2025-09-18, 12:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Du verkar inte vara medveten om att att ditt exempel utgår från ett hushåll med många individer. Det är alltså inte en enskild person som får 46500 utan två vuxna plus sex barn. Vilket sannolikt lämnar två-tretusen per person efter att hyra och övriga omkostnader är betalda. Jag skulle, utifrån min egen levnadsstandard, definiera runt hundra kronor om dagen per individ som fattigdom. Om du tycker att det är mycket pengar så måste du leva oerhört påvert själv.

Det är enorma summor beaktat att individerna inte jobbar. Speciellt för individer som kommer från u länder och tredje världen.
Incitamenten att göra rätt för sig, att ställa väckarklockan på 5 varje morgon och sedan slita en hel dag är ju noll för sådana individer.
Att de skattefinansierade bidragen är så enorma gör ju dels att folk aktivt söker sig till Sverige, dels att de väl här bara parasiterar.

Och majoriteten av de och deras barn är radikala muslimer som islamiserar = dålig investering och avkastning.
Citera
2025-09-18, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmageddonPippi
Det är enorma summor beaktat att individerna inte jobbar. Speciellt för individer som kommer från u länder och tredje världen.
Incitamenten att göra rätt för sig, att ställa väckarklockan på 5 varje morgon och sedan slita en hel dag är ju noll för sådana individer.
Att de skattefinansierade bidragen är så enorma gör ju dels att folk aktivt söker sig till Sverige, dels att de väl här bara parasiterar.

Och majoriteten av de och deras barn är radikala muslimer som islamiserar = dålig investering och avkastning.

Ja, det finns oerhört mycket som man hade kunnat göra bättre. Både neka uppehållstillstånd och medborgarskap till personer som inte vill komma in i svenska samhället, men även när det kommer till kravbild på de som får olika typer av bidrag. Man har även varit rädd för att utbilda människor som kommer hit i hur de anpassar sig till ett nytt land och en ny kultur, istället så förväntas de vara drivna och göra det själva. Så styrningen har varit naiv och faktiskt under all kritik.

Av just den anledningen är jag orolig för att man skapar ett nytt problem när man försöker lösa ett annat.
Citera
2025-09-18, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Du verkar inte vara medveten om att att ditt exempel utgår från ett hushåll med många individer. Det är alltså inte en enskild person som får 46500 utan två vuxna plus sex barn. Vilket sannolikt lämnar två-tretusen per person efter att hyra och övriga omkostnader är betalda. Jag skulle, utifrån min egen levnadsstandard, definiera runt hundra kronor om dagen per individ som fattigdom. Om du tycker att det är mycket pengar så måste du leva oerhört påvert själv.
Ja, jag lever på ett sätt som innebär att jag kan spara så att jag har marginaler om det skulle behövas i framtiden. Att leva på andra människor är inte något jag strävar efter, och man får anpassa sig efter tillgångarna. Men du tycker att människor ska kunna komma till Sverige och förvänta sig en levnadsstandard i världklass utan att behöva dra sitt strå till stacken?

Nyfiken på att se din kalkyl. Vad du tycker är rimligt att någon som inte arbetar ska få?

Hyra? 10-12.000 i ett utanskapsområde?
Det lämnar ca 35.000 för sex personer. Inga kostnader för sjukvård, skola, dagis eller liknande heller.

6.000 per person blir det nästan. Hur menar du att det är rimligt?
Ärver inte barnen syskonens kläder?

Tror du inte att det blir billigare om man kan köpa i större kvantiteter och lagar
till 6?

100 kr dag tycker du är fattigdom. Så du tror inte att man kan klara sig på 600 kr per dag i mat?

Det är 18.000 i mat per månad. Och du kallar det fattigdom? Nej, du är inte seriös.

Dessutom får barnen gratis mat på dagis, skola, fritids.

Men då har de ändå 18.000 kr till allt annat.

Utan att ha skapat något mervärde. Lägg till kostnader för skola och sjukvård bl.a. SFI-kurser som de aldrig klarar. Andra insatser för att de ska komma in men inte klarar då de är analfabeter.

