2025-09-22, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Menar du på fullt allvar att jag som är amatörfotograf och som tagit massor med bilder på stjärnhimlen skulle vara betald av NASA?
Att jag skulle hålla på att förfalska stjärnbilder och lägga upp dom på Facebook och Instagram för att lura folk att tro att jorden är rund?

Tror du verkligen det?

Förvexlar du mig med någon annan? Jag känner inte till någon fotograf eller vad du lägger ut på F och I.
Har du fantasier?
Citera
2025-09-22, 06:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Skulle min ovetskap om hur det fungerar på en teoretiskt platt jord på något sätt höja nivån på din "boll rund" - eller vad försöker du säga?

Nej, självklart är inte "vet inte" på något sätt en lägre nivå, det är bara ett ärligt svar på en fråga du ställer. "Boll rund" är ett mycket enkelt svar, där ribban för att förstå sig på förklaringen är oerhört låg. Förstår inte varför du håller så hårt i det. Ofattbart egentligen, från en så annars uppenbart intelligent debattör. Du gör dig dummare än vad du är.

Ditt tjattrande om en ’teoretiskt rund jord’ är fåniga. Frågan är varför du ens hakat upp dig där. Du ser väl som andra fenomen som solnedgångar, månförmörkelser, ebb och flod osv? Ändå har du helt fastnat i tugget om en teoreriskt platt jord där du är helt nöjd med att inte kunna förklara skit.

Det ÄR lätt att förklara samtliga observationer ovan med jorden är en sfärisk planet med satelliten månen i omloppsbana runt sig, samtidigt som båda cirklar runt solen.
Citera
2025-09-22, 16:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie
Det är trög inlärning på särskoleelverna. Detta är återigen ett cirkelresonemang.

Globskallen använder slutsatsen som bevis.

1. Jorden är glob
2. Detta antar jag funkar på globen
3. Jorden är glob

Felslut som allt annat vi fått från auktoritetsrunkarna.

"Detta fungerar på glob" är i tillägg ett felaktig antagande. Hade horisonten varit geometrisk vilket den beviserligen inte är så hade det naturligtvis blivit mörkt med en gång solen "går ned". Detta sker ju inte såklart så det efterblivna citatet "fungerar på glob" är bara återigen att glömma. Detta hade varit om möjligt ännu mer sant vid en klar natt då det ej finns ngt för solljuset att reflektera mot.

Så då säger vi RIP till ännu ett korkat argument men förhindrar ju inte att det kommer ju repeteras till oändlighet från saftskallarna!
Kommentar:
Du verkar väldigt säker på att jorden är platt. Då kanske du kan förklara följande, utifrån din världsbild.

Först frågan om natt och dag:
1. Hur ser enligt dig en karta över jorden ut, inklusive Sverige och Japan?
2. Igår eftermiddag tog Ståhl VM-guld i diskus med sitt sista kast. Det var då mörkt i Tokyo men här hemma var det dagsljus när jag såg detta live på TV. Hur är det möjligt om jorden är platt?
3. Om ett par timmar är det förmiddag och solljus i Japan samtidigt som det är natt här och eftermiddag (med solljus) i Kalifornien. Hur är det möjligt om jorden är platt när Japan och USA ligger på var sin sida av alla kända FE-kartor?

Sedan frågan om solförmörkelser:
Den 12/8 2026 17:48 lokal tid förutspås en total solförmörkelse ske över Reykjavik. Denna är förutspådd efter beräkningar från en ”glob-modell”.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Solar_eclipse_of_August_12,_2026

4. Kommer denna att inträffa enligt dig?
5. Om ja, hur är det möjligt att förutspå den ner på minuten från en modell som enligt dig är helt fel?
6. Kan du ge oss någon FE-modell som kan förutspå någon solförmörkelse i framtiden?

