2025-09-24, 18:01
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SydneyPowell
Snack. Vi är välutbildade akademiker som har de kunskaper som behövs för att återuppbygga Sverige efter kriget.
Du tror inte jag o många andra är det eller? Halva Sverige har kunskaper som behövs.

Om landet har varit i krig i 2 år säger vi o en ryggradslös fegis kommer tillbaka och vill ta sig ton o tro att han ska ha en position för att han är akademiker(likt alla andra som studerat senaste 40 åren på universitet) så kommer ju ngn av de som riskerat sitt liv i två år arkebusera dig på öppen gata för att ingen orkar med en snubbe som ska låtsas vara märkvärdig trots att han har svansen mellan benen.
Senast redigerad av Pancev 2025-09-24 kl. 18:12.
Citera
2025-09-24, 18:25
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Vart i tusan ska du ta vägen om du tänkt vandra menar du?

Det kan jag inte avslöja.
Citera
2025-09-24, 18:44
Medlem
chainmails avatar
Jag hade säkrat upp här hemma så att värme, vatten, mat, bränsle och kontanter finns hemma därefter hade jag ringt och anmält mig till totalförsvaret. Jag har gjort värnplikt för länge sedan, jagar mycket men har också goda ledaregenskaper, logistisk förmåga och är duktig på språk. Är också erfaren båtförare. Det finns alltid något jag kan göra.

Sen utgår jag från att även om Sverige har bristande försvarsförmåga så är det inte lätt för ryssarna att invadera Sverige. De skulle säkert försöka ta strategiska områden så som Gotland och vid Öresund men tåglinjen till Narvik, kärnkraftverken, stamledningarna från Norrländsk vattenkraft, raffinaderier samt djuphamnarna skulle de säkert försöka förstöra. Skulle de lyckas ta Gotland skulle de säkert försöka hålla svenskt stridsflyg på backen därifrån. Där jag bor finns en del viktiga mål men Ryssland skulle aldrig kunna ta dom, inte ens om de inte var så försvagade som nu. Sabotage - ja men det finns hur mycket villigt folk som helst att vakta målen.
Senast redigerad av chainmail 2025-09-24 kl. 18:48.
Citera
2025-09-24, 19:00
Medlem
Trotthests avatar
Hängt upp en skylt ----> Norge är rikare bara 40mil bort,lata ryssjävlar!
Citera
2025-09-24, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Varför skulle någon försvara förorter? Finns det mycket militär materiell och personal där?
Finns det strategiska resurser där?
Varför skulle man inte försvara förorter? Kommer ryssarna och lyckas invadera förorterna så blir det lätt som en plätt för de att fortsätta till centrala staden. Du vet väl att förorterna brukar ligga runt stadscentrum? Som ett slags skyddszon.

Vad jag skulle göra? Ja-a, i min ålder kan man inte göra speciellt mycket. Jag skulle stanna hemma och ta reda på vad jag kunde hjälpa till med. Kanske tillverka delar till drönare med en 3D-skrivare och frakta dem vidare i min dramaten-kärra? Ingen skulle tro att en gråhårig tant skulle göra något sådant. Inte ens ryssarna skulle vara speciellt intresserade av mig. Skulle jag träffa en ryss på vägen så kunde jag hala fram en (liten) rysk flagga och ropa "Goddag, kamrat!" på ryska. Och hemma skulle jag blanda metanol i ett par vodkaflaskor (fick den iden av någon som skrev här förut), ifall någon ryss råkade komma på besök. Man är ju ändå gästvänlig.
Citera
2025-09-24, 19:20
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miffot123
Rysk?

Japp. Na zdrovje.
Citera
2025-09-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Efter delar av den ryska ockupationen rullades tillbaks kom reportage hur ryssarna agerat. Bland annat visades ett reportage i tv om ett äldre par som fick besök av några ryska soldater. De ville ha mannens jaktvapen. De hade en lista med namn. När mannen hävdade att han inte hade några vapen tog de ut honom på gården och sköt honom framför hans fru. Flera hade fått dessa besök.

Alla vettiga instanser är överens om att ryssarna begår krigsbrott i Ukraina. Putin är eftersökt för krigsbrott. De tar civila som fångar. Ryssland plundrar Ukraina och har bortfört över 20000 barn.

