liv. Hon kom till Sverige som 20 åring, kan inte ens Svenska. Bidrag hela sitt liv. Väldigt pigg och skulle kunnat jobba, men har inte behövt. Stor familj.

Det är helt ok att göra så som kvinna, men det är inte ensamma Svenskars skyldighet att föda upp barnen som det är nu. Det är slaveri, lite som de afrikaner som gick på bomullsfälten i USA och födde upp vita barn på gårdarna.
Bra liknelse. Svenskar som jobbar är verkligen slavar. Just därför förstår jag inte varför ALLA inte utnyttjar systemet. Det vore det enda rationella som det ser ut idag.

En del har fortfarande bilden av att man ska dra sitt strå till stacken, men de har fullständigt missat att samhällskontraktet är brutet sedan länge.

En del är såklart förtidspensionerade. De vet hur de blir det. Allt de behöver hävda är att de lider av PTSD. Det finns alltid någon feg läkare som inte ifrågasätter det.

Finns så många sätt för invandrare att "livnära" sig här, som svenskar inte har. Vi kan inte påstå samma saker, och vi blir ifrågasatta på ett helt annat sätt. Ifrågasätter man en invandrare blir man ju rasistförklarad.

Svenskar måste nu 1) sjukskriva sig så länge det går. Steg 2) när det inte går, plocka a-kassa i några år. 3) Hitta andra sätt att inte jobba om inte det går.

Varför? Jo, för att så många andra gör det. Både svenskar och invandrare. De som jobbar förtjänar inte att behandlas så respektlöst, och det är nu deras ansvar sluta att slava - för alla svenskars bästa.

Bara när vi når gränsen, den är inte långt borta, kommer politiker att tvingas göra något åt det. 5% av svenskar är arbetslösa, och resten står invandrare mest för. Säg att svenskar blev 10%. Det skulle helt och hållet knäcka ekonomin och drastiska åtgärder skulle krävas. Det blir en double-whammy. Delt högre kostnader, och samtidigt mindre inkomst för staten som gör att det slår så mkt bättre. När 10% nås, kommer moralen att sjunka ännu mer, och folk ser att systemet är helkvaddat. Fler sjukskriver sig för att få leva något år utan arbete, innan möjligheten är helt borta.

Hellre denna acceleration än en långsam, smärtsam kollaps som vi ser just nu.

När det väl har kollapsat så kan vi bygga nytt, och då ska ingen få bidrag. Då flyttar även packet hem.

Så gör er plikt, kapa systemet. Ha lite självrespekt och slava inte för analfabeter som skrattar åt er.
Senast redigerad av jamestoney 2025-09-25 kl. 12:24.
Citera
2025-09-25, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag håller med. Tyvärr drabbas en hel del ärliga människor som kroppen tagit slut på eller på annat sätt är sjuka. Men sätt åt de som utnyttjar vårt från grunden fina system.
Jag är av åsikten att alla som kan ska arbeta. Antingen vanligt jobb de anställts till eller alternativa jobb.
Jag har anställt en hel del människor och skulle hellre välja en som har någon form av arbete 40 timmar i veckan än en som sover till 10-11 varje dag och sedan inte gör något mer än träffar kompisar.
Om de måste gå upp på morgonen och gå till ett arbete så har de bättre förutsättningar till att klara en anställning för ett vanligt arbete sedan.

Du är dum. Ironiskt nog verkar du gilla att det finns någon form av socialt säkerhetsnät, men varför skulle någon frivilligt vilja arbeta om man kan slippa? Eller, om man nu måste arbeta, varför skulle någon vilja lägga en stor del av sitt korta liv på att arbeta en enda minut mer än man behöver för att leva drägligt?

De flesta arbeten är förnedrande skit som människor bara utför för att överleva. Ett gott samhälle borde sträva efter att avskaffa eller allra minst minimera att behöva arbeta för mat och husrum.

