Igår, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Det har fortfarande ingenting med tidö-partiernas förslag angående försörjningsstöd, att göra.

Organiserad brottslighet nämndes i FK:s rapport, när dom analyserade eller beskrev skillnaden mellan oaktsamhet(sådant som inte leder till åtal för bidragsbrott) och medvetet.

Det är fortfarande så att det som nämndes i Hem och hyra antagligen handlar om oaktsamhet, då endast 4 st åtalades för bidragsbrott. Oaktsamhet är inte brottsligt. Kan bero på t.ex. att man är ny i Sverige.

Du blandar ihop försäkringskassans rubrik för rapporten och vad själva statistiken i rapporten handlade om.

Ingen, utom dårar i AFS, och samnytts trognaste läsare, skulle gå på att 30, 40% eller fler av sveriges invandrare fuskar. Överrepresentation, säger ingenting om, specifikt vilka ersättningar och bidag(vilket är väsentligt att veta) eller hur många av dessa siffror i statistiken som lett till fällande dom för bidragsbrott.

Du smutskastar en stor och heterogen grupp, och har klent med källor, som du väljer att vrångtolka till ditt eget syfte. Precis så som samnytt ofta gör.

Vissa typer av bidragsfusk är säkert ganska vanliga, men de är ungefär lika vanliga bland helsvenska människor.
Citera
Igår, 22:08
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
Berätta, vilka bestämmer om Sverige ska ta in fler invandrare?

Och förklara då gärna varför intaget varierar så oerhört mellan individuella länder i Europa.

Får höra nu

Beslutet togs för länge sen på möten ute i Europa.

Intaget varierar mellan länder för behovet är olika och tä ks olika fort.
Citera
Igår, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Beslutet togs för länge sen på möten ute i Europa.

Intaget varierar mellan länder för behovet är olika och tä ks olika fort.
Vilket beslut? Har du någon källa?
Citera
Igår, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modell40
Om du inte vore ett litet kugghjul i statens och kapitalismens onda maskineri så vore du mest beklagansvärd.

Jag arbetar inte och går upp när jag känner för det, och så har jag levt nästan hela mitt vuxna liv, medan du är mallig över att du äntligen kan sova på dina egna villkor när du är ålderspensionär. Tragiskt.

Jag har sjukpension, inte socialbidrag. Det viktiga är att jag har så att jag har mat och husrum. Det är bokstavligt talat 10000 gånger bättre att leva drägligt och slippa arbeta än att arbeta eller ha arbetat större delen av sitt vuxna liv och kunna unna sig grejer som man inte behöver ändå.

Men givetvis önskar också de som arbetar men inte har slavmentalitet att de slapp arbeta. Jag har en gammal skolkamrat som har arbetat inom restaurangbranschen i snart 40 år. Fast hon äger restaurangen efter att ha ärvt den efter sina föräldrar och alltså åtminstone är den som bestämmer där, så säger hon att hon bara arbetar för att hon måste. De flesta av mina bekanta som arbetar säger precis samma sak eller säger med ännu större eftertryck hur de hatar sina jobb. Ungdomen idag vill för övrigt inte knega. Klokt av dem. Det är inne att vara NEET/hikikomori. Du och din slavmentalitet är obsoleta.

Det är "lite" ironiskt att du kallar dig Dominus baklänges. Troligen kan du inte nog latin för att beställa en bägare vin i en romersk taverna, och under antiken var det faktiskt inte inne att försvara löneslaveri. Grekiska aristokrater såg slavar och kroppsarbetare som människor värda att beklaga. Arbete ansågs vara gudarnas straff. Det är kristendomen som har hittat på att arbete är en dygd.
Din gamla kompis som du talar så varmt om är ju företagare och kapitalist. Samtidigt skriver du hur ond kapitalismen är. Har du tagit din medicin idag?
Citera
Idag, 06:39
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modell40
Om du inte vore ett litet kugghjul i statens och kapitalismens onda maskineri så vore du mest beklagansvärd.

Jag arbetar inte och går upp när jag känner för det, och så har jag levt nästan hela mitt vuxna liv, medan du är mallig över att du äntligen kan sova på dina egna villkor när du är ålderspensionär. Tragiskt.

Jag har sjukpension, inte socialbidrag. Det viktiga är att jag har så att jag har mat och husrum. Det är bokstavligt talat 10000 gånger bättre att leva drägligt och slippa arbeta än att arbeta eller ha arbetat större delen av sitt vuxna liv och kunna unna sig grejer som man inte behöver ändå.

Men givetvis önskar också de som arbetar men inte har slavmentalitet att de slapp arbeta. Jag har en gammal skolkamrat som har arbetat inom restaurangbranschen i snart 40 år. Fast hon äger restaurangen efter att ha ärvt den efter sina föräldrar och alltså åtminstone är den som bestämmer där, så säger hon att hon bara arbetar för att hon måste. De flesta av mina bekanta som arbetar säger precis samma sak eller säger med ännu större eftertryck hur de hatar sina jobb. Ungdomen idag vill för övrigt inte knega. Klokt av dem. Det är inne att vara NEET/hikikomori. Du och din slavmentalitet är obsoleta.

