2025-09-24, 22:31
Medlem
FrenzyPreserves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helloyou32
Nå greide jeg ikke å følge helt med.😄

Er det forbudt det SS selger eller ikke?

Nej, det är nog inget att oroa sig för. LVFS 2011:10 nämner inte "derivat" utan endast:

Citat:
Med narkotika avses även
1. salter av ämnen i narkotikaförteckningarna,
2. estrar och etrar av ämnen angivna med N I i narkotikaförteckningarna och
salter av dessa etrar och estrar,
3. isomerer av ämnen angivna med N I eller N II i narkotikaförteckningarna
när dessa isomerers existens är möjlig inom den specifika kemiska
beteckningen, om inte annat anges, och salter av dessa isomerer samt
4. stereoisomerer av ämnen angivna med P I–P IV i narkotikaförteckningarna
om inte annat anges.

Så i princip är det bara de specifikt listade ämnena och deras salter, isomerer och stereoisomerer som omfattas.
Citera
2025-09-24, 22:46
Medlem
För att klargöra för er alla om 7-OH är olaglig eller ej, så kontaktade jag Läkemedelsverket innan jag la min första beställning. Har även det som underlag nu ifall att något skulle gå snett haha.

Svaret jag fick:
Hej igen,

Substansen 7-hydroxymitragynin är inte narkotikaklassad i Sverige idag, men det kan komma att ändras i framtiden.

Med vänlig hälsning
Senast redigerad av lingonsvenne 2025-09-24 kl. 22:47. Anledning: Suddade ut ett namn
Citera
2025-09-24, 22:58
Medlem
FrenzyPreserves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonsvenne
För att klargöra för er alla om 7-OH är olaglig eller ej, så kontaktade jag Läkemedelsverket innan jag la min första beställning. Har även det som underlag nu ifall att något skulle gå snett haha.

Svaret jag fick:
Hej igen,

Substansen 7-hydroxymitragynin är inte narkotikaklassad i Sverige idag, men det kan komma att ändras i framtiden.

Med vänlig hälsning

Det är precis det här jag sagt sedan dag 1 och motiverat varför. Men vissa verkar ha en talang för att hitta på sina egna hokus pokus.
Citera
2025-09-25, 02:19
Medlem
Bubbles74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrenzyPreserve
Nej, det är nog inget att oroa sig för. LVFS 2011:10 nämner inte "derivat" utan endast:

Så i princip är det bara de specifikt listade ämnena och deras salter, isomerer och stereoisomerer som omfattas.
Fast om folk kontaktar läkemedelsverket och frågar så annonserar det en snabbare kriminalisering. Inget illa menat men dom är knappast kända för sin diskretion..
Citera
2025-09-25, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbles74
Fast om folk kontaktar läkemedelsverket och frågar så annonserar det en snabbare kriminalisering. Inget illa menat men dom är knappast kända för sin diskretion..

Stämmer. Ju mer detta kommer på tapeten desto snabbare närmar sig en kriminalisering. Vilket oavsett kommer hända förr eller senare. Tyvärr.
Men nu behöver ingen kontakta dom iallfall och ställa frågan då den redan är ställd. Hoppas vi det kan hålla sig där och njuta av tiden tills dess!
Citera
2025-09-25, 03:12
Medlem
Japalawangas avatar
Då har man klickat hem pseudo för första gången. Spännande att se hur det känns jämfört med 7oh, som jag för övrigt blev VÄLDIGT pleasantly surprised av.

Fastnar den i tullen tror jag att jag hoppar dock…
Men vad jag förstår så är det inte alls vanligt med dessa produkter och det funkade fint förra gången. Känns bara risky att lägga större beställningar då priset är så högt och de fraktar från Nederländerna :,)
Citera
2025-09-25, 07:59
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbles74
Är det nån som beställer med supersnabb frakt?Är fan för dyrt och man vill inte köpa för mkt i taget om tullen tar det

Det var jag som fick det på 22 timmar första gången, skrev 20 timmar men det var lite överdrift. Ändå imponerande. Fick bekräftelse att transportören hämtat upp mitt paket utomsocknes ca kl 17.00, dagen efter ca kl 15.00 fanns det att hämta på valt ombud.

Jag beställer med supersnabb DHL pga en enda anledning: Ju mindre tid mitt värdefulla paket spenderar i transit, i nån lagerhall, i närheten av svettiga tullare osv ju bättre. Jag inbillar alltså mig att risken för att något skiter sig minskar ju mindre tid paketet befinner sig mellan avsändaren och mig.

I verkligheten så finns det säkert ingen skillnad i risken för tullstrul mellan DHL eller UPS. Nog mer slumpen som avgör. Men det är nog fler som beställer med gratis UPS frakt eftersom man lätt når upp till 100 eur vilket ger gratis frakt. Skulle den besvettade tullaren känna sig sugen att jävlas så kanske dom då siktar in sig på UPS som rimligen bör hantera större volymer av varan i fråga.
Citera
2025-09-25, 08:31
Medlem
Sending med DHL (SS) koster nå 49Euro😱
Det var 25Euro før….
Citera
2025-09-25, 10:42
Medlem
fetagamlakommunists avatar
Citat:
Sending med DHL (SS) koster nå 49Euro😱
Det var 25Euro før….
UPS har tagit 2 dagar för mig varje gång hittills
Citera
2025-09-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetagamlakommunist
UPS har tagit 2 dagar för mig varje gång hittills

To dager er rask synes jeg. Når klokkeslett ble de levert til deg? Leverer UPS før kl. 12.00 eller langt etter klokka 13.00 f.eks.?
Citera
2025-09-25, 11:17
Medlem
fetagamlakommunists avatar
Citat:
To dager er rask synes jeg. Når klokkeslett ble de levert til deg? Leverer UPS før kl. 12.00 eller langt etter klokka 13.00 f.eks.?
Det är omöjligt att veta. De kommer när de kommer så det gäller att vara på hugget. Om du är ledig den dagen så lär det funka, bara du är beredd att öppna vilket ögonblick som helst, men har du jobb den dagen så är det bättre att välja utlämningsställe. Det gör man enkelt på sms sen när de börjar närma sig.
Citera
2025-09-25, 11:39
Medlem
Idiamin95s avatar
Jag är tyvärr inte så haj på datorer så jag ska kunna skanna in foto här på fb. Får jag besked så kommer jag be om hjälp för att göra det. Tillsvidare så verkar de bara jag som åkt på en bajsmacka. Jag meddelar vad som händer och lovar då ladda upp bevis.

Citat:
Ursprungligen postat av fetagamlakommunist
Fota/screenshotta meddelande/brev, eller en del av det iaf, och lämna ut/stryk över känslig information. Borde vara lätt om det är sant. Helst idag också så att du inte hinner med någon avancerad photoshop eller dyl.

Kan läggas upp med Imgur t. ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in