AI skulle kunna minska arbetet för de flesta med säkert 60-80%, i vissa fall 100%. Istället vill politikerna och de rika asen att löneslaveriet ska fortsätta och att AI istället ska stödja kapitalismen och övervakningssamhället, och sådana som du nappar genast.
Citera
2025-09-25, 14:32
Medlem
Det kan ju inte vara bekvämt att vara fattig. Då korrumperas systemet. Lösningen är ju istället att man delar ut mat och kläder till socialbidragstagare. Bättre att betala ut så lite kontanta medel som möjligt. Detta skulle också uppmuntra människor som har det bättre ställt att skänka saker. Då sparar man både på skattepengar och på miljön.
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Jag har hållit med hittills om att normen i dagsläget känns lite hög, jag gjorde en snabb uträkning på socialstyrelsen som resultarade i att dom ansåg att min månadskostnad är 6000:- lägre än normen och att jag kunde ansöka om dessa pengar. Det kommer jag däremot inte att göra då kraven för försörjningsstöd är i det närmaste omänskliga och vi klarar oss på det vi har, ingen har hittills gått hungrig här. Kan däremot tycka att det kanske inte bara är bidragen som är för höga, kanske även lönerna för dom som arbetar är för låga. Dom har knappast hängt med i utvecklingen nu när allting blivit så dyrt.
Citera
2025-09-25, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
På 90-talet började massinvandringen på riktigt. Om invandringen > antalet nya läkare så bli vården lidande. Det är en enkel övning som inget på ett hederligt sätt kan ifrågasätta.

Senaste åren har det varit ett ännu större influx. Utländska "läkare" vars licenser man inte ens verkar ha kollat är ett stort problem.

Sen säger foliehattarna, varför skylla på invandrarna? Det är enkel matematik. Ju färre läkare i förhållande till populationen, desto längre får man vänta. Inte bara det, desto fler patienter, desto större kostnader som inte ersätts om personerna inte kommer i arbete.

Jaja, med tanke på vilken gyllene tillvara analfabeter har i Sverige så är nog den bästa vägen att bara strejka och själv börja plocka ut bidrag / a-kassa så länge det går. För snart kollapsar systemet totalt.

Kapitalisterna hatar fattiga svenskar med blont hår och blå ögon också. Om det inte fanns en enda neger eller arab i hela Sverige skulle t.ex. en skit som Ulf Kristersson fortfarande göra vad han kunde för att göra sjukvården sämre för låginkomsttagare och sjukpensionärer.
Citera
2025-09-25, 16:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modell40
Du är dum. Ironiskt nog verkar du gilla att det finns någon form av socialt säkerhetsnät, men varför skulle någon frivilligt vilja arbeta om man kan slippa? Eller, om man nu måste arbeta, varför skulle någon vilja lägga en stor del av sitt korta liv på att arbeta en enda minut mer än man behöver för att leva drägligt?

De flesta arbeten är förnedrande skit som människor bara utför för att överleva. Ett gott samhälle borde sträva efter att avskaffa eller allra minst minimera att behöva arbeta för mat och husrum.

AI skulle kunna minska arbetet för de flesta med säkert 60-80%, i vissa fall 100%. Istället vill politikerna och de rika asen att löneslaveriet ska fortsätta och att AI istället ska stödja kapitalismen och övervakningssamhället, och sådana som du nappar genast.
Lipa du din vänsterblivna stackare.
Jag arbetar inte och kan gå upp när jag känner för det och har en inkomst som är många gånger högre än ditt socialbidrag.

AI kommer minska massor med arbetsuppgifter men du kommer aldrig få nytta av den besparingen de kommer göra utan den besparingen kommer tillfalla de företag som utvecklar AI tjänster och till de företag som investerat i sådant.

