2025-09-22, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det stämmer troligen för autisterna i tråden som frågar samma fråga om och om igen om vad tex icke verbalt samtycke är och hur det kan visa sig.

Ett exempel på icke verbalt samtycke borde väl kunna vara att tjejen fattar tag i killens penis och drar den in i sig.. Givetvis under förutsättning att inget tvång eller hot har använts eller något annat otillbörligt.
Citera
2025-09-22, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det stämmer troligen för autisterna i tråden som frågar samma fråga om och om igen om vad tex icke verbalt samtycke är och hur det kan visa sig.

Att du är för dum för att förstå frågan och därför svarar på en helt annan fråga än den som ställts gör inte frågeställarna till autister. Däremot gör det dig till en korkad idiot.
Citera
2025-09-22, 20:10
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Ett exempel på icke verbalt samtycke borde väl kunna vara att tjejen fattar tag i killens penis och drar den in i sig.. Givetvis under förutsättning att inget tvång eller hot har använts eller något annat otillbörligt.

Yep, det skulle jag också tolka som ett tydligt icke verbalt samtycke.
Citera
2025-09-22, 20:20
Medlem
Citat:

Hur menar du att detta är att signalera icke verbalt samtycke? Han kanske bara inte förmådde sig att säga nej eller göra motstånd?
Citera
2025-09-22, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Hur menar du att detta är att signalera icke verbalt samtycke? Han kanske bara inte förmådde sig att säga nej eller göra motstånd?

Jag menar icke-verbalt samtycke från tjejen, inte killen.
Citera
2025-09-22, 20:49
Medlem
Citat:
Jag menar icke-verbalt samtycke från tjejen, inte killen.

Och hur kan ett icke-verbalt samtycke från killen se ut i en sådan situation?
Senast redigerad av Joe88 2025-09-22 kl. 20:52.
Citera
2025-09-22, 21:01
Medlem
Karina58s avatar
Enligt en statistik som jag såg för ett par år sedan, så var ca 30 procent av anmälda våldtäkter falska.
Kan tänka mig att statistiken ligger på samma nu ungefär.
Citera
2025-09-22, 21:47
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karina58
Enligt en statistik som jag såg för ett par år sedan, så var ca 30 procent av anmälda våldtäkter falska.

Var det här i Sverige?
Citera
2025-09-22, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karina58

Och hur vet man med säkerhet att att det var falska just? Kräver ju faktiskt samma beviskrav som att en våldtäkt skett, och inte ex felaktiga...(ex någon har sett något som den tolkat som våldtäkt, anmält men det visade sig vara fel.)

snabb googling gav mig detta:

"Runt 5 procent av anmälda sexuella övergrepp kan vara falska, enligt internationell forskning."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/pr...ef%20i%20Malmö
Citera
2025-09-22, 22:37
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och hur vet man med säkerhet att att det var falska just? Kräver ju faktiskt samma beviskrav som att en våldtäkt skett, och inte ex felaktiga...(ex någon har sett något som den tolkat som våldtäkt, anmält men det visade sig vara fel.)

snabb googling gav mig detta:

"Runt 5 procent av anmälda sexuella övergrepp kan vara falska, enligt internationell forskning."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/pr...ef%20i%20Malmö

Det är mycket vanligare än så, en betydligt högre andel än 10-20 % av våldtäktsanmälningarna är falska. Alltså inte bara ogrundade eller leder till frikännande, utan påvisbart uppsåtligen FALSKA anmälningar:

Citat:
Var femte anmäld våldtäkt är falsk, menar polisen

Enligt en egen utredning som polisen gjorde av alla våldtäktsanmälningar i Örebro län 2004, så var närmare var femte anmälan felaktig eller falsk. Samma antal falska anmälningar gäller fortfarande menar Robert Haslinger, som är chef på roteln grova brott hos Örebropolisen.

Anledningarna kan variera, men enligt polisens egna uppgifter så kan det handla om kvinnor som vill hämnas, förklara bort en otrohet eller vill ha ut ekonomisk ersättning.

https://www.sverigesradio.se/artikel/1386947

Citat:
Var tionde anmäld överfallsvåldtäkt är falsk, det säger örebropolisen idag

Men det som fått mest uppmärksamhet är polisens uttalande att var tionde anmälning, 11 av 95, visade sig vara falsk.