Att jag frågar om solförmörkelser är för att förutsägelser av dessa liksom andra fenomen på himlen varit en motivation för astronomi sedan dess begynnelse. Förutsägelser av framtida händelser är det starkaste beviset man kan tänka sig för att en modell är riktig. Om en FE-modell skall kunna tas på allvar måste den därför kunna förutspå dessa fenomen minst lika bra som ”glob-modellen”. I annat fall är den logiska slutsatsen att FE-modellen är sämre och skall förkastas.
Citera
2025-09-22, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
Du verkar väldigt säker på att jorden är platt. Då kanske du kan förklara följande, utifrån din världsbild.

Först frågan om natt och dag:
1. Hur ser enligt dig en karta över jorden ut, inklusive Sverige och Japan?
2. Igår eftermiddag tog Ståhl VM-guld i diskus med sitt sista kast. Det var då mörkt i Tokyo men här hemma var det dagsljus när jag såg detta live på TV. Hur är det möjligt om jorden är platt?
3. Om ett par timmar är det förmiddag och solljus i Japan samtidigt som det är natt här och eftermiddag (med solljus) i Kalifornien. Hur är det möjligt om jorden är platt när Japan och USA ligger på var sin sida av alla kända FE-kartor?

Sedan frågan om solförmörkelser:
Den 12/8 2026 17:48 lokal tid förutspås en total solförmörkelse ske över Reykjavik. Denna är förutspådd efter beräkningar från en ”glob-modell”.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Solar_eclipse_of_August_12,_2026

4. Kommer denna att inträffa enligt dig?
5. Om ja, hur är det möjligt att förutspå den ner på minuten från en modell som enligt dig är helt fel?
6. Kan du ge oss någon FE-modell som kan förutspå någon solförmörkelse i framtiden?

Att jag frågar om solförmörkelser är för att förutsägelser av dessa liksom andra fenomen på himlen varit en motivation för astronomi sedan dess begynnelse. Förutsägelser av framtida händelser är det starkaste beviset man kan tänka sig för att en modell är riktig. Om en FE-modell skall kunna tas på allvar måste den därför kunna förutspå dessa fenomen minst lika bra som ”glob-modellen”. I annat fall är den logiska slutsatsen att FE-modellen är sämre och skall förkastas.
1. Trams och off topic. Avlånga länder med platt vatten runt, du tror på kurvat vatten.
2-3 Finns inga om då jorden redan mäts upp som platt så frågan blir bara löjlig. Kan du mäta upp kurva som är vad du tror på och alltid kommer tro på oavsett vad jag eller nån annan säger? Nej givetvis kan du inte det. Den ogreppbara himlen kommer göra sin grej oavhängig av den uppenbara och observerbara platta jorden. Det du försöker dig på är cirkelresonemang som visades i posten du citerade och bevisar min poäng att ni är bortkastad tid.
4. Ja
5. Finns ingen sådan modell, tyvärr du har fattat fel och antar ting som alla andra här. Om du tror denna modell existerar så får du leta upp den. Stelarium är ej en modell utan mjukvara den är ej heller "baserad på glob" endast centrerad till observationspunkten.
6, Modeller är reafikationsfel det finns inge FE-modell eller karta och absolut ingen glob-modell. Se här: https://www.youtube.com/watch?v=Pu5sonvJOkc&t=13s&pp=ygUedGhlcmUgaXMgbm8gZ 2xvYiBtb2RlbCBnbm9zdGlj
Modeller är överflödiga då vi kan dra slutsatser om verkligheten utan dem. T ex ingen kurva = ingen sfär vilket är väldigt svårt för er att förstå.

Du borde istället läsa på om Saros-cykeln istället för att komma med en massa antaganden.

Jag vet jag slösar min tid med dig herr konspirationshatande moderator, du kommer ej ta till dig något som helst! Du behöver ej citera mig igen då du faller innanför reglerna i min signatur.
Senast redigerad av ConquerOrDie 2025-09-22 kl. 18:41.
Citera
2025-09-22, 19:03
Medlem
Om du ställer tre speglar i en rätvinklig triangels punkter och gör två prickar på varje spegel och en lampa mellan dom som kastar skarp skugga av prickarna och synkas så dom är i varandra så kommer du se att prickarna hamnar i varandra.
Skule jorden vara rund skulle pricken på den som har minst avståndets skugga ligga över pricken på den spegeln och det gjorde den inte.

