2025-09-21, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cuckservative
Jag jobbar inte med det, men har hört.

Med tanke på hur bankdirektörer, chefer och aktieägare lassar in pengar så hade jag aldrig jobbat som rådgivare och slitit för kaffepengar.

Nej det har du rä'tt i.
Citera
2025-09-22, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cuckservative
Det är rätt slitsamt att jobba på bank som rådgivare (säljare). Du ska in 5 dagar på jobbet till skillnad från andra akademiker och tjänstemän som har hybridlösningar. Det är mycket administrativt pappersarbete, ta emot kunder som har problem med bank ID, agera kundtjänst på telefon, ringa till kunder och försöka sälja bankens produkter, svara på miljontals mail.

Inte sällan har man en kundstock på tusentals kunder. När klockan slår 17 så tar du dessutom med dig jobbet hem.

Om man inte får jobba hemifrån, bara från kontoret. Hur kan man då ta med sig jobb hem?
Citera
2025-09-22, 09:45
Medlem
Musikopps avatar
Det borde bli rejäl arbetslöshet bland bankanställda de kommande åren. AI kommer med lätthet kunna ta över allt rutinartat skärmarbete som görs. En bank kan utan vidare leva på bolånemarginalerna och generera ett antal miljarder i vinst varje kvartal. Till det behövs knappt människor längre. Ändå sitter det tusentals bankanställda på finaste adresserna.

Vad gör de? Efterlever regler (nåja) och rapporterar. Trots oändligt med anställda har de flesta banker världens sämsta kundservice. Det kan man ha när oligopol råder, med statens goda minne. Min bank brukar håna mig när jag skriver och frågar något med att ”vi har ambitionen att återkomma till dig inom 48 timmar”, vilket de oftast inte gör. En gång missade de helt att höra av sig i utlovad tid med ett lånelöfte, så jag fick ställa in med mäklare och säljare.
Citera
2025-09-22, 11:51
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Det borde bli rejäl arbetslöshet bland bankanställda de kommande åren. AI kommer med lätthet kunna ta över allt rutinartat skärmarbete som görs. En bank kan utan vidare leva på bolånemarginalerna och generera ett antal miljarder i vinst varje kvartal. Till det behövs knappt människor längre. Ändå sitter det tusentals bankanställda på finaste adresserna.

Vad gör de? Efterlever regler (nåja) och rapporterar. Trots oändligt med anställda har de flesta banker världens sämsta kundservice. Det kan man ha när oligopol råder, med statens goda minne. Min bank brukar håna mig när jag skriver och frågar något med att ”vi har ambitionen att återkomma till dig inom 48 timmar”, vilket de oftast inte gör. En gång missade de helt att höra av sig i utlovad tid med ett lånelöfte, så jag fick ställa in med mäklare och säljare.

Problemet är ju att dom fina kretsarna håller varandra om ryggen. Det finns ju otroligt många tjänster som skulle kunna skrotas redan imorgon, men det gör man inte för dessa personer värnar om varandra

Den biten saknas exempelvis i lägre tjänster inom sjukvården och därför kan man behandla personal där hur fan man vill. Samtidigt som läkarna kan ge sken av att dom har väldigt mycket att göra och tänt upptaget-lampan till kontoret samtidigt som man vet att dom smitit ut bakvägen och befinner sig på golfbanan
Citera
2025-09-22, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Problemet är ju att dom fina kretsarna håller varandra om ryggen. Det finns ju otroligt många tjänster som skulle kunna skrotas redan imorgon, men det gör man inte för dessa personer värnar om varandra
Av vilken anledning menar du att bankledningen ska hålla tjänstemännen på golvet om ryggen?

De om några borde väl vara angelägna om att det är så få anställda som möjligt.
Citera
2025-09-22, 14:31
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Av vilken anledning menar du att bankledningen ska hålla tjänstemännen på golvet om ryggen?

De om några borde väl vara angelägna om att det är så få anställda som möjligt.

Det skrev jag väl inte

Finns nog allt lite tjänster som kunde bantats ner om man hade velat skulle jag tro
Citera
2025-09-22, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om man inte får jobba hemifrån, bara från kontoret. Hur kan man då ta med sig jobb hem?
Du får ju ta med din dator och sköta eventuellt övertid hemifrån. Svara på mail, svara på telefon som ringer 20:00 och sånt. Men normala kontorstider på vardagarna ska du vara inne.

Hundjobb med andra ord.
Senast redigerad av cuckservative 2025-09-22 kl. 14:47.
Citera
2025-09-22, 15:44
Medlem
Citat:
Det skrev jag väl inte
Jo, så tolkade i alla fall jag det.
Citat:

Att man låter kompisen få sitta kvar i styrelsen kan jag förstå, men det är väl knappast dessa vi ser när vi besöker banken.
Citera
2025-09-22, 15:46
Medlem
Citat:
Att ta med sig jobbet hem är något man bara säger, som att kirurgen inte kan sluta att fundera på om hen verkligen gjorde allt rätt vid senaste operationen, eller bilmekanikern som funderar på om han verkligen drog åt alla skruvar till topplocket.

Det är mer ett personlighetsdrag och har inte så mycket med arbetet i sig att göra.
Citera
2025-09-22, 16:08
Medlem
Jobbade på bank ett antal år sedan och de flesta jobbar produktivt max 2 timmar på en vanlig arbetsdag.
Mycket dagliga onödiga möten, kaffe break varannan timme. Frauds och lallare.
Citera
2025-09-22, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att ta med sig jobbet hem är något man bara säger, som att kirurgen inte kan sluta att fundera på om hen verkligen gjorde allt rätt vid senaste operationen, eller bilmekanikern som funderar på om han verkligen drog åt alla skruvar till topplocket.

Det är mer ett personlighetsdrag och har inte så mycket med arbetet i sig att göra.

Ok, men många gör det ju mer bokstavligt. Tex min chef jobbar ocfta hemma på kvällen när barnen lagt sig.
Citera
2025-09-22, 16:33
Medlem
Citat:
Ok, men många gör det ju mer bokstavligt. Tex min chef jobbar ocfta hemma på kvällen när barnen lagt sig.
Jo, men det är inte det man brukar mena med att med sig jobbet hem, utan att inte kunna koppla bort jobbet när man kommer hem. Tänker mig att man annars säger att man jobbar hemifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in