2025-09-23, 16:56
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Det har jag inte föreslagit. Jag menar bara att verbalt samtycke är klart tydligare.
Inte om man frågar två av de självutnämda feministerna i tråden, ingen nämd ingen glömd det finns samtycken som inte är verbala med, hur ett typiskt sådant ser ut har vi dock inte sett något svar på än.
Citera
2025-09-23, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Inte om man frågar två av de självutnämda feministerna i tråden, ingen nämd ingen glömd det finns samtycken som inte är verbala med, hur ett typiskt sådant ser ut har vi dock inte sett något svar på än.
De finns, men de är ju inte lika klara som verbala.
Citera
2025-09-23, 17:04
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
De finns, men de är ju inte lika klara som verbala.
Klart det finns behöver jag ett muntligt samtycke tex av min tjej varjegång vi ska ha sex, så hade jag nog bytt tjej.

Jag menar att tex vid ONS så kan ju sådant här misstolkas och användas i efterhandskonstruktioner och även vid otrohets affärer, då blir det betyligt kenpigare om inget verbalt samtycke funnits.
Citera
2025-09-23, 17:08
Medlem
Jenny9s avatar
För autisterna i tråden som inte fattar:

Icke-verbalt samtycke innebär att någon ger sitt medgivande till en sexuell handling genom kroppsspråk och beteende, inte genom ord. Exempel på positiv icke-verbalt samtycke är att aktivt delta i sex, dra sin partner närmare eller nicka ja, medan exempel på negativ icke-verbalt samtycke (dvs. att inte samtycka) är att dra sig undan, verka passiv, gråta eller verka rädd. Det är dock alltid bäst att verbalt be om och få samtycke om man är osäker, och man måste respektera om någon ändrar sig och tar tillbaka sitt samtycke.

Positiv icke-verbalt samtycke (ja, fortsätt)
Att aktivt delta i aktiviteten.
Att dra sin partner närmare.
Att svara positivt med kroppsspråket.

Negativ icke-verbalt samtycke (nej, sluta)
Att dra sig undan eller röra sig mindre.
Att verka passiv eller tappa närvaron.
Att visa rädsla eller tecken på att ha ont.
Att börja gråta.

När man inte kan vara säker på samtycke
Du kan inte vara säker på att någon samtycker om de:

Är medvetslösa, sover eller har somnat.

Är påverkad av alkohol, droger eller vissa mediciner.

Är under 15 år, då samtycke är olagligt.

Verkar rädda eller är passiva.

Viktiga principer
Fråga för att vara säker:
Om du är osäker på om du har samtycke, stanna upp och fråga. Det är bättre att anta att det inte finns något samtycke än att gissa.

Samtycke kan dras tillbaka:
En person har alltid rätt att ändra sig och dra tillbaka sitt samtycke. Detta måste respekteras.
Sex ska vara frivilligt:
Sex som inte är baserat på frivilligt samtycke är olagligt.

Verbalt samtycke är bäst:
Även om icke-verbalt samtycke är en form av medgivande, är muntligt samtycke det tydligaste sättet att säkerställa att alla respekterar varandras gränser.
Citera
2025-09-23, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det faktum att de läggs ner i brist på bevisning betyder ju samtidigt inte att det faktiskt har begåtts en våldtäkt. Det kan ju vara så att i många av de fall som läggs ner har det inte begåtts någon våldtäkt.

Det finns många fall som lett till åtal som är ytterst tveksamma bevis mässigt och även fällande domar.

Jag måste fråga dig en sak. Innan samtyckeslagen, var det OK att ha sex med någon som inte deltog frivilligt?
Ja t ex talacaris exempel hade nog inte setts som våldtäkt med den förra lagstiftningen även om de inte deltog frivilligt.
Citera
2025-09-23, 17:12
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
För autisterna i tråden som inte fattar:

Icke-verbalt samtycke innebär att någon ger sitt medgivande till en sexuell handling genom kroppsspråk och beteende, inte genom ord. Exempel på positiv icke-verbalt samtycke är att aktivt delta i sex, dra sin partner närmare eller nicka ja, medan exempel på negativ icke-verbalt samtycke (dvs. att inte samtycka) är att dra sig undan, verka passiv, gråta eller verka rädd. Det är dock alltid bäst att verbalt be om och få samtycke om man är osäker, och man måste respektera om någon ändrar sig och tar tillbaka sitt samtycke.

