2025-04-01, 21:45
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja jag håller verkligen med dig om att fallet bör öppnas igen mot bakgrund av de många uppgifter som vaskats fram genom åren i tråden.

Det är många här i tråden som genom åren bidragit med mycket matnyttig information i fallet och som outtröttligt fört fram positionerna.

Otroligt volontärarbete är egentligen nedlagt i form av tid och resurser, kanske ett av de större på Flashback om man ser till hur många år tråden varit aktiv.

Tror vi alla har en övertygande tro på att rättvisa ska finnas i rättsstaten Sverige och gör vad vi kan med det vi har har förmåga till.

Det är som den gamla devisen-Ingen kan göra allt men många kan göra något.

Själv är jag inte för att mord eller ouppklarade dödsfall någonsin ska preskriberas utan att rättvisa ska kunna komma när den är mogen.

Vet inte om någon hungrig och driven person inom polisens cold case grupp skulle kunna ta upp stafettpinnen och göra förfrågan om att slopa preskriptionen till Strömmer?

Vet inte vad som skulle krävas? Kanske att fallet aldrig fick någon ärlig chans.

Uppenbarligen har årsvis av gräv, nytt material och analyser av existerande fynd och personer i tråden lett oss in på en helt annan bana än vad den officiella utredningen gjorde. Inte minst är läkarna på väg till upprättelse och CdC tidslinje bevisligen framskjuten. Bara det borde vara skäl nog att återuppta CdC fallet igen.
Utan att vara jurist är jag tyvärr ganska säker på att det inte går att häva preskriptionen i det här fallet. Inte för att jag bryr mig om gärningsmannen/männens väl och ve, men rent juridiskt verkar det konstigt att någon först har klarat sig undan för att sedan kunna straffas igen. Att det inte borde gå att komma undan med mord löste man genom att ta bort preskriptionen, lagom till Palmemordet skulle fylla 25 år, men efter CdC hade gjort det. Det är riktigt störande och den som är konspiratorisk kan tänka att det var skönt för vissa att slippa den tagg fallet är i rättssamhällets själ.

När det gäller tidslinjen för mordet/styckningen är jag fortfarande inte säker på att CdC levde efter den 10 juni. Jag håller med om att bland annat Ragges vittnesmål stärker att hon gjorde det, men jag stör mig kraftigt på att hon inte hämtade ut radion och hennes andra saker från effektförvaringen. En person med ett sådant kringflackande liv glömmer inte helt plötsligt bara bort alla sina ägodelar även om mycket av den vakna tiden spenderas i ett rus.
Citera
2025-04-01, 22:21
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Utan att vara jurist är jag tyvärr ganska säker på att det inte går att häva preskriptionen i det här fallet. Inte för att jag bryr mig om gärningsmannen/männens väl och ve, men rent juridiskt verkar det konstigt att någon först har klarat sig undan för att sedan kunna straffas igen. Att det inte borde gå att komma undan med mord löste man genom att ta bort preskriptionen, lagom till Palmemordet skulle fylla 25 år, men efter CdC hade gjort det. Det är riktigt störande och den som är konspiratorisk kan tänka att det var skönt för vissa att slippa den tagg fallet är i rättssamhällets själ.

När det gäller tidslinjen för mordet/styckningen är jag fortfarande inte säker på att CdC levde efter den 10 juni. Jag håller med om att bland annat Ragges vittnesmål stärker att hon gjorde det, men jag stör mig kraftigt på att hon inte hämtade ut radion och hennes andra saker från effektförvaringen. En person med ett sådant kringflackande liv glömmer inte helt plötsligt bara bort alla sina ägodelar även om mycket av den vakna tiden spenderas i ett rus.
Angående det fetmarkerade var det ju inte bara Ragge, utan även Saba som sa, redan i förhöret 1984, att hon träffat CdC efter pingsten. Sedermera har det också framkommit ytterligare vittnesmål om det.

Att flera av varandra oberoende vittnen säger samma sak tycker jag väger tyngre än att CdC inte hämtade ut sina saker. Till skillnad från dig tror jag att föremål kom och gick i CdC:s tillvaro och att hon mycket väl kan ha glömt/inte orkat eller velat besöka effektförvaringen. De inlämnade sakerna hade inte heller särskilt stort affektionsvärde, det rörde sig ju inte om personliga foton eller dylikt.

Det tycks som om CdC spred saker omkring sig ganska frekvent. Bland annat hittades ett av hennes örhängen hemma hos Solnamannen och, om nu TÅ/BM inte stal hennes pass och adressbok, kunde hon uppenbarligen lyckas glömma högst väsentliga ägodelar.
Citera
2025-04-01, 22:43
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Angående det fetmarkerade var det ju inte bara Ragge, utan även Saba som sa, redan i förhöret 1984, att hon träffat CdC efter pingsten. Sedermera har det också framkommit ytterligare vittnesmål om det.