Rysslands agerande är på samma nivå som Hitler-Tysklands agerade under andra världskriget.

Vill du ha källor på hur Ryssland agerar öppna valfri hemsida eller tidning och läs! Inga här i väst går längre på ryska lögner och dementier. De är skrattretande. Såg du intervjun med den fete ryska ambassadören i ”Trettio minuter”? Det var komiskt och pinsamt usla svar!

Hur var det nu med Ormön och Ghost from Kiev och 100 andra ukrainska propagandralögner?
Citera
2025-09-24, 19:28
Medlem
Jag hade fortsatt att gå till jobbet som vanligt!
Kommer kriget, så utgår jag från att de som satt agendan och format Sverige de senaste 20-30 år dvs. vänstern, feministern och invandrarna som får reda ut det.
Lycka till!
Citera
2025-09-24, 19:30
Medlem
TouchMyShadows avatar
Ätit potatis och läst en bok.
Citera
2025-09-24, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Varför skulle man inte försvara förorter? Kommer ryssarna och lyckas invadera förorterna så blir det lätt som en plätt för de att fortsätta till centrala staden. Du vet väl att förorterna brukar ligga runt stadscentrum? Som ett slags skyddszon.

Vad jag skulle göra? Ja-a, i min ålder kan man inte göra speciellt mycket. Jag skulle stanna hemma och ta reda på vad jag kunde hjälpa till med. Kanske tillverka delar till drönare med en 3D-skrivare och frakta dem vidare i min dramaten-kärra? Ingen skulle tro att en gråhårig tant skulle göra något sådant. Inte ens ryssarna skulle vara speciellt intresserade av mig. Skulle jag träffa en ryss på vägen så kunde jag hala fram en (liten) rysk flagga och ropa "Goddag, kamrat!" på ryska. Och hemma skulle jag blanda metanol i ett par vodkaflaskor (fick den iden av någon som skrev här förut), ifall någon ryss råkade komma på besök. Man är ju ändå gästvänlig.
Det finns inget militärstrategiskt intresse av att ta över en förort (eller stad för den delen) bestånde av någon livsmedelsaffär, kanske en galleria, någon pizzeria och en drös med lägenheter där civila bor.
Det blir ett intresse först om militär personal och materiell finns där, eller om produktion av vapen finns där, eller vitala resurser för militären finns där.
Det är därför ryssen "bombar civila"
Senast redigerad av goderian2 2025-09-24 kl. 19:36.
Citera
2025-09-24, 19:53
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Det finns inget militärstrategiskt intresse av att ta över en förort (eller stad för den delen) bestånde av någon livsmedelsaffär, kanske en galleria, någon pizzeria och en drös med lägenheter där civila bor.
Det blir ett intresse först om militär personal och materiell finns där, eller om produktion av vapen finns där, eller vitala resurser för militären finns där.

Du har fel. Detta är ytterligare en rysk lögn. Det är inga militära mål i förskolor, sjukhus och hyreshus.

Skälet till att man bombat hyreshus, sjukhus, skolor etc. är att man vill bryta försvararna motståndsvilja. Ryssarna vill att soldaterna vid fronten skall oroa sig för sina anhöriga och att de civila skall tycka att priset är för högt. Det är dessutom krigsbrott att bomba civila.

Men resultatet blir inte som ryssarna tänkt. Västmakterna bombade Tysks städer under andra världskriget. Kulturstaden Dresden som inte var ett militärt mål förintades. Men tyskarnas stridsvilja bröts inte, tvärtom!

Det borde de odjur i Ryssland som beslutat om bombningar tagit reda på. Jag är förvånad att ukrainarnas inte ger igen. Att de inte gör Petersburg och Moskva till folktomma och ödsliga grusplaner! Det vore en välgärning!
Citera
2025-09-24, 20:02
Medlem
Citat:
När man tittar på Ukraina, så vill ryssarna invadera Pokrovsk, men för att komma så långt så måste de först ta över byerna runt om. Det är väl samma sak med svenska städer och förorterna. Fienden kan inte bara köra raka vägen till stadens centrum. Vapenproduktion och vitala resurser för militären finns väl inte heller så ofta mitt i stan? Och militär personal kan finnas var som helst, också i förorterna.
Senast redigerad av tuv 2025-09-24 kl. 20:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in