Det är nog du som är dum som inte fattar sådant. Du har inget drägligt liv utan enbart ångest.
Citera
2025-09-25, 18:19
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
För det första, om man läser Försäkringskassans rapport som ju för övrigt har rubriken just bidragsbrottslighet, vilket du ju konsekvent förnekat att det handlar om, står det att invandrare är extremt övrerrepsebtwrsde, inom tex assistans till 80 procent.. så man kan dra slutsatsen att enormt många fuskar, sen om det är 45 procent eller 50 spelar lillslam mindre roll om man är någorlunda rationell, och inte är ute efter att bara säga emot.
Och Hem och hyras artikel läste jag precis om efter det du påstod, och jag kan inte hitta att de nämner något om organiserad brottslighet nånstans, bara att de stoppat ”bidragsfusk”(inte misstag som du påstår) för miljoner.
Varför hittar du på och ljuger?
Det har fortfarande ingenting med tidö-partiernas förslag angående försörjningsstöd, att göra.

Organiserad brottslighet nämndes i FK:s rapport, när dom analyserade eller beskrev skillnaden mellan oaktsamhet(sådant som inte leder till åtal för bidragsbrott) och medvetet.

Det är fortfarande så att det som nämndes i Hem och hyra antagligen handlar om oaktsamhet, då endast 4 st åtalades för bidragsbrott. Oaktsamhet är inte brottsligt. Kan bero på t.ex. att man är ny i Sverige.

Du blandar ihop försäkringskassans rubrik för rapporten och vad själva statistiken i rapporten handlade om.

Ingen, utom dårar i AFS, och samnytts trognaste läsare, skulle gå på att 30, 40% eller fler av sveriges invandrare fuskar. Överrepresentation, säger ingenting om, specifikt vilka ersättningar och bidag(vilket är väsentligt att veta) eller hur många av dessa siffror i statistiken som lett till fällande dom för bidragsbrott.

Du smutskastar en stor och heterogen grupp, och har klent med källor, som du väljer att vrångtolka till ditt eget syfte. Precis så som samnytt ofta gör.
Citera
2025-09-25, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Lipa du din vänsterblivna stackare.
Jag arbetar inte och kan gå upp när jag känner för det och har en inkomst som är många gånger högre än ditt socialbidrag.

AI kommer minska massor med arbetsuppgifter men du kommer aldrig få nytta av den besparingen de kommer göra utan den besparingen kommer tillfalla de företag som utvecklar AI tjänster och till de företag som investerat i sådant.

Det är nog du som är dum som inte fattar sådant. Du har inget drägligt liv utan enbart ångest.

Om du inte vore ett litet kugghjul i statens och kapitalismens onda maskineri så vore du mest beklagansvärd.

Jag arbetar inte och går upp när jag känner för det, och så har jag levt nästan hela mitt vuxna liv, medan du är mallig över att du äntligen kan sova på dina egna villkor när du är ålderspensionär. Tragiskt.

Jag har sjukpension, inte socialbidrag. Det viktiga är att jag har så att jag har mat och husrum. Det är bokstavligt talat 10000 gånger bättre att leva drägligt och slippa arbeta än att arbeta eller ha arbetat större delen av sitt vuxna liv och kunna unna sig grejer som man inte behöver ändå.

Men givetvis önskar också de som arbetar men inte har slavmentalitet att de slapp arbeta. Jag har en gammal skolkamrat som har arbetat inom restaurangbranschen i snart 40 år. Fast hon äger restaurangen efter att ha ärvt den efter sina föräldrar och alltså åtminstone är den som bestämmer där, så säger hon att hon bara arbetar för att hon måste. De flesta av mina bekanta som arbetar säger precis samma sak eller säger med ännu större eftertryck hur de hatar sina jobb. Ungdomen idag vill för övrigt inte knega. Klokt av dem. Det är inne att vara NEET/hikikomori. Du och din slavmentalitet är obsoleta.

Det är "lite" ironiskt att du kallar dig Dominus baklänges. Troligen kan du inte nog latin för att beställa en bägare vin i en romersk taverna, och under antiken var det faktiskt inte inne att försvara löneslaveri. Grekiska aristokrater såg slavar och kroppsarbetare som människor värda att beklaga. Arbete ansågs vara gudarnas straff. Det är kristendomen som har hittat på att arbete är en dygd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in