2025-09-20, 19:50
Medlem
Den här tråden handlar om problemet och den djupa orättvisa det ligger i att importerade bidragaflyntingar har råd att skaffa en massa ungar på kommunernas bekostnad, medan svenska arbetare som försörjer de samma knappt har råd med två.
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Och då kvittar det om man sätter dit en bunt svenskar som har det tufft samtidigt, huvdsaken man når sitt mål?
Citera
2025-09-20, 19:50
Medlem
Så här såg det ut förra månaden i Malmö. Hur många av dessa svartbeklädda grisar tror ni arbetar och hur många lever på bidrag.
https://www.youtube.com/shorts/sfkIdWCw9nQ
https://imgur.com/xiUMJjO
Senast redigerad av Berraperra1975 2025-09-20 kl. 19:55.
Citera
2025-09-20, 19:53
Medlem
Alltså, flyktingar ska hålla sig i närområdet. Man ska inte flytta människor över halva jorden. Tänk vad många människor vi hade kunnat hjälpa på plats med alla de miljarders miljarder vi nu måste lägga enbart på rättsvösendet för att importerat en massa lågbegåvat pack. TÄNK PÅ DET VARJE MORGON NÄR DU TITTAR DIG I SPEGELN.!
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Jag ser det som en styrka också, att tro gott om andra mänskor. Annars kan ju lite utgå från att andra tror ont om mig. Tror inte det är något som kan bygga ett starkt och enat land.

Finns ju inget som 100% säkert säger, att vi i Sverige inte kan bli flyktingar någon gång. Skulle inte vilja fly(eller på annat satt komma) till ett land, där alla utgår från att man saknar ambitioner och god vilja.

Jobb kan inte uppstå ur intet. Regeringen behöver också göra mer för att underlätta för arbetslösa att flytta dit jobb finns, och matcha till jobb. Att endast sänka bidrag, tvivlar jag på, om det kommer ge önskvärd effekt. Även göra mer för att skapa fler företag och dom vettiga företag som finns.
Citera
2025-09-20, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePrivacyTerms
Nej, var får du ens det ifrån? I specialfall kan man få maximalt tre månader utbetalt "retroaktivt".

https://lagen.nu/2010:110#K5P11S1

Då har man stramat åt, medan det var så fram tills för är det ett för fem år sedan?
Citera
2025-09-20, 19:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TurboGarbo
Då har man stramat åt, medan det var så fram tills för är det ett för fem år sedan?

I lagtexten står det att det började gälla 2005, det är 20 år sedan.
Är du efterbliven ditt jävla mongo?
Citera
2025-09-20, 19:59
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Alltså, flyktingar ska hålla sig i närområdet. Man ska inte flytta människor över halva jorden. Tänk vad många människor vi hade kunnat hjälpa på plats med alla de miljarders miljarder vi nu måste lägga enbart på rättsvösendet för att importerat en massa lågbegåvat pack. TÄNK PÅ DET VARJE MORGON NÄR DU TITTAR DIG I SPEGELN.!
Ja, ja, men nu är det ju, som det är. Vi kan inte vrida tillbaka klockan.

Ett problem i sammanhanget är väl att invandrare kunnat bosätta sig var som helst. Vilket lett till för många i städerna. Bostadsbristen på små orter är ofta ingen eller väldigt kort, och där finns ju ofta arbeten.
Hade man gjort regler utifrån det lite med, kanske problemen varit mindre idag.
Citera
2025-09-20, 20:01
Citat:
Den här tråden handlar om problemet och den djupa orättvisa det ligger i att importerade bidragaflyntingar har råd att skaffa en massa ungar på kommunernas bekostnad, medan svenska arbetare som försörjer de samma knappt har råd med två.

Fel den här tråden handlade om bidragsreformen regeringen gjorde. Den har utvecklats till en hattråd, och bevisat min poäng att de flesta människor här är beredd att ge upp sin välfärd utan att få någonting tillbaka för att komma åt invandrare i något sorts naivt hopp om att de kommer försvinna härifrån. En välfärd som när jag säger alla menar även du kan komma att behöva en dag eller redan har behövt.
Citera
2025-09-20, 20:02
Medlem
Citat:

Jag har hållit med hittills om att normen i dagsläget känns lite hög, jag gjorde en snabb uträkning på socialstyrelsen som resultarade i att dom ansåg att min månadskostnad är 6000:- lägre än normen och att jag kunde ansöka om dessa pengar. Det kommer jag däremot inte att göra då kraven för försörjningsstöd är i det närmaste omänskliga och vi klarar oss på det vi har, ingen har hittills gått hungrig här. Kan däremot tycka att det kanske inte bara är bidragen som är för höga, kanske även lönerna för dom som arbetar är för låga. Dom har knappast hängt med i utvecklingen nu när allting blivit så dyrt.
Citera
2025-09-20, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pommes33
Varför du ska det, för att det är så Sverige ser ut nu och du inser väl att man måste leva i verkligheten och inte basera sina omdömen på fantasi. Du bekräftar i ditt uttalande att du styrs av hat. Tror du ditt hat hjälper när det redan ser ut som det ser ut. Jag vill inte heller att sverige ska se ut som det gör nu men jag hatar inte en specifik folkgrupp eller lever i en fantasivärld, att dra ner på välfärden skulle mirakulöst få invandrare att försvinna. När det gör det sämre för alla.

Nä jag har inget hat, ogillar bara muslimer
Och om SD får makten så kanske landet ser annorlunda ut på sikt.
Men det är min förhoppning och det återstår att se hur det blir.

Nu var grundtråden problem med bidrag och det är väl ändå dom korkade politikerna som satt oss här.
Fredrik Reinfeldt "öppna era hjärtan", Magdalena osv
Vi kan bara hoppas, välja att rösta rätt och skapa opinion, så som jag gör här.
Jag är ingen Lasermannen eller förespråkare för sånt.
Citera
2025-09-20, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av procentarn
I Danmark har man höjt pensionsåldern till 70 år för de som är födda efter 1970.

Värre än Sverige alltså. De kanske behöver fler invandrare som jobbar och bidrar?

Det heter ”prognos om riktålder” . Varken du eller jag vet vilken pensionsålder det blir i verkligheten för denna grupp.
Citera
2025-09-20, 20:40
Medlem
Citat:

Super. Börja jobba för att förhindra Israels etniska rensning i Palestina nu då. För det är ju primärt på grund av Europas koloniala galenskapsprojekt som vi har flyktingströmmar hit över huvud taget.
Citera
2025-09-20, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
Sverige har alltid haft ensamstående män men det har ändå gått bra. Sedan vi började ta in massor av invandrare, bl.a. somalier, så har det gått åt helvete. Men visst, det är ensamstående svenska män som är problemet. De får så mycket pengar, eller hur?

Du har ju ingen koll alls och du verkar inte heller tänka efter innan du skriver.

Nej, det är väl inget annat som ändrat sig i samhället heller sedan dess heller va? Enda skillnaden är invandrare... mmm, visst.

Jag har inget emot att man försöker få folk i arbete, men tror knappast det kommer hjälpa när vi har 10% arbetslöshet. Högkvalificerade kan inte få jobb idag, varför skulle somaliska fembarnsmorsor? Poängen är att det är en pytteliten grupp som tar ut en pytteliten del av allt bidrag som ges. Det är ren symbolpolitik som regeringen kommer med. Som dessutom kommer ha katastrofal effekt på en grupp vi inte har råd att gambla med: utsatta barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in