Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Du missade att svara på någon fråga, t.ex.
1. hur ser en FE-karta med Japan och Sverige ut enligt dig? Det måste väl finnas kartor över din platta jord så att Ståhls flyg kan hitta hem?
Jag frågar inte efter ”kurvat vatten” utan hur du tror att världen ser ut och var olika platser ligger i förhållande till varandra. Du måste väl ha någon idé om det?
2. hur kan det vara dag här och kväll (mörkt) i Japan? Vad är det som lyser på oss och hur?
(med en sfärisk jord är det uppenbart, men vad är din förklaring?)
5. Du säger att solförmörkelsen 12/8 2025 kommer att inträffa. Gott så. Hur kan astronomer som använder den enligt dig felaktiga ”glob-modellen”, alternativt ingen modell alls (!), förutsäga denna solförmörkelse till plats och tid ner på minuten?
Citat:
Ursprungligen postat av
ConquerOrDie
Tillägg till min tillrättavisning av den konspirationshatande moderatorn kommer i form av ett ytterst relevant och underhållande del från fe24/7 livestream.
https://www.youtube.com/live/5hoZ-mqMaHw?si=_Wkhbyl20IgXsOyv
4h 37m blir globien roastad
Bland det som diskuterades:
Stelarium har ej med glob att göra
Finns ingen modell
Google Earth
Kartor

Att koordinater ej bevisar något som helst.
Icke-experimentet Cavendish
Vid ca 5h 17m tappar den stackars globskallen det helt!

NI GÖR DETTA PGA RELIGION!
Går fint att gå med själv. Undrar om de blir imponerande av det bästa beviset någon annan har: att någon annan hittar!

Eftersom du refererar till mig men inte svarar på någon enda fråga gör vi ett nytt försök att få dig att förklara hur din alternativa värld ser ut.
Jag ställde frågan hur en karta över världen med t.ex. Sverige och Japan ser ut, men du lämnade inget svar öht. Låt oss prova en annan vinkel. Om jag befinner mig i Portugal och vill flyga till New York så kan jag titta på en jordglob och se att om jag håller västlig kurs, dvs 270 grader på en magnetkompass, så kommer jag att komma rätt. Du hävdar att sagda glob-modell är felaktig, dvs jorden ser inte ut så. Mina frågor till dig är då:
1a) var ligger New York i förhållande till Portugal? Hur ser kartan ut
enligt dig?
1b) hur gör en pilot som skall flyga från Portugal till New York
enligt dig för att hitta fram? De flyger bevisligen fram och tillbaka varje dag, så någon metod måste de ha.
Vidare, jag ställde frågan om den förutspådda solförmörkelsen över Reykjavik 12/8 2026. Du höll med om att den kommer att inträffa. Mina frågor till dig är då:
4a) varför tror du att det kommer att inträffa en solförmörkelse i Reykjavik då? Jag tror det eftersom otaliga astronomer räknat ut det från en modell med jorden, månen och solen i (huvudsakligen) elliptiska banor runt varandra. Men du tror inte på denna modell, så
varför tror du att det kommer ske en solförmörkelse just precis då, och just precis över Reykjavik?
4b) Som jag skrev ovan förutspår astronomer solförmörkelser i framtiden, och det inte bara ett år framåt utan 100 år eller mer. Det gör att turismen kring solförmörkelser är ett globalt fenomen där entusiaster planerar resor till sådana flera år i förväg. Hur är det möjligt när "glob-modellen" enligt dig är en komplett bluff? Vad är
din förklaring?
4c) Till sist upprepar jag frågan om du har en alternativ modell: kan du ge ett enda exempel på en FE-modell som kunnat förutsäga en solförmörkelse, vid något enda tillfälle?