Citat:
Utan att vara jurist är jag tyvärr ganska säker på att det inte går att häva preskriptionen i det här fallet. Inte för att jag bryr mig om gärningsmannen/männens väl och ve, men rent juridiskt verkar det konstigt att någon först har klarat sig undan för att sedan kunna straffas igen. Att det inte borde gå att komma undan med mord löste man genom att ta bort preskriptionen, lagom till Palmemordet skulle fylla 25 år, men efter CdC hade gjort det. Det är riktigt störande och den som är konspiratorisk kan tänka att det var skönt för vissa att slippa den tagg fallet är i rättssamhällets själ.
Ja jag håller verkligen med dig om att fallet bör öppnas igen mot bakgrund av de många uppgifter som vaskats fram genom åren i tråden.
Det är många här i tråden som genom åren bidragit med mycket matnyttig information i fallet och som outtröttligt fört fram positionerna.
Otroligt volontärarbete är egentligen nedlagt i form av tid och resurser, kanske ett av de större på Flashback om man ser till hur många år tråden varit aktiv.
Tror vi alla har en övertygande tro på att rättvisa ska finnas i rättsstaten Sverige och gör vad vi kan med det vi har har förmåga till.
Det är som den gamla devisen-Ingen kan göra allt men många kan göra något.
Själv är jag inte för att mord eller ouppklarade dödsfall någonsin ska preskriberas utan att rättvisa ska kunna komma när den är mogen.
Vet inte om någon hungrig och driven person inom polisens cold case grupp skulle kunna ta upp stafettpinnen och göra förfrågan om att slopa preskriptionen till Strömmer?
Vet inte vad som skulle krävas? Kanske att fallet aldrig fick någon ärlig chans.
Uppenbarligen har årsvis av gräv, nytt material och analyser av existerande fynd och personer i tråden lett oss in på en helt annan bana än vad den officiella utredningen gjorde. Inte minst är läkarna på väg till upprättelse och CdC tidslinje bevisligen framskjuten. Bara det borde vara skäl nog att återuppta CdC fallet igen.
Det är många här i tråden som genom åren bidragit med mycket matnyttig information i fallet och som outtröttligt fört fram positionerna.
Otroligt volontärarbete är egentligen nedlagt i form av tid och resurser, kanske ett av de större på Flashback om man ser till hur många år tråden varit aktiv.
Tror vi alla har en övertygande tro på att rättvisa ska finnas i rättsstaten Sverige och gör vad vi kan med det vi har har förmåga till.
Det är som den gamla devisen-Ingen kan göra allt men många kan göra något.
Själv är jag inte för att mord eller ouppklarade dödsfall någonsin ska preskriberas utan att rättvisa ska kunna komma när den är mogen.
Vet inte om någon hungrig och driven person inom polisens cold case grupp skulle kunna ta upp stafettpinnen och göra förfrågan om att slopa preskriptionen till Strömmer?
Vet inte vad som skulle krävas? Kanske att fallet aldrig fick någon ärlig chans.
Uppenbarligen har årsvis av gräv, nytt material och analyser av existerande fynd och personer i tråden lett oss in på en helt annan bana än vad den officiella utredningen gjorde. Inte minst är läkarna på väg till upprättelse och CdC tidslinje bevisligen framskjuten. Bara det borde vara skäl nog att återuppta CdC fallet igen.
När det gäller tidslinjen för mordet/styckningen är jag fortfarande inte säker på att CdC levde efter den 10 juni. Jag håller med om att bland annat Ragges vittnesmål stärker att hon gjorde det, men jag stör mig kraftigt på att hon inte hämtade ut radion och hennes andra saker från effektförvaringen. En person med ett sådant kringflackande liv glömmer inte helt plötsligt bara bort alla sina ägodelar även om mycket av den vakna tiden spenderas i ett rus.