Platt är orginal marken tydligen.

Du kan ha en liggande spegel också så blir det ännu säkrare bevis att se om den är platt, men nu hade jag bara tre.

Eftersom i utgr från att gravitation är starkare om man är närmre massan.
Senast redigerad av troligengud 2025-09-22 kl. 19:08.
Citera
2025-09-22, 19:24
Medlem
Citat:
1. Trams och off topic. Avlånga länder med platt vatten runt, du tror på kurvat vatten.
2-3 Finns inga om då jorden redan mäts upp som platt så frågan blir bara löjlig. Kan du mäta upp kurva som är vad du tror på och alltid kommer tro på oavsett vad jag eller nån annan säger? Nej givetvis kan du inte det. Den ogreppbara himlen kommer göra sin grej oavhängig av den uppenbara och observerbara platta jorden. Det du försöker dig på är cirkelresonemang som visades i posten du citerade och bevisar min poäng att ni är bortkastad tid.
4. Ja
5. Finns ingen sådan modell, tyvärr du har fattat fel och antar ting som alla andra här. Om du tror denna modell existerar så får du leta upp den. Stelarium är ej en modell utan mjukvara den är ej heller "baserad på glob" endast centrerad till observationspunkten.
6, Modeller är reafikationsfel det finns inge FE-modell eller karta och absolut ingen glob-modell. Se här: https://www.youtube.com/watch?v=Pu5sonvJOkc&t=13s&pp=ygUedGhlcmUgaXMgbm8gZ 2xvYiBtb2RlbCBnbm9zdGlj
Modeller är överflödiga då vi kan dra slutsatser om verkligheten utan dem. T ex ingen kurva = ingen sfär vilket är väldigt svårt för er att förstå.

Du borde istället läsa på om Saros-cykeln istället för att komma med en massa antaganden.

Jag vet jag slösar min tid med dig herr konspirationshatande moderator, du kommer ej ta till dig något som helst! Du behöver ej citera mig igen då du faller innanför reglerna i min signatur.

Säga vad man vill om dig, men du skäms inte för att du är feg i alla fall.

Du svarade på exakt 0 av Barbros frågor, sen deklarerar du stolt att du inte vågar debattera med honom. Krävs lite extra skamlöshet för det du.
Citera
2025-09-22, 20:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
4. Ja

Du missade att svara på någon fråga, t.ex.
1. hur ser en FE-karta med Japan och Sverige ut enligt dig? Det måste väl finnas kartor över din platta jord så att Ståhls flyg kan hitta hem?

Jag frågar inte efter ”kurvat vatten” utan hur du tror att världen ser ut och var olika platser ligger i förhållande till varandra. Du måste väl ha någon idé om det?

2. hur kan det vara dag här och kväll (mörkt) i Japan? Vad är det som lyser på oss och hur?
(med en sfärisk jord är det uppenbart, men vad är din förklaring?)

5. Du säger att solförmörkelsen 12/8 2025 kommer att inträffa. Gott så. Hur kan astronomer som använder den enligt dig felaktiga ”glob-modellen”, alternativt ingen modell alls (!), förutsäga denna solförmörkelse till plats och tid ner på minuten?
Senast redigerad av farbror_barbro 2025-09-22 kl. 20:52.
Citera
2025-09-22, 21:30
Medlem
Citat:
... Kan du mäta upp kurva ...

Japp, det är inga problem att mäta upp kurva och det är dessutom ganska lätt. Till och med de gamla grekerna klarade av det trots sina primitiva verktyg och idag med moderna hjälpmedel är det en smal sak att mäta upp att jorden inte är platt. Man kan till och med göra det med en smartphone.

Det här skulle du ju veta om du läste inläggen i tråden. Men det är du ju alldeles för feg för.

