2025-09-21, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Bidragen är inte höga men när man ställer det i relation till lågbetalda yrken så visar det tydligt att för många yrkesgrupper är det knappt lönt att arbeta, särskilt om man jobbar deltid. Tycker debatten är lite osmaklig samtidigt som man skänker bort pengar för 100-tals miljarder årligen så ska man sparka på svaga samhällsgrupper, blir lite att sila mygg och svälja kameler.

Debatten borde snarare präglas av hur vi får fart på ekonomin då vi har bland Europas högsta arbetslöshet snarare än att ta bort måltider för fattiga människor.

Även människor som kanske behöver lättare jobb hade fått jobb om de inte behövt konkurrera med en miljon invandrare som också vill ha de lätta jobben. Arbetsmarknaden har åtminstone till nyligen varit relativt stark för de som har rätt kompetens och är beredda att jobba hårt.

När man bygger upp välfärdssystemet var det för att finnas där för de personer som inte klarar sig i samhället, tänk psykiskt sjuka, handikappade, gamla människor medan delar av välfärdssystemet var mer temporärt, att hjälpa människor mellan jobb, om de blev tillfälligt sjuka, om de behövde någon form av stöd, men temporärt.

Detta har man utvecklat till ett permanent system där fullt arbetsföra människor lever på bidrag under väldigt långa perioder om inte hela livet. Ovanpå det har man bjudit in människor från hela världen att leva på bidragssystemet under väldigt långa perioder om inte hela livet.

Så blir man då förvånad om bidragen känns som att de inte hjälper när man verkligen behöver? Ens temporärt?

Det sparkas neråt ganska friskt, men inte på kärnan av de människor som behöver bidragen utan på alla snyltarna och då är det fullt arbetsföra människor och framförallt då när de är invandrare. Det är helt urbota idiotiskt att importera bidragsberoende människor. Alla får betala för det med onödigt höga skatter och att övriga samhället och dess infrastruktur försummas.

Även lönerna blir låga. Tacka fan för det när man importerar många invandrare som glatt tar en lägre lön bara för att ha en chans. Arbetsgivarna och politikerna har svikit där enormt. Centern är de enda som varit ärliga med vad syftet med massinvandringen var, att pressa ner lönerna.
Citera
2025-09-21, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schlem
Det är därför jag inte lyssnar på dig.

Visst dras övriga bidrag av innan socialbidraget beräknas, men det du kallar "inkomst" i detta fall är också bidrag bara en finare benämning av socialbidrag, precis som "försörjningsstöd" och annat Orwellskt nyspråk.

Ja visst är det så, jag bara konstaterar att man inte kan bygga andra bidrag ovanpå försörjningsstödet, som vissa verkar fått för sig. Att jag själv har bostadsbidrag och barnbidrag hör inte hit, var flera år sedan jag hade försörjningsstöd dock. Barnbidrag får alla som har barn dock, inte bara vi fattiga. Och du behöver absolut inte lyssna på mig, det är helt valfritt.
Citera
2025-09-21, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om man har deras tjänster och uttalar sig offentligt om hur höga bidrag vi har, så ska man nog ha koll på hur bidragen ligger, tycker du inte det?

Och hur ofta handlar inte ledaren på SvD om ekonomi?

Jag tycker att man ska ha koll när man är med i tv. Man har ett ansvar där vad gäller att kunna förmedla korrekt och saklig information, att kunna berätta hur läget är i verkligheten utan att dölja eller ljuga om något.

Man ska då givetvis kunna svara på raka frågor. Konkreta svar som går att faktakontrollera utan att det är några konstiga krumpsnurringar med i bilden.
Citera
2025-09-21, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tycker att man ska ha koll när man är med i tv. Man har ett ansvar där vad gäller att kunna förmedla korrekt och saklig information, att kunna berätta hur läget är i verkligheten utan att dölja eller ljuga om något.
Nja, det behöver man väl inte. I så fall kan vi lägga ner teveprogram som "Vem vill bli miljonär". Vad nu TV har med tråden att göra.
Citera
2025-09-21, 21:13
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Lätt att sitta och räkna när man själv aldrig levt bidragslivet. Om du tror du kan spara 2000kr varje månad är du helt blåst.

Hur mycket spenderar du själv på mat varje dag?

Vad exakt har du tänkt äta för 50kr per dag? Pasta i tomatsås?

En burk tomatsås: 30kr
Halvt kilo pasta: 15kr

Ops pengarna slut och mätt blev du inte.
Och mer förtjänar du inte. Den som ej arbetar skall heller inte äta. - Vladimir Lenin.
Citera
2025-09-21, 21:18
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och mer förtjänar du inte. Den som ej arbetar skall heller inte äta. - Vladimir Lenin.

Hur lätt är det att få ett jobb idag?

