Citat:
Ursprungligen postat av
costa-mop
Jag såg även att du har fått beskedet att ett flertal förhör inte lämnas ut på grund av sekretess och funderar på om det har införts några nya direktiv. Som jag har förstått det ska enbart uppgifter som är till men för annan maskas, inte att förhören i sin helhet undanhålls.
Jag blir inte klok på arkivariernas agerande. Jag har självklart tänkt tanken att de kanske har tröttnat på att springa och rota efter handlingar i den osorterade slasken och hoppas på att att jag ska sluta begära ut handlingar ifall jag inte får ut några. Men nej, jag tror inte så är fallet. Det är deras jobb att rota i gamla arkiv.
Men jag upplever att maskeringarna inte är konsekventa ens från en och samma arkivarie.
Ta exempelvis det här förhöret med Kent "Kenta" Andersson, även kallad "Karate-Kenta", han som hyrade ut en lägenhet till TÅ. Det är maskerat till absurdum. Det kan läsas här:
https://www.dropbox.com/scl/fi/rx7ek...=3bqmfvty&dl=0
Jag har inte brytt mig om att lägga ut det förhöret eftersom det inte ger ett jota.
Kentas förhör hade man ju lika gärna kunnat ge besked om att inte lämna ut det alls, tycker jag. Men med tanke på hur just detta förhör maskerats är det underligt att vissa förhör inte lämnas ut alls. Det måste ju innebära att det inte finns en enda mening som kan offentliggöras.
Så här lyder texten från arkivet som bifogades beslutet om Kentas förhör, där man för ovanlighetens skull omnämner förarbetena till lagen:
"Enlig 35 kap. 1 § OSL gäller sekretess för uppgift om en enskilds personliga och ekonomiska förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till den enskilde lider skada eller men och uppgiften förekommer i utredning enligt bestämmelserna om förundersökning i brottmål.
Sekretess enligt bestämmelsen gäller med ett omvänt skaderekvisit. Av förarbetena till sekretesslagen framgår att skada eller men ska anses följa på varje åtgärd som typiskt sett upplevs som ett påtagligt obehag for vederbörande även om åtgärden i sig är fullt rättsenlig och acceptabel (prop. 1979/80:2 del As. 82-83)."
Jag antar att det innebär att förhören sekretessbeläggs eftersom de uteslutande berör uppgiftslämnarens
egna sjukdomstillstånd, brottsliga leverne, straffpåföljder och konsekvenser av straffpåföljder. Om dessa uppgifter i den löpande texten dessutom är sammanvävd med information som rör orsaken till förhöret - i detta fall kopplingar till CdC och hennes öde - så är det kanske smidigast och säkrast att inte lämna ut förhöret överhuvudtaget.