Att flera av varandra oberoende vittnen säger samma sak tycker jag väger tyngre än att CdC inte hämtade ut sina saker. Till skillnad från dig tror jag att föremål kom och gick i CdC:s tillvaro och att hon mycket väl kan ha glömt/inte orkat eller velat besöka effektförvaringen. De inlämnade sakerna hade inte heller särskilt stort affektionsvärde, det rörde sig ju inte om personliga foton eller dylikt.

Det tycks som om CdC spred saker omkring sig ganska frekvent. Bland annat hittades ett av hennes örhängen hemma hos Solnamannen och, om nu TÅ/BM inte stal hennes pass och adressbok, kunde hon uppenbarligen lyckas glömma högst väsentliga ägodelar.

Da costa kan mycket väl ha levt efter den 10:e. Men nu konstaterade både jag och Justice....att efektförvaringen tömdes av Polisen den 10/6 av det enkla skälet att vederbörande inte betalat avgiften för boxen den 10:e. Ingenting mer.

Om Catrine "Glömt" sitt Pass & adressbok i Småland i slutet av Maj, varför bad hon inte T ta dessa med sig till Ösmo, veckan/helgen före Pingst?
Citera
2025-04-01, 22:48
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Om en Åklagare inte bedömer att en förundersökning kommer hålla i Tingsrätten, för denne helt enkelt inte åtalet vidare.

När det gäller DaCosta så var Polisen på rätt spår, med ganska svår resursbrist skall sägas.

Bandspelaren, den svarta Axelremsväskan med legitimation + Anteckningsbok
blev helt avgörande i fallet. Legitimationen (Passet) och anteckningsbok som sedan återfanns hos T. Bandspelaren togs ju i beslag redan Sön. 10/6 då (efter att lämnats in den 8/6)
"Nizzes" förhör gav mer upplysningar.
Naturligtvis kan en åklagare inte driva ett åtal som inte håller.

Men vad säger att man släppte TÅ/BM-spåret på grund av brist på bevis och inte för att bevisningen pekade åt ett annat håll?

I ett av dokumenten som NoppigaSockar laddade upp framkommer ju att polisen sammanställde vittnesmål som talade emot att TÅ och BM mördade C innan de reste till Småland. Se länk:

https://www.flashback.org/leave.php?...26amp%3Bdl%3D0

Man kan så klart spekulera i att TÅ/BM kanske mördade henne när de återvände till Stockholm, men om så var fallet har vare sig C:s underlåtenhet att hämta sina saker eller deras sena uppbrott från Ösmo med hennes död att göra.
Citera
2025-04-01, 23:02
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Naturligtvis kan en åklagare inte driva ett åtal som inte håller.

Men vad säger att man släppte TÅ/BM-spåret på grund av brist på bevis och inte för att bevisningen pekade åt ett annat håll?

I ett av dokumenten som NoppigaSockar laddade upp framkommer ju att polisen sammanställde vittnesmål som talade emot att TÅ och BM mördade C innan de reste till Småland. Se länk:

https://www.flashback.org/leave.php?...26amp%3Bdl%3D0

Man kan så klart spekulera i att TÅ/BM kanske mördade henne när de återvände till Stockholm, men om så var fallet har vare sig C:s underlåtenhet att hämta sina saker eller deras sena uppbrott från Ösmo med hennes död att göra.
Ok, så, Saba, "Ragge", "bosse" svär dyrt och heligt att Catrine levt efter den 10/6? Det är ju fullt möjligt men dessa" vittnesmål" är ju rena skämtet och det visste ju Polisen!

Bosses uttalande var ju något intressant då han säger "att de funnit Catrine".
Var då, när då, hur då???[i]
Citera
2025-04-01, 23:02
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Da costa kan mycket väl ha levt efter den 10:e. Men nu konstaterade både jag och Justice....att efektförvaringen tömdes av Polisen den 10/6 av det enkla skälet att vederbörande inte betalat avgiften för boxen den 10:e. Ingenting mer.

Om Catrine "Glömt" sitt Pass & adressbok i Småland i slutet av Maj, varför bad hon inte T ta dessa med sig till Ösmo, veckan/helgen före Pingst?
Om C levde efter den 10:e faller ju flertalet indicier mot TÅ/BM. I sådana fall finns det inget som tyder på att Ragge fabricerade ett alibi och att TÅ/BM gav sig av brådstörtat från Ösmo saknar relevans. Vad finns kvar, förutom förekomsten av passet och telefonboken?

Boxen tömdes för övrigt den 12/6 inte den 10:e. Polisen var inte involverad förrän den 10/8 när de tillvaratog föremålen som förvarades på SL:s hittegods.