Du är verkligen verklighetsfrånvänd.
Senast redigerad av jamestoney 2025-09-18 kl. 12:18.
Citera
2025-09-18, 12:28
Medlem
Jag hade ingen aning om att man kan leva bättre på ”soc-bidrag” än om man har ett jobb! Jag fick bidrag tre månader tidigt 90 tal (mellan jobb) OCH jag minns att det var snålt tilltaget OCH att man fick vända ut och in på sig för pengarna! Jag förväntade mig inget annat och var nöjd att få till hyran och lite till! Är det här nya generösa utdelandet av bidrag nåt som kom med invandringen? Får svenskar idag pengar lättvindigt? Man ringer upp och beställer?
Citera
2025-09-18, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Summershadow
Bra, håller med dig i ditt inlägg. Det lönar sig definitivt inte att vara infödd svensk idag, ta studenten, gå på högskola, skaffa max 2 barn för fler har jag med min lön efter skatt inte råd att försörja. Hur upp och nedpåvänt har det blivit i Sverige egentligen??
Ja, samhällskontraktet har sedan länge upphört. När jag växte upp fanns det ett stigma kring att gå på bidrag. Det ansågs aldrig OK att leva på andra bara för att man var arbetsskygg. Och det var just det som gjorde att välfärdssystemet fungerade.

I dagsläget verkar det helt accepterat. Alla vill parasitera så mycket de kan. De bor på ställen de egenligen inte har råd till och ber om bostadsbidrag. Resultatet är att det känns i plånboken för den som betalar ur egen ficka.

Det är en förmån som egentligen bara skulle gå till en obetydlig minoritet men det tog inte lång tid innan ryktet om det svenska välfärden spred sig till utlandet och alla ville komma hit. Många trodde att de sökte sig från krig, men t.o.m. FN har sagt att 95% är ekonomiska migranter och att nästan lika många saknar flyktingskäl enligt genevekonventionen.

Strömmen har aldrig upphört och nu får anhörighetsinvandrare per automatik också komma hit.

Folk undrar varför vi har det sämre idag. Hur kan de vara så dumma i huvudet att de inte fattar att det kostar att betala uppehållet för en miljon människor som kommit hit på bara några decennier?

Förstår de inte att hela Sveriges rikedomar som byggts upp under århundranden skulle ta slut?

Bidragstagandet är som ett svart hål som slukar alla de resurser som skulle ha investerats i landet och befolkningen.

Pensionärer får inte i närheten av de summorna som nysvenskar med barn får. Och personer gnäller trots det över att det är bidragsturisterna som drabbas.

Det är en skev värld som vi lever.

Det enda man kan göra är att själv utnyttja systemet så länge det finns kvar. Att helt enkelt vägra att vara en slav vars pengar tas och strös över dem som aldrig har förtjänat dem.

Tänk att vi skulle behöva nå fattigdom innan politikerna agerade. Det här borde ha gjorts redan på 90-talet. Nu står vi inför några extremt svåra årtionden och invandrarna kommer fortsätta få 46.500 rent fram tills 2028 då de nya reglerna blir effektiva i helhet.

Hur kan det anses vara vår skyldig att betala dessa analfabeter, klaner och diverse pack i årtionde efter årtionde? Och även 38.000 som de kommer få därefter är ett svek mot alla svenskar.
Citera
2025-09-18, 12:32
Medlem
John.Walkers avatar
Vi vill ha fler barn men vi straffar dom som skaffar barn.
För inte fan är det medelklassen och överklassen som skaffar barn.

Vi behöver människor som inte arbetar och förökar sig. För inte fan kommer medelklassen och överklassen skaffa många barn och försätta sina karriärer.
Citera
2025-09-18, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Jag hade ingen aning om att man kan leva bättre på ”soc-bidrag” än om man har ett jobb! Jag fick bidrag tre månader tidigt 90 tal (mellan jobb) OCH jag minns att det var snålt tilltaget OCH att man fick vända ut och in på sig för pengarna! Jag förväntade mig inget annat och var nöjd att få till hyran och lite till! Är det här nya generösa utdelandet av bidrag nåt som kom med invandringen? Får svenskar idag pengar lättvindigt? Man ringer upp och beställer?
Det var såhär redan på 90-talet med flerbarnstillägget.

Det har aldrig varit generöst om du är ensamstående, men vänsterns resonemang är att barn inte ska behöva lida, och ska få leva som precis vilket annat barn. Alltså, de blir medelklass från dag 1 utan att behöva göra någonting alls.

Såssar och vänstern har sagt att barnen måste ha lika fina kläder som de andra barnen i sin klass, annars blir de mobbade. De får alltså pengar för att köpa märkeskläder. Men märkeskläder har inte ens många arbetande svenskar råd att köpa åt sina barn, och medelklassen måste spara för att ha råd till det.

Arbetarklassen har drabbats allra värst då de haft det ekonomiskt sämre än bidragsturister. Men även medelklassen har behandlats illa, då de ofta kämpat mycket för att komma upp, utbildning, hårt arbete osv. Och sedan har de ändå trots det inte haft det bättre än några analfabeter som flyttade hit enbart för att leva medelklassliv i Sverige, när de själva var bottenskrapet i sina hemländer.