Positiv icke-verbalt samtycke (ja, fortsätt)
Att aktivt delta i aktiviteten.
Att dra sin partner närmare.
Att svara positivt med kroppsspråket.

Negativ icke-verbalt samtycke (nej, sluta)
Att dra sig undan eller röra sig mindre.
Att verka passiv eller tappa närvaron.
Att visa rädsla eller tecken på att ha ont.
Att börja gråta.

När man inte kan vara säker på samtycke
Du kan inte vara säker på att någon samtycker om de:

Är medvetslösa, sover eller har somnat.

Är påverkad av alkohol, droger eller vissa mediciner.

Är under 15 år, då samtycke är olagligt.

Verkar rädda eller är passiva.

Viktiga principer
Fråga för att vara säker:
Om du är osäker på om du har samtycke, stanna upp och fråga. Det är bättre att anta att det inte finns något samtycke än att gissa.

Samtycke kan dras tillbaka:
En person har alltid rätt att ändra sig och dra tillbaka sitt samtycke. Detta måste respekteras.
Sex ska vara frivilligt:
Sex som inte är baserat på frivilligt samtycke är olagligt.

Verbalt samtycke är bäst:
Även om icke-verbalt samtycke är en form av medgivande, är muntligt samtycke det tydligaste sättet att säkerställa att alla respekterar varandras gränser.

Jag tänker inte kommentera det du skrivit ovan även fast det i verkligheten inte är så glasklart som du vill få det till att det är.

Jag skulle däremot vilja ställa följande fråga till dig. Var det OK att ha sex med någon som inte deltog frivilligt innan samtyckeslagen trädde i kraft?
Citera
2025-09-23, 17:13
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Ja t ex talacaris exempel hade nog inte setts som våldtäkt med den förra lagstiftningen även om de inte deltog frivilligt.

Så du menar att det alltså var OK och fritt fram att ha sex med någon som inte deltog frivilligt innan samtyckeslagen trädde i kraft?
Citera
2025-09-23, 17:17
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Jag tänker inte kommentera det du skrivit ovan även fast det i verkligheten inte är så glasklart som du vill få det till att det är.

Jag skulle däremot vilja ställa följande fråga till dig. Var det OK att ha sex med någon som inte deltog frivilligt innan samtyckeslagen trädde i kraft?

Det är rätt enkelt.

Ja. Var personen däckad/medvetslös eller liknande var det enkelt att komma undan med att våldta vederbörande.
Citera
2025-09-23, 17:17
Medlem
Citat:
Så du menar att det alltså var OK och fritt fram att ha sex med någon som inte deltog frivilligt innan samtyckeslagen trädde i kraft?
Jag förstår att det inte var det svar du ville ha men jag svarar igen att ja, talacaris exempel hade nog inte setts som våldtäkt med den gamla lagstiftningen även om personerna inte deltog frivilligt.
Citera
2025-09-23, 17:18
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
men beviskraven har ju inte sänkts säger du ju, och bevis läget ser ju samma ut oavsett ny eller gammal lagstiftning, här får du förklara hur du menar beviskraven ej sänkts eller blivit fler som du påstår tack.
Citera
2025-09-23, 17:21
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Jag förstår att det inte var det svar du ville ha men jag svarar igen att ja, talacaris exempel hade nog inte setts som våldtäkt med den gamla lagstiftningen även om personerna inte deltog frivilligt.
så det var helt och bara ge sig på någon sexuellt innan samtyckeslagen säger du alltså? Gjorde du så själv tex emot yngre killar och tyckte det var helt ok då med?
Citera
2025-09-23, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det är rätt enkelt.

Ja. Var personen däckad/medvetslös eller liknande var det enkelt att komma undan med att våldta vederbörande.

Nope, så var det inte. Dessa typer av fall täcktes av den gamla våldtäktslagstiftningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in