Och om du då tror att bara är att flytta någonstans där det finns jobb. Hur lätt är det att få tag i boende? Det är fem års bostadskö även i en liten pisshåla mitt i ingenstans.
Citera
2025-09-21, 21:18
Medlem
Det som är intressant är att Kronofogdemyndigheten har högre fribelopp när de utmäter på folk. De är ju ändå staten de med.
Citera
2025-09-21, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det som är intressant är att Kronofogdemyndigheten har högre fribelopp när de utmäter på folk. De är ju ändå staten de med.
Det är i och för sig intressant, men kan det bero på att personer med exempelvis skuldsanering ändå ska känna att de har en morot som lockar dem till arbetet varje dag?
Citera
2025-09-21, 21:23
Medlem
franges avatar
Citat:
Hur lätt är det att få ett jobb idag?

Och om du då tror att bara är att flytta någonstans där det finns jobb. Hur lätt är det att få tag i boende? Det är fem års bostadskö även i en liten pisshåla mitt i ingenstans.
Är du inte ett efterblivet sär som knappt kan torka dig själv i röven utan mammas hjälp är det inte särskilt svårt att få jobb.
Citera
2025-09-21, 21:25
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Lätt att sitta och räkna när man själv aldrig levt bidragslivet. Om du tror du kan spara 2000kr varje månad är du helt blåst.

Hur mycket spenderar du själv på mat varje dag?

Vad exakt har du tänkt äta för 50kr per dag? Pasta i tomatsås?

En burk tomatsås: 30kr
Halvt kilo pasta: 15kr

Ops pengarna slut och mätt blev du inte.

Priset för 500g pasta = 8 kr
tomatsås = 16 kr

https://www.willys.se/produkt/Fusill...a-101240187_ST
https://www.willys.se/produkt/Pastas...a-101265700_ST

Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Ett bra jobb? Ditt dravel är ytterligare ett bottennapp från din sida.

1000 i månaden på kläder? 🤦‍♂️

Enligt konsumentverket så kostar normalkost 3700 kr per månad. Men din idol kanske är Lena "havregrysgröt" Andersson.

Du skulle inte ens få tusentals kronor över på ditt gruppboende om du levde på försörjningsstöd.

Jag har inga inlägg som är bottennapp. Så där har du allt fel i vanlig ordning.

Visst, jag drog till lite väl högt med 1000 kr/mån på kläder. Man borde väl klara sig på ca 300-500 kr/mån.

Jag vet inte vem den där Lena är du pratar om. Men havregrynsgröt är en mycket bra frukost för den som går på socialbidrag. Eftersom det blir billigt. Nu är ju havregrynsgröt obligatorisk frukost för alla egentligen som tänker på en god hälsa.

En mycket bra och hälsosam frukost kan du få för:

1 port havregrynsgröt ca 2 kr.
1 st kokt ägg ca 2 kr.
1 st apelsin som pressas till juice ca 4 kr

Frukost 8 kr, vilket ger ca 240 kr/mån

Lunch typ några köttbullar plus pasta.
Kostnad ca 8 kr, vilket ger ca 240 kr/mån

Middag så bör man lägga på lite grönsaker och en potatis eller lite pasta. Men man borde kunna laga till det för ca 12 kr, vilket ger ca 360 kr/mån.

Totalt blir detta alltså ca 840 kr/mån

Lägg på att man på lördagen kan köpa sig någon chokladbit (bör för hälsans skull naturligtvis inte göras varje lördag, men vi fräser på stort och räknar en hel bit varje lördag). Det blir då ca 40 kr/mån. Totalt ger detta ca: 880 kr/mån och då lägger jag ingen tid på att göra det billigt.

Vad gäller konsumentverket så handlar de nog på samma ställe som coco blanco här ovan som köper tomatsås för 30 spänn burken.

Det kanske inte är så man ska göra om man lever på socialbidrag? Det får ju vara någon ordning på det.

Om jag levde på socialbidrag så skulle jag nog leva lyx och nöja mig med att spara ca 2000 kr/mån på socialbidraget.

Tänk att vuxna människor ska ha så svårt för att anpassa sig till given situation. Helt otroligt.
Citera
2025-09-21, 21:27
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Är du inte ett efterblivet sär som knappt kan torka dig själv i röven utan mammas hjälp är det inte särskilt svårt att få jobb.

Då kan man anta att du är arbetslös då. Skämt åsido. Nej det är inte så lätt. Och under tiden måste man leva på något.
Citera
2025-09-21, 21:27
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Å andra sidan, bör man veta hur högt socialbidraget är? Är det verkligen kunskap som bör vara allmängods? Socialbidragstagande är trots allt inte normen när det gäller att försörja sig...
Om man profilerat sig som en samhällsdebattör inom det ekonomiska så bör man definitivt ha koll på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in