2025-09-24, 20:05
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Om ryssen anföll Baltikum och de började skicka missiler och ta sig över med flyg och båtar till Sverige. Vad har ni gjort då? Alltså innan de kommer hit. Ni har bara fått informationen om att de är på väg. Vart ska man ta vägen liksom?

Kapat 4-10 liter renat, greppat mitt vapen sedan gjort det bästa av situationen.
Citera
2025-09-24, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaFixaDig
Nästan barnsligt naivt gulligt hur du inte ser att vårt största hot redan befinner sig i landet, och de mobiliserar sig. Synd bara att du är vuxen och har inte förstått något i ditt liv.
Du påstår asså att du o di annra rysströllna ren ä här? Tro jante, du sitt å mögglar i nå kyffe i Oblatski oblast i Vatnikistan, priciss brevi tortyrkammarn i kvartert. Kvävda skrik hörs därifrån andra sidan den spruckna betongväggen i källarcellen bredvid. Du vet att om du inte fyller din kvot av ljugande på svenska forum kommer du hamna där själv med stjärten i vädret, en elektrod i kuken och den andra i AnabolaAlexeis jättestora men inte så väl rengjorda gjutjärnsdildo, redo med 10 000 V men helt utan glidmedel. Inte eftersom ukrainarna bombat bort era raffinaderier och vaselinbristen är stor och grov utan för att du ska lära dig älska Putler och Ryska imperiet.
Citera
2025-09-24, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
När man tittar på Ukraina, så vill ryssarna invadera Pokrovsk, men för att komma så långt så måste de först ta över byerna runt om. Det är väl samma sak med svenska städer och förorterna. Fienden kan inte bara köra raka vägen till stadens centrum. Vapenproduktion och vitala resurser för militären finns väl inte heller så ofta mitt i stan? Och militär personal kan finnas var som helst, också i förorterna.
En stad, en förort eller by har i sig självt inget militärstrategiskt intresse. Varför vill ryssen invadera pokrovsk?
Man vill ju naturligtvis inte låta fienden köra runt fritt. Därför försöker man stoppa fienden i byarna runt om.
Och då finns det militära resurser i byarna.
Citera
2025-09-24, 20:28
Hållt mig undan från sjukhus, kyrkor och skolor som försvarsmakten garanterat kommer nyttja till militära ändamål.
Citera
2025-09-24, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
En stad, en förort eller by har i sig självt inget militärstrategiskt intresse. Varför vill ryssen invadera pokrovsk?
Man vill ju naturligtvis inte låta fienden köra runt fritt. Därför försöker man stoppa fienden i byarna runt om.
Och då finns det militära resurser i byarna.

Men det är ju precis det, som jag försökt förklara dig! Det är alltså därför man ska försvara förorterna. Det var svaret till din kommentar tidigare i tråden. Den här:
Citat:
"Varför skulle någon försvara förorter? Finns det mycket militär materiell och personal där?
Finns det strategiska resurser där?"
Citera
2025-09-24, 20:43
Medlem
Man hade försvarat Sverige som Polackerna gjorde 1920 och vann mot de Sovjetiska Bolsjevikerna.
Citera
2025-09-24, 20:45
Medlem
KillPus avatar
Ryssråttorna är grovt överskattade. De åker på stryk av NATO inkl Sverige så snart de angriper Baltikum. Efterblivet folk med eftersatt militär utrustning. Som redan är förstörd i massor i Ukraina. Som de inte klarade på 4 år inom kort. Visst kan de skicka några missiler med kärnvapen mot några huvudstäder i Europa, men sen blir både MoZkva, Sankt Petersburg mm till aska samma dag. Man hoppas se JAS bomba sönder Kaliningrad/Königsberg typ.
Så det är lugnt. Bara att delta i Totalförsvaret som det heter. Men Stockholm bör man hålla sig borta ifrån ifall det verkligen hettar till.
Citera
2025-09-24, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Du har fel. Detta är ytterligare en rysk lögn. Det är inga militära mål i förskolor, sjukhus och hyreshus.

Skälet till att man bombat hyreshus, sjukhus, skolor etc. är att man vill bryta försvararna motståndsvilja. Ryssarna vill att soldaterna vid fronten skall oroa sig för sina anhöriga och att de civila skall tycka att priset är för högt. Det är dessutom krigsbrott att bomba civila.

