2025-09-23, 00:17
Medlem
Karina58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och hur vet man med säkerhet att att det var falska just? Kräver ju faktiskt samma beviskrav som att en våldtäkt skett, och inte ex felaktiga...(ex någon har sett något som den tolkat som våldtäkt, anmält men det visade sig vara fel.)

snabb googling gav mig detta:

"Runt 5 procent av anmälda sexuella övergrepp kan vara falska, enligt internationell forskning."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/pr...ef%20i%20Malmö
Du kan läsa det jag har skrivit ovan.
Förklarar varför det är endast 5% enligt internationell eller nationell forskning.
Lägg till på denna forskning att det är ett tabubelagt ämne att undersöka, inga minst efter Metoo.
Citera
2025-09-23, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det är mycket vanligare än så, en betydligt högre andel än 10-20 % av våldtäktsanmälningarna är falska. Alltså inte bara ogrundade eller leder till frikännande, utan påvisbart uppsåtligen FALSKA anmälningar:

Det här var innan lagändringarna. Det lär vara ännu vanligare med falskanmälningar idag, eftersom beviskraven minskat kraftigt eller t.o.m. slopats helt. Med tanke på omkring 8000 anmälningar gör per år så borde vi ha minst 1000-2000 stycken kvinnor per år i fängelse för falsk anmälan/angivelse. Det har inte hänt, det vet vi... Kvinnor kommer alltså undan med allvarlig brottslighet.

Du blandar ihop falsk anmälan och falsk angivelse I en felaktig kompott.

Falsk Anmälan är de fall där någon Tror eller äf övertygad om att denna har blivit våldtagen, fast så inte är fallet. Tex:
- vaknar upp utan något på underkroppen och minns inte att den själv tog av sig byxorna i fyllan. Tror att den har blivit våldtagen och anmäler "våldtäkten".
- dementa, psykotiska etc. Som är övertygade om att de blivit våldtagna. Fast de inte ens har haft sex vid tidpunkten för den påstådda "våldtäkten".
Osv.
Falsk anmälan är inte brottsligt.

Falsk Angivelse är däremot (brottsliga) fall där en person flaskt anklagas för våldtäkt. Kim säger att Xias har våldtagit Kim. Fast det inte är sant. Enligt både svenska och utländska studier så ligger siffran för falsk angivelse på 2-5% av alla våldtäktsanmälningar. Och falsk angivelse är brottsligt och den person som gör sig skyldig till detta brott kan dömas till fängelse i mellan 6 månader upp till 4 år.

Viktigt att hålla isär begreppen falsk Anmälan och falsk Angivelse . Två olika saker.
Citera
2025-09-23, 06:51
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karina58
Tack. Jag tycker du svarade den användare som citerade mig ganska bra.

En sak som du eventuellt missade att påpeka är:
För att en våldtäktsanmälan ska räknas som en falsk anmälan måste motsatsen kunna bevisas. Det måste alltså gå att visa att anmälan är uppenbart påhittad. Ett exempel kan vara att den anklagade (”GM”) bevisligen befann sig utomlands när den påstådda våldtäkten ska ha skett, eller att det finns tydliga sms-konversationer som visar att det hela är fabricerat.

Men hur många har egentligen den turen? Att en våldtäktsanmälan råkar ske på ett datum då man kan visa att man varit utomlands, eller att det finns starka bevis (ofta från personens egna vänner) som avslöjar att anmälan är falsk? Ofta finns inte den turen. Istället är det vanligt att anmälningar görs efter att sex har ägt rum men där kvinnan i efterhand fått ett psykbryt, vill hämnas eller tänker på den ekonomiska sidan.

Det är viktigt att komma ihåg: en nedlagd våldtäktsutredning räknas inte som en falsk anmälan – den är bara just nedlagd. Men vi vet att oskyldiga ändå åtalas och ibland döms, trots att bevisen är svaga.

Bevis som används i våldtäktsmål skulle aldrig räcka i andra brottsmål, som exempelvis misshandel. I våldtäktsfall kan det räcka med att:

Båda befunnit sig på samma plats.

Det finns sex (kvinnan säger mot sin vilja).

Kvinnan har berättat för sina vänner dessa vänner används som vittnen trots att de inte sett något själva, utan bara återberättar vad hon sagt.

Det finns DNA från mannen på kvinnan (vilket förstås är självklart om de haft sex).

Skador kan finnas, men små sprickor i underlivet kan lika gärna uppstå vid frivilligt sex. Ingen kvinna går och undersöker sig efter varje sexakt, och det finns heller ingen statistik på hur ofta skador uppstår vid helt vanligt sex.

Ändå är det just dessa ”bevis” som gång på gång används för att fälla män i tingsrätten. Målsägandebiträden kan vara väldigt skickliga på detta och instruerar ibland sina klienter att exempelvis berätta för vänner direkt, så att de senare kan vittna. Jag behöver inte nämna några namn, men många vet nog vilken kvinnlig advokat som ofta förknippas med just detta.