Visste C om att hon eventuellt glömt saker hos TÅ och upptäckte hon det i sådana fall innan avresan?
Citera
2025-04-01, 23:06
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:

Jag köper som sagt att Ragge och Saba stärker tesen om att CdC levde efter den 10/6 och det kan ju vara så att hon struntade i de gamla kläderna efter att ha "dressat upp" efter ett gäng klädinköp när hon var stadd i kassa. Jag stör mig bara på radion som ändå kostade nästan 1000 spänn. Skulle hon bara strunta i den två dagar efter att hon köpt den när den var lika värdefull som en natt på M-gatan?

Det kan såklart vara så att polisen på goda grunder släppte TÅ/BM, men med samma resonemang kan man då kanske hävda att de på goda grunder släppte E-vägen. Jag säger inte att det är samma sak eller att det var rätt att göra det, men om polisen var så blåsta att de inte ens funderade över E-vägen 25 med grannar så borde de samtidigt inte med stor precision avfärda TÅ/BM efter klockrena analyser av läget.
Citera
2025-04-01, 23:07
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Om C levde efter den 10:e faller ju flertalet indicier mot TÅ/BM. I sådana fall finns det inget som tyder på att Ragge fabricerade ett alibi och att TÅ/BM gav sig av brådstörtat från Ösmo saknar relevans. Vad finns kvar, förutom förekomsten av passet och telefonboken?

Boxen tömdes för övrigt den 12/6 inte den 10:e. Polisen var inte involverad förrän den 10/8 när de tillvaratog föremålen som förvarades på SL:s hittegods.

Visste C om att hon eventuellt glömt saker hos TÅ och upptäckte hon det i sådana fall innan avresan?

Nej, boxen tömdes den 10/6 av Inspektör Nihlén, varvid bandspelaren återfanns och diverse annat , dock inte den Svarta Axelremsväskan, av förklarliga orsaker!

Och detta har inget med Ragges hävdande att Catrine levt efter den 10:e!
Senast redigerad av Henselon 2025-04-01 kl. 23:16.
Citera
2025-04-01, 23:15
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Nej, boxen tömdes den 10/6 av Inspektör Nihlén, varvid bandspelaren återfanns och diverse annat , dock inte den Svarta Axelremsväskan, av förklarliga orsaker!
Här ger jag costa-mop rätt. Boxen var bara betald i några dagar (15 kr) och därför tömdes den av personal den 12/6 och innehållet lämnades till SL:s hittegodsavdelning. Först 10/8 hämtar polisen Nihlén sakerna från SL.
Citera
2025-04-01, 23:16
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
"Tillvarataget 10/8 -84 epm Nihlen". Se Dropboxen, K37503-00_del2, s. 56.
Citera
2025-04-01, 23:20
Medlem
Henselons avatar
Citat:
"Tillvarataget 10/8 -84 epm Nihlen". Se Dropboxen, K37503-00_del2, s. 56.

Fuck, tog fel på datum helt men, men...
Sorry
Men den 12/6) hade väl SL´s effektförvaring tagit hand Om Dacostas tillhörigheter?
Senast redigerad av Henselon 2025-04-01 kl. 23:34.
Citera
2025-04-01, 23:28
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Jag köper som sagt att Ragge och Saba stärker tesen om att CdC levde efter den 10/6 och det kan ju vara så att hon struntade i de gamla kläderna efter att ha "dressat upp" efter ett gäng klädinköp när hon var stadd i kassa. Jag stör mig bara på radion som ändå kostade nästan 1000 spänn. Skulle hon bara strunta i den två dagar efter att hon köpt den när den var lika värdefull som en natt på M-gatan?

Det kan såklart vara så att polisen på goda grunder släppte TÅ/BM, men med samma resonemang kan man då kanske hävda att de på goda grunder släppte E-vägen. Jag säger inte att det är samma sak eller att det var rätt att göra det, men om polisen var så blåsta att de inte ens funderade över E-vägen 25 med grannar så borde de samtidigt inte med stor precision avfärda TÅ/BM efter klockrena analyser av läget.
Det är så klart dumt att strunta i en sådant dyrbart föremål, men samtidigt funderar jag på hur det egentligen fungerade med boxarna.

Uppenbarligen hade innehållet i obetalda förvaringsboxar sparats hos SL:s hittegods i flera månader, eftersom polisen kunde hämta ut sakerna. Kunde även privatpersoner, kanske mot en avgift, också få tillbaka sina föremål? I sådana fall kan man tänka sig att C planerat att hämta föremålen senare.

Hon verkar även ha haft ett ganska lättsinnigt förhållande till pengar eftersom hon utan större betänkligheter köpte bandspelaren till att börja med, samtidigt som hon var skyldig pengar för droger.

Jag menar inte att TÅ/BM nödvändigtvis blev avförda på goda grunder, utan det jag invänder mot att teorin att man inom polisen var övertygad om deras skuld och ändå inte gick vidare med utredandet av dem.
Varför man släppte det spåret skulle vara intressant att veta, men förmodligen handlade det om vittnesmålen som pekade på att C levde efter pingsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in