Men resultatet blir inte som ryssarna tänkt. Västmakterna bombade Tysks städer under andra världskriget. Kulturstaden Dresden som inte var ett militärt mål förintades. Men tyskarnas stridsvilja bröts inte, tvärtom!

Det borde de odjur i Ryssland som beslutat om bombningar tagit reda på. Jag är förvånad att ukrainarnas inte ger igen. Att de inte gör Petersburg och Moskva till folktomma och ödsliga grusplaner! Det vore en välgärning!
Tyskarna terrorbombade england. Det funkade inte.
Det hade inte önskad effekt.
Kan du ge ett exempel på när civila dödats medvetet och det har fått en "positiv" effekt?
https://youtu.be/tixOyiR8B-8?si=1X0k3LWbzUzYAuql
En intressant video om vietnam där en veteran pratar om det systematiska dödandet av civila, och vad det hade för effekt.
Terrorbombning funkar inte, och det håller inte ryssen på med, det har inte önskad effekt, och det är sinnessjukt dyrt med bomber.
Citera
2025-09-24, 20:56
Medlem
Citat:
Tyskarna terrorbombade england. Det funkade inte.
Det hade inte önskad effekt.
Kan du ge ett exempel på när civila dödats medvetet och det har fått en "positiv" effekt?
https://youtu.be/tixOyiR8B-8?si=1X0k3LWbzUzYAuql
En intressant video om vietnam där en veteran pratar om det systematiska dödandet av civila, och vad det hade för effekt.
Terrorbombning funkar inte, och det håller inte ryssen på med, det har inte önskad effekt, och det är sinnessjukt dyrt med bomber.
Det är fascinerande hur långt vissa är villiga att tänja verkligheten bara för att tvätta rent Kremls målbild.
Du säger att 'ryssen inte terrorbombar', men världen har bokstavligen sett ryska missiler slå ner på sjukhus, skolor, kraftverk och bostadsområden – ofta långt från frontlinjen.
Det är dokumenterat av FN, Human Rights Watch, Amnesty, Bellingcat, OSINT-grupper och ett dussin satellitbilder.
Men visst, säg gärna att det inte händer – det är billigare än bomber, och verkar vara Kremls favoritstrategi just nu.
Citera
2025-09-24, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RusskijNjet
Det är fascinerande hur långt vissa är villiga att tänja verkligheten bara för att tvätta rent Kremls målbild.
Du säger att 'ryssen inte terrorbombar', men världen har bokstavligen sett ryska missiler slå ner på sjukhus, skolor, kraftverk och bostadsområden – ofta långt från frontlinjen.
Det är dokumenterat av FN, Human Rights Watch, Amnesty, Bellingcat, OSINT-grupper och ett dussin satellitbilder.
Men visst, säg gärna att det inte händer – det är billigare än bomber, och verkar vara Kremls favoritstrategi just nu.
Berätta varför ryssen bombar skolor, bostadsområden, och hur dom tjänar på det.
Citera
2025-09-24, 21:06
Medlem
Citat:
Berätta varför ryssen bombar skolor, bostadsområden, och hur dom tjänar på det.
Så vi har alltså gått från 'ryssen bombar inte civila' till 'förklara varför ryssen bombar civila'. Framsteg ändå.
Och ja – syftet är lika gammalt som imperiekrig: att sprida skräck, tvinga civilbefolkningen att ge upp, överbelasta myndigheter och sabotera el, vatten och sjukvård.
Det kallas terrorbalans, inte taktik – och det är exakt därför det är krigsbrott.
Men visst, fortsätt låtsas som att det är ett mysterium varför man skjuter robotar mot lekplatser. Det är tydligen där ribban ligger nu.
Citera
2025-09-24, 21:07
Medlem
Axel61s avatar
Jag är i den åldern att jag är spenderbar. Jag hade sökt mig till frontlinjen och gjort det så djävligt jag kan för ryzzen, allt för mina barn och barnbarn.
Utbildad på kpist, AK4, Mauser, KSP58, granatkastare, ballistisk beräkning Haubits 77 och kanske något annat jag inte kommer på nu.
Senast redigerad av Axel61 2025-09-24 kl. 21:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in