Det är "lite" ironiskt att du kallar dig Dominus baklänges. Troligen kan du inte nog latin för att beställa en bägare vin i en romersk taverna, och under antiken var det faktiskt inte inne att försvara löneslaveri. Grekiska aristokrater såg slavar och kroppsarbetare som människor värda att beklaga. Arbete ansågs vara gudarnas straff. Det är kristendomen som har hittat på att arbete är en dygd.
Din stackars krake.
Trasig och med låg inkomst så får du sitta hemma och se på bingolotto. Någon lott har du inte råd med så du får sitta där och drömma.
Jag har haft flera mycket givande jobb med många utlandsresor och fått träffa människor i andra länder med andra kulturer och utvecklats fantastiskt bra. Den enda kulturella utmaningen för dig är väl att du får besöka a-laget nere på stan och sitta ner på bänken ihop med dem.
Regeringen sänker bidragen så det blir nog fattigare än du har det nu.

Och du har inte sjukpension för det begreppet har tagits bort.

Snabbt svar från sökning på nätet.

"I Sverige ersattes begreppet sjukpension i den statliga ersättningen av sjukersättning och aktivitetsersättning för långvarig ohälsa. "
Citera
Idag, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
Sverige har varit världens sjukaste folk. Har det ändrats? Kanske ligger vi bara på andra plats nu? Eller har de trixat lite med statistiken så att det inte längre syns lika tydligt?
Har redan skrivit vilken plats vi ligger på och vilka som har högst antal sjukskrivningar
Citera
Idag, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Snarare du som inte vet nånting, de senaste åren har vi lånat till i stort sett allt, t.ex. de här senaste reformerna med sänkt matmoms och höjt bostadsbidrag finansieras mestadels via lån.

2020. :Skuld, 1 210 miljarder kronor, 24,02 % av BNP.

2025 (september): Skuld, 1 101 miljarder kronor, 17,23 % av BNP.
Citera
Idag, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Skillnaden mot en vanlig försäkring är att inbetalningarna inte på långa vägar täcker utbetalningarna. A-kassan är alltså inte självförsörjande, utan man får mycket mer än man betalar för. Det mesta skjuter staten till.

Att utbetalningen är större på en livförsäkring säger ingenting alls om premien. Risken att du ska bli arbetslös är mycket större än att du ska dö.
Vet egentligen inte vad du yrar om, vad är en ”vanlig” försäkring?
Du måste va dum på riktigt , tror att det är större risk att bli arbetslös än att dö, har du uppfunnit något exelir som gör att vi lever för evigt? Fattar fan alla att vi alla kommer att dö 🙄
Citera
Idag, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Nu pratar vi om barnafödande och nej konservativa har inte många barn. Att de ger till välgörenhet eller inte är irrelevant i diskussionen om föda barn.
Nu skrev du att de inte hade några barn för de hade inte tid och råd och nu ändrar du till att de inte har många barn…. Självklart har de inte många barn, vem fan har påstått det? De HAR barn, och dessa barn ser de till så de får en bra uppfostran och en god utbildning medan WT och MENA får flera barn som vi skattebetalare får ta hand om.
Citera
Idag, 13:38
Medlem
Sunimods avatar
Blir en tuff tid för många den dagen de går från bidrag till pension. Rätt många kommer bli fattigpensionärer.

För år 2025 är full garantipension 11 907 kronor i månaden för en ensamstående person, före skatt.
Till detta kan en del få bostadstillägg.

Och numera kan man inte flytta utomlands och behålla garantipension, vilket säkert många tidigare sett fram emot och då valt ett land med bra klimat och låga levnadsomkostnader.

Rätt stor konkurrens att samla pantburkar så där finns inte lösningen.
Citera
Idag, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Har redan skrivit vilken plats vi ligger på och vilka som har högst antal sjukskrivningar
Varför tror du att vi helt plötsligt blev "friskare" efter att ha varit sjukare? Fick vi helt plötsligt bättre vård, eller tror du att det kan ha handlat om något icke hälsorelaterat?
Citera
Idag, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Vet egentligen inte vad du yrar om, vad är en ”vanlig” försäkring?
Du måste va dum på riktigt , tror att det är större risk att bli arbetslös än att dö, har du uppfunnit något exelir som gör att vi lever för evigt? Fattar fan alla att vi alla kommer att dö 🙄

Akassan är en försäkring som tillhör välfärden. Vilket var vad jag påstod ifrån början, att det tillhör Sveriges välfärdssystem. Akassan subventioneras indirekt utav staten.
Här är vad AI säger som du också ifrågasatte:
Ja, a-kassan är en viktig del av den svenska välfärden, eftersom den utgör den grundläggande ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet. Den fungerar som en försäkring som ger medlemmar ekonomisk ersättning om de blir arbetslösa och uppfyller villkoren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in