Det kan röra sig om hämd eller att man vill synas, det är ofta många olika orsaker till att man gör en falsk anmälan, säger Torbjörn Carlson på Örebropolisen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...sanmalan-falsk

Det här var innan lagändringarna. Det lär vara ännu vanligare med falskanmälningar idag, eftersom beviskraven minskat kraftigt eller t.o.m. slopats helt. Med tanke på omkring 8000 anmälningar gör per år så borde vi ha minst 1000-2000 stycken kvinnor per år i fängelse för falsk anmälan/angivelse. Det har inte hänt, det vet vi... Kvinnor kommer alltså undan med allvarlig brottslighet.
Senast redigerad av WordWarrior 2025-09-22 kl. 22:53.
Citera
2025-09-22, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det är mycket vanligare än så, betydligt mer än 10-20 % av våldtäktsanmälningarna är falska:

Falsk ELLER FELAKTIG.

Tips" lär dig läsa korrekt vad som faktiskt står.

Vidare, du kommer med en rapport från Örebro polisen, från 2007, alltså nästan 20 år gammal.

Jag kommer med en internationell vetenskaplig studie från 2015.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26679304/

Citat:
Det här var innan lagändringarna. Det lär vara annu vanligare med falskanmälningar idag, eftersom beviskraven minskat kraftigt eller t.o.m. slopats helt.

Trams.
Citera
2025-09-23, 00:13
Medlem
Karina58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det är mycket vanligare än så, en betydligt högre andel än 10-20 % av våldtäktsanmälningarna är falska. Alltså inte bara ogrundade eller leder till frikännande, utan påvisbart uppsåtligen FALSKA anmälningar:

Det här var innan lagändringarna. Det lär vara ännu vanligare med falskanmälningar idag, eftersom beviskraven minskat kraftigt eller t.o.m. slopats helt. Med tanke på omkring 8000 anmälningar gör per år så borde vi ha minst 1000-2000 stycken kvinnor per år i fängelse för falsk anmälan/angivelse. Det har inte hänt, det vet vi... Kvinnor kommer alltså undan med allvarlig brottslighet.

Tack. Jag tycker du svarade den användare som citerade mig ganska bra.

En sak som du eventuellt missade att påpeka är:
För att en våldtäktsanmälan ska räknas som en falsk anmälan måste motsatsen kunna bevisas. Det måste alltså gå att visa att anmälan är uppenbart påhittad. Ett exempel kan vara att den anklagade (”GM”) bevisligen befann sig utomlands när den påstådda våldtäkten ska ha skett, eller att det finns tydliga sms-konversationer som visar att det hela är fabricerat.

Men hur många har egentligen den turen? Att en våldtäktsanmälan råkar ske på ett datum då man kan visa att man varit utomlands, eller att det finns starka bevis (ofta från personens egna vänner) som avslöjar att anmälan är falsk? Ofta finns inte den turen. Istället är det vanligt att anmälningar görs efter att sex har ägt rum men där kvinnan i efterhand fått ett psykbryt, vill hämnas eller tänker på den ekonomiska sidan.

Det är viktigt att komma ihåg: en nedlagd våldtäktsutredning räknas inte som en falsk anmälan – den är bara just nedlagd. Men vi vet att oskyldiga ändå åtalas och ibland döms, trots att bevisen är svaga.

Bevis som används i våldtäktsmål skulle aldrig räcka i andra brottsmål, som exempelvis misshandel. I våldtäktsfall kan det räcka med att:

Båda befunnit sig på samma plats.

Det finns sex (kvinnan säger mot sin vilja).

Kvinnan har berättat för sina vänner dessa vänner används som vittnen trots att de inte sett något själva, utan bara återberättar vad hon sagt.

Det finns DNA från mannen på kvinnan (vilket förstås är självklart om de haft sex).

Skador kan finnas, men små sprickor i underlivet kan lika gärna uppstå vid frivilligt sex. Ingen kvinna går och undersöker sig efter varje sexakt, och det finns heller ingen statistik på hur ofta skador uppstår vid helt vanligt sex.

Ändå är det just dessa ”bevis” som gång på gång används för att fälla män i tingsrätten. Målsägandebiträden kan vara väldigt skickliga på detta och instruerar ibland sina klienter att exempelvis berätta för vänner direkt, så att de senare kan vittna. Jag behöver inte nämna några namn, men många vet nog vilken kvinnlig advokat som ofta förknippas med just detta.

Avslutningsvis vill jag bara påpeka: kan någon ge exempel på en misshandelsdom där det inte finns några ögonvittnen, utan enbart den målsägandes berättelse plus andrahandsvittnen (”han berättade för mig att han blev misshandlad”) och att detta lett till en fällande dom? Även om det finns skador så innebär det inte automatiskt att den åtalade orsakat dem därför brukar det inte bli en fällande dom i misshandelsfall. Men i våldtäktsmål fungerar det på just det sättet.
Senast redigerad av Karina58 2025-09-23 kl. 00:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in