Citat:
Ursprungligen postat av
Modell40
Om du inte vore ett litet kugghjul i statens och kapitalismens onda maskineri så vore du mest beklagansvärd.
Jag arbetar inte och går upp när jag känner för det, och så har jag levt nästan hela mitt vuxna liv, medan du är mallig över att du äntligen kan sova på dina egna villkor när du är ålderspensionär. Tragiskt.
Jag har sjukpension, inte socialbidrag. Det viktiga är att jag har så att jag har mat och husrum. Det är bokstavligt talat 10000 gånger bättre att leva drägligt och slippa arbeta än att arbeta eller ha arbetat större delen av sitt vuxna liv och kunna unna sig grejer som man inte behöver ändå.
Men givetvis önskar också de som arbetar men inte har slavmentalitet att de slapp arbeta. Jag har en gammal skolkamrat som har arbetat inom restaurangbranschen i snart 40 år. Fast hon äger restaurangen efter att ha ärvt den efter sina föräldrar och alltså åtminstone är den som bestämmer där, så säger hon att hon bara arbetar för att hon måste. De flesta av mina bekanta som arbetar säger precis samma sak eller säger med ännu större eftertryck hur de hatar sina jobb. Ungdomen idag vill för övrigt inte knega. Klokt av dem. Det är inne att vara NEET/hikikomori. Du och din slavmentalitet är obsoleta.
Det är "lite" ironiskt att du kallar dig Dominus baklänges. Troligen kan du inte nog latin för att beställa en bägare vin i en romersk taverna, och under antiken var det faktiskt inte inne att försvara löneslaveri. Grekiska aristokrater såg slavar och kroppsarbetare som människor värda att beklaga. Arbete ansågs vara gudarnas straff. Det är kristendomen som har hittat på att arbete är en dygd.
Din stackars krake.
Trasig och med låg inkomst så får du sitta hemma och se på bingolotto. Någon lott har du inte råd med så du får sitta där och drömma.
Jag har haft flera mycket givande jobb med många utlandsresor och fått träffa människor i andra länder med andra kulturer och utvecklats fantastiskt bra. Den enda kulturella utmaningen för dig är väl att du får besöka a-laget nere på stan och sitta ner på bänken ihop med dem.
Regeringen sänker bidragen så det blir nog fattigare än du har det nu.
Och du har inte sjukpension för det begreppet har tagits bort.
Snabbt svar från sökning på nätet.
"I Sverige ersattes begreppet sjukpension i den statliga ersättningen av sjukersättning och aktivitetsersättning för långvarig ohälsa. "