Här är några tips för att mäta kurva:
https://www.metabunk.org/threads/a-diy-theodolite-for-measuring-the-dip-of-the-horizon.8617/

Här är ett (av många) praktiska exempel på när man mäter kurva:
https://walter.bislins.ch/bloge/index.asp?page=Proof+of+Earth+Curvature%3A+The+Rai ny+Lake+Experiment

Och så har vi ju klassikern Bedford Level Experiment
https://en.wikipedia.org/wiki/Bedford_Level_experiment
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-09-22 kl. 21:46.
Citera
2025-09-22, 22:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det är trög inlärning på särskoleelverna. Detta är återigen ett cirkelresonemang.

Globskallen använder slutsatsen som bevis.

1. Jorden är glob
2. Detta antar jag funkar på globen
3. Jorden är glob

Felslut som allt annat vi fått från auktoritetsrunkarna.

"Detta fungerar på glob" är i tillägg ett felaktig antagande. Hade horisonten varit geometrisk vilket den beviserligen inte är så hade det naturligtvis blivit mörkt med en gång solen "går ned". Detta sker ju inte såklart så det efterblivna citatet "fungerar på glob" är bara återigen att glömma. Detta hade varit om möjligt ännu mer sant vid en klar natt då det ej finns ngt för solljuset att reflektera mot.

Så då säger vi RIP till ännu ett korkat argument men förhindrar ju inte att det kommer ju repeteras till oändlighet från saftskallarna!
Har inte sett någon som tror på globen som resonerat på det sätt som det cirkelresonemang du talar om här.
Man har ju faktiska observationer som är totalt omöjliga på en platt skiva t ex avstånden på södra halvklotet, solnedgångar efter tidszoner osv.
Citera
2025-09-22, 23:07
Avslutad
Tillägg till min tillrättavisning av den konspirationshatande moderatorn kommer i form av ett ytterst relevant och underhållande del från fe24/7 livestream.

https://www.youtube.com/live/5hoZ-mqMaHw?si=_Wkhbyl20IgXsOyv

4h 37m blir globien roastad

Bland det som diskuterades:
Stelarium har ej med glob att göra
Finns ingen modell
Google Earth
Kartor
Att koordinater ej bevisar något som helst.
Icke-experimentet Cavendish

Vid ca 5h 17m tappar den stackars globskallen det helt! NI GÖR DETTA PGA RELIGION!

Går fint att gå med själv. Undrar om de blir imponerande av det bästa beviset någon annan har: att någon annan hittar!
Senast redigerad av ConquerOrDie 2025-09-22 kl. 23:33.
Citera
2025-09-23, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Om du ställer tre speglar i en rätvinklig triangels punkter och gör två prickar på varje spegel och en lampa mellan dom som kastar skarp skugga av prickarna och synkas så dom är i varandra så kommer du se att prickarna hamnar i varandra.
Skule jorden vara rund skulle pricken på den som har minst avståndets skugga ligga över pricken på den spegeln och det gjorde den inte.

Platt är orginal marken tydligen.

Du kan ha en liggande spegel också så blir det ännu säkrare bevis att se om den är platt, men nu hade jag bara tre.

Eftersom i utgr från att gravitation är starkare om man är närmre massan.

Oerhört luddigt beskrivet.

Är detta något du praktiskt utfört eller bara fantiserar ihop?

Vad är det för avstånd till speglarna? 10m eller 10 mil?

Bör vara det senare om du vill påvisa något
Citera
2025-09-23, 08:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Tillägg till min tillrättavisning av den konspirationshatande moderatorn kommer i form av ett ytterst relevant och underhållande del från fe24/7 livestream.

https://www.youtube.com/live/5hoZ-mqMaHw?si=_Wkhbyl20IgXsOyv

4h 37m blir globien roastad

Bland det som diskuterades:
Stelarium har ej med glob att göra
Finns ingen modell
Google Earth
Kartor
Att koordinater ej bevisar något som helst.
Icke-experimentet Cavendish

Vid ca 5h 17m tappar den stackars globskallen det helt! NI GÖR DETTA PGA RELIGION!

Går fint att gå med själv. Undrar om de blir imponerande av det bästa beviset någon annan har: att någon annan hittar!

Ingen åtkomst till din tattarvideo. Du sitter väl inte och ljuger igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in