Och att du som många svenskar levt sedan 90-talet har trott att invandrare har det så dåligt, medans de i själva verket levt bättre än de flesta, är inte det konstigt?

Tycker du att public service har gjort sitt jobb när de inte har pratat om detta. Eller hängt ut kritiker som rasister? Det är en rättvisefråga som alla svenskar borde känt till, men sanningen har gömts till varje pris.

Sanningstalare har målats ut som Hitler själv.

Men de röstar ju nästan 100% på vänsterblocket i sina områden, så konstigt att vänstern och media gör allt för att mörka kanske inte är så konstigt?
Citera
2025-09-18, 12:51
Medlem
Bra att det kontrolleras bättre så inte vissa får en massa olika bidrag medans andra går utan. Man mår illa av allt fusk med bidragspengarna. Senast var det assistenter som skulle följt med till Ghana…
Citera
2025-09-18, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
Det var såhär redan på 90-talet med flerbarnstillägget.

Det har aldrig varit generöst om du är ensamstående, men vänsterns resonemang är att barn inte ska behöva lida, och ska få leva som precis vilket annat barn. Alltså, de blir medelklass från dag 1 utan att behöva göra någonting alls.

Såssar och vänstern har sagt att barnen måste ha lika fina kläder som de andra barnen i sin klass, annars blir de mobbade. De får alltså pengar för att köpa märkeskläder. Men märkeskläder har inte ens många arbetande svenskar råd att köpa åt sina barn, och medelklassen måste spara för att ha råd till det.

Arbetarklassen har drabbats allra värst då de haft det ekonomiskt sämre än bidragsturister. Men även medelklassen har behandlats illa, då de ofta kämpat mycket för att komma upp, utbildning, hårt arbete osv. Och sedan har de ändå trots det inte haft det bättre än några analfabeter som flyttade hit enbart för att leva medelklassliv i Sverige, när de själva var bottenskrapet i sina hemländer.

Och att du som många svenskar levt sedan 90-talet har trott att invandrare har det så dåligt, medans de i själva verket levt bättre än de flesta, är inte det konstigt?

Tycker du att public service har gjort sitt jobb när de inte har pratat om detta. Eller hängt ut kritiker som rasister? Det är en rättvisefråga som alla svenskar borde känt till, men sanningen har gömts till varje pris.

Sanningstalare har målats ut som Hitler själv.

Men de röstar ju nästan 100% på vänsterblocket i sina områden, så konstigt att vänstern och media gör allt för att mörka kanske inte är så konstigt?
Precis så. Det ställs sjukt stora krav om du är svensk. Då får du inte vara sjukskriven länge förrän de ringer och ifrågasätter varför du inte jobbar. Då pratar vi svåra sjukdomar/ olyckor du råkat ut för.
Men har du kommit som asylsökande utan asylskäl ja då får du pengar utan ifrågasättande. Ta hit släkten går också bra. Skaffa 8 barn funkar bra det med. Sedan har våra skolor, äldreomsorgen, sjukvården, infrastruktur mm mm kollapsat. Vilket jävla land vi lever i. Tur att min mor och farföräldrar slipper vara med om denna katastrofala utveckling.
Citera
2025-09-18, 13:05
Medlem
HomoDeuss avatar
Det kommer att bli härligt att läsa om den ökade kriminaliteten och det ökade antal svenskar som blir rånade i sina hem. Och höra de allt fler hesa brösttonerna om hårdare tag, lägre bidrag och dumma invandrarna.
Citera
2025-09-18, 13:17
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pringles-Kungen
Nu har väl dock de som går på soc ett flertal olika krav på sig. Knappast att ligga i sängen varje dag och göra inget.

Vilka krav då?
I Sverige har du rätt till nåt som kallas existensminimum.
Det är en kunglig tillvaro med egen lägehet betalt och pengar in på kontot varje månad i utbyte för absolut ingenting. Om man inte räknar med att gå omkring och sälja knark och förstöra livet med sitt fula negertryne på allmän plats så att man måste ta omvägar.

Sånt där skit ska inte vara här. Dom ska hem till sitt eget skitland och försöka försörja sig bäst dom vill långt från vår skattkista.
Citera
2025-09-18, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Men de går ju till Jobbtorg och arbetsförmedlingen varje dag. De måste göra detta för att kunna ansöka om Socialbidrag.
Och nu skall de även få utföra tjänster för att få sitt bidrag… bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in