Avslutningsvis vill jag bara påpeka: kan någon ge exempel på en misshandelsdom där det inte finns några ögonvittnen, utan enbart den målsägandes berättelse plus andrahandsvittnen (”han berättade för mig att han blev misshandlad”) och att detta lett till en fällande dom? Även om det finns skador så innebär det inte automatiskt att den åtalade orsakat dem därför brukar det inte bli en fällande dom i misshandelsfall. Men i våldtäktsmål fungerar det på just det sättet.

Jaha det är därför som nästan alla våldtäktsanmälningar läggs ner. Det är för att rättsväsendet och alla andra vill sätta dit oskyldiga män. I see.....
Citera
2025-09-23, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jaha det är därför som nästan alla våldtäktsanmälningar läggs ner. Det är för att rättsväsendet och alla andra vill sätta dit oskyldiga män. I see.....

Nästan alla våldtäktsanmälningar läggs ner för att nästan alla våldtäktsanmälningar är antingen falska eller saknar rekvisit.

Det råder en jävla epidemi av falska våldtäktsanmälningar och ni feminazister är enbart ute efter "fler fällande domar" vilket är vidrigt.

..ni kommer gå till historiens avfallshög.
Citera
2025-09-23, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Hur menar du att detta är att signalera icke verbalt samtycke? Han kanske bara inte förmådde sig att säga nej eller göra motstånd?

Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Jag menar icke-verbalt samtycke från tjejen, inte killen.

Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Och hur kan ett icke-verbalt samtycke från killen se ut i en sådan situation?

..och där vart det tyst. Föga förvånande.

När man vänder på rollerna blir det syntax error och hyckleriet blottas, vilket vi sett av flera debattörer i tråden.
Citera
2025-09-23, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Nästan alla våldtäktsanmälningar läggs ner för att nästan alla våldtäktsanmälningar är antingen falska eller saknar rekvisit.

Det råder en jävla epidemi av falska våldtäktsanmälningar och ni feminazister är enbart ute efter "fler fällande domar" vilket är vidrigt.

..ni kommer gå till historiens avfallshög.
Och ändå gnälls det över alla oskyldiga som döms?
Citera
2025-09-23, 08:22
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Och ändå gnälls det över alla oskyldiga som döms?
Ja för beviskraven har sänkts, vad tror du var meningen med sänka beviskraven för våldtäkt? Var de få fler eller färre fällda?
Citera
2025-09-23, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Ja för beviskraven har sänkts, vad tror du var meningen med sänka beviskraven för våldtäkt? Var de få fler eller färre fällda?
Beviskraven har inte sänkts.

Det är precis som Stor-men-snabb skriver att ”nästan alla våldtäktsanmälningar läggs ner för att de är falska eller saknar rekvisit” (eller tillräckliga bevis, mitt tillägg).

Ändå gnälls det.
Citera
2025-09-23, 08:41
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:

Det är precis som Stor-men-snabb skriver att ”nästan alla våldtäktsanmälningar läggs ner för att de är falska eller saknar rekvisit” (eller tillräckliga bevis, mitt tillägg).

Ändå gnälls det.
Det är ju det enda brottet där ens egen utsago till en bekant kan räknas som stödbevisning, i alla andra brott blir det ju ord emot ord, ser du verkligen inte beviskravens sänkts så kan du ju inte vara så insatt som du påstår.

https://www.svd.se/a/BJarG7/domstola...en-i-sexualmal
Citera
2025-09-23, 08:59
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Och om du berättar vad i själva händelsen som du som åklagare anser visar på att killen inte deltog frivilligt, och dessutom visar på att den andra parten borde ha förstått att killen inte deltog frivilligt?
Det är ju just detta som är problemet med denna lag att ena parten ska ha uppfattat signaler som inte getts. Jag vet att du och Jenny9 t.ex. alltid tycker det är helt solklart ifall den andre parten deltar frivilligt eller inte. Jag antar att ni tänker att alla agerar som i porrfilmer, att man hela tiden ger uttryck för hur skönt det är, hur mkt man tycker om att ha snoppen i sig, att man stönar o skriker ut sin vällust.
Jag kan ju bara tala utifrån min erfarenhet och den säger i alla fall att verkligheten är långt ifrån sådan för många.
Citera
2025-09-23, 09:24
Medlem
Citat:

Ändå gnälls det.

Helt jävla meningslöst inlägg om du inte kvantifierar det. Omvänd bevisbörda är ju för fasen den optimala beviskravsänkningen om man är en satanist som de flesta feminazis är.

Jävla slaskkärring med slaskargument.
Citera
2025-09-23, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det är ju just detta som är problemet med denna lag att ena parten ska ha uppfattat signaler som inte getts. Jag vet att du och Jenny9 t.ex. alltid tycker det är helt solklart ifall den andre parten deltar frivilligt eller inte. Jag antar att ni tänker att alla agerar som i porrfilmer, att man hela tiden ger uttryck för hur skönt det är, hur mkt man tycker om att ha snoppen i sig, att man stönar o skriker ut sin vällust.
Jag kan ju bara tala utifrån min erfarenhet och den säger i alla fall att verkligheten är långt ifrån sådan för många.
Hur uppfattar man signaler som inte getts?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in