2025-09-25, 18:52
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Det som avpublicerats var ett avsnitt av P3 Dokumentär som handlade om fallet.
Har du någon aning om varför?
Citera
2025-09-25, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

Intressanta funderingar! Men att någon skulle stått och vägt likdelarna med våg känns lite överkurs, även får en störd likstyckare. Däremot tror jag snarare att kroppsdelarna kan ha omfördelats. När styckaren märkte att en säck blev för tung så återstod inget annat alternativ är att börja ta ur vissa delar och lägga i en annan säck. Det skulle kunna förklara fingeravtrycken långt ner inuti säckarna, även om jag tycker att man borde ha handskar på sig om man ska börja gräva bland likdelar.
Citera
2025-09-25, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Har du någon aning om varför?

Jag gissar att det berodde på att den var alldeles för vinklad till läkarnas nackdel. Det var ialla fall vad jag tyckte. Jag minns fortfarande att jag reagerade på den vinklingen när jag lyssnade på den dokumentären första (och enda) gången. Det var som att boken "Döden är en man" aldrig existerat.
Citera
2025-09-25, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Intressanta funderingar! Men att någon skulle stått och vägt likdelarna med våg känns lite överkurs, även får en störd likstyckare. Däremot tror jag snarare att kroppsdelarna kan ha omfördelats. När styckaren märkte att en säck blev för tung så återstod inget annat alternativ är att börja ta ur vissa delar och lägga i en annan säck. Det skulle kunna förklara fingeravtrycken långt ner inuti säckarna, även om jag tycker att man borde ha handskar på sig om man ska börja gräva bland likdelar.

Jag håller med dig. Det är mer sannolikt att GM testade viktfördelningen genom att flytta runt kvarlevorna, än att GM använde en våg. GM:s motivation verkar hur som helst ha varit hög. Troligen var GM mycket mån om att få till vikterna på rätt sätt.
Citera
2025-09-25, 19:59
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Och med tanke på den ganska precisa viktfördelningen, kan man undra om GM hade tillgång till en våg. En våg som kunde användas på professionell/industriell nivå ...

Vilka personer använder en sån? Postpersonal, åkare och charkuterister är några självklara förslag.
Hela diskussionen om kroppsdelarnas vikt är intressant, men jag slås av att personer inom praktiska yrken tenderar att kunna uppskatta längd och vikt relativt exakt. Ett exempel är hur personal i delikatessdisken sällan behöver justera mängden. Det tycks "sitta i händerna" efter ett tag.

Vad jag vill komma till är att om dumparen var praktiskt lagd och van att arbeta med händerna kanske denne inte behövde någon våg för att kunna få till jämn viktfördelning. Om vederbörande sysslade med sådant i sitt dagliga arbete kan det ha gått per automatik.
Citera
2025-09-25, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Hoppas Rosa mannen på youtube eller någon annan hittar dem på VHS och laddar upp!
SVT har även agerat mot Youtube mot konton som lagt ut förtalet från borgnäs. Så det kommer tas bort det också.
Citera
2025-09-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Hela diskussionen om kroppsdelarnas vikt är intressant, men jag slås av att personer inom praktiska yrken tenderar att kunna uppskatta längd och vikt relativt exakt. Ett exempel är hur personal i delikatessdisken sällan behöver justera mängden. Det tycks "sitta i händerna" efter ett tag.

Vad jag vill komma till är att om dumparen var praktiskt lagd och van att arbeta med händerna kanske denne inte behövde någon våg för att kunna få till jämn viktfördelning. Om vederbörande sysslade med sådant i sitt dagliga arbete kan det ha gått per automatik.

Du har helt rätt. Min idé om en våg är helt onödig. Glöm det där.
Citera
2025-09-25, 21:16
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Du har helt rätt. Min idé om en våg är helt onödig. Glöm det där.
Men den jämna viktfördelningen bidrar ändå till att ge någon slags bild av gärningsmannen. Det tyder på ett visst praktiskt tänkande, en form av rationalitet som även återkommer i utförandet av styckningen. Mitt i denna förmodat stressade och kaotiska situation tycks det råda en slags pragmatism. Gärningsmannen verkar inte ha gripits av fullständig panik utan agerar någorlunda strukturerat. Kontrasten till de bristfälliga dumpningsplatserna blir än större om man betänker detta.
Citera
2025-09-25, 21:27
Medlem
Citat:

En råstark flyttgubbe hade inte behövt stycka kroppen. En flyttgubbe är mer rädd om godset än om sin egen ländrygg. Att GM var rädd för sina grannar är en sak, men att han dessutom var förhållandevis klen. Men även om han hade dålig rygg, verkar han ändå kunna hantera mindre kollin som typ ett tidningsbud eller reklam-utdelare.
Citera
2025-09-25, 21:36
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZambandZentral
En råstark flyttgubbe hade inte behövt stycka kroppen. En flyttgubbe är mer rädd om godset än om sin egen ländrygg. Att GM var rädd för sina grannar är en sak, men att han dessutom var förhållandevis klen. Men även om han hade dålig rygg, verkar han ändå kunna hantera mindre kollin som typ ett tidningsbud eller reklam-utdelare.
Att kroppen styckades behöver visserligen inte enbart ha med gärningsmannens fysiska styrka eller svaghet att göra, utan bör även syftat till att obemärkt kunna få undan den.

Men om Eremonas uträkning ovan stämmer och varje säck vägde mellan 10 till 13 kg anser jag att det pekar bort från en alltför klen gärningsman. Det handlar ändå om relativt tunga vikter.
Citera
2025-09-25, 22:03
Medlem
Citat:
Att kroppen styckades behöver visserligen inte enbart ha med gärningsmannens fysiska styrka eller svaghet att göra, utan bör även syftat till att obemärkt kunna få undan den.

Men om Eremonas uträkning ovan stämmer och varje säck vägde mellan 10 till 13 kg anser jag att det pekar bort från en alltför klen gärningsman. Det handlar ändå om relativt tunga vikter.

Ponera att GM har tjugo års erfarenhet i ett yrke där det förekommer lyft. Med tanke på hans agerande är det inte osannolikt att han har skadat ryggen någon gång i yngre år och har av sjukgymnasten blivit rekommenderad att tänka ergonomiskt i lyft-sitiationer. Om han vore som Hulken hade han agerat annorlunda.
Senast redigerad av ZambandZentral 2025-09-25 kl. 22:05.
Citera
2025-09-26, 04:20
Medlem
Citat:
Jag såg även att du har fått beskedet att ett flertal förhör inte lämnas ut på grund av sekretess och funderar på om det har införts några nya direktiv. Som jag har förstått det ska enbart uppgifter som är till men för annan maskas, inte att förhören i sin helhet undanhålls.

Jag blir inte klok på arkivariernas agerande. Jag har självklart tänkt tanken att de kanske har tröttnat på att springa och rota efter handlingar i den osorterade slasken och hoppas på att att jag ska sluta begära ut handlingar ifall jag inte får ut några. Men nej, jag tror inte så är fallet. Det är deras jobb att rota i gamla arkiv.

Men jag upplever att maskeringarna inte är konsekventa ens från en och samma arkivarie.

Ta exempelvis det här förhöret med Kent "Kenta" Andersson, även kallad "Karate-Kenta", han som hyrade ut en lägenhet till TÅ. Det är maskerat till absurdum. Det kan läsas här:
https://www.dropbox.com/scl/fi/rx7ek...=3bqmfvty&dl=0

Jag har inte brytt mig om att lägga ut det förhöret eftersom det inte ger ett jota.

Kentas förhör hade man ju lika gärna kunnat ge besked om att inte lämna ut det alls, tycker jag. Men med tanke på hur just detta förhör maskerats är det underligt att vissa förhör inte lämnas ut alls. Det måste ju innebära att det inte finns en enda mening som kan offentliggöras.

Så här lyder texten från arkivet som bifogades beslutet om Kentas förhör, där man för ovanlighetens skull omnämner förarbetena till lagen:

"Enlig 35 kap. 1 § OSL gäller sekretess för uppgift om en enskilds personliga och ekonomiska förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till den enskilde lider skada eller men och uppgiften förekommer i utredning enligt bestämmelserna om förundersökning i brottmål.

Sekretess enligt bestämmelsen gäller med ett omvänt skaderekvisit. Av förarbetena till sekretesslagen framgår att skada eller men ska anses följa på varje åtgärd som typiskt sett upplevs som ett påtagligt obehag for vederbörande även om åtgärden i sig är fullt rättsenlig och acceptabel (prop. 1979/80:2 del As. 82-83)."

Jag antar att det innebär att förhören sekretessbeläggs eftersom de uteslutande berör uppgiftslämnarens egna sjukdomstillstånd, brottsliga leverne, straffpåföljder och konsekvenser av straffpåföljder. Om dessa uppgifter i den löpande texten dessutom är sammanvävd med information som rör orsaken till förhöret - i detta fall kopplingar till CdC och hennes öde - så är det kanske smidigast och säkrast att inte lämna ut förhöret överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in