• 1
  • 2
2025-09-21, 21:28
Medlem
SlagenSvensks avatar
För länge sedan, kanske typ 20 år sen kände jag en person som lade sängkläderna i frysen varje kväll för att ta död på kvalster. Hen hade allergier och eksäm. En timme i frysen och de dog.
Senare på fest när alla var på väg hem tog hen fram sopborste och skyffeln. Det fanns inte en dammsugare i lägenheten men det var rent!
Sopborste, dammtrasa och skura golvet var tillräckligt. Damm var skadligt sa hen till oss. Vi hade lite vibbar av strålkärring/gubbe.

Hur bra fungerar det att bo utan dammsugare? Det fina dammet är svårt att få opp med skyffeln. Är dammet farligt?
Diskutera!

/SS
Citera
2025-09-21, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
För länge sedan, kanske typ 20 år sen kände jag en person som lade sängkläderna i frysen varje kväll för att ta död på kvalster. Hen hade allergier och eksäm. En timme i frysen och de dog.
Senare på fest när alla var på väg hem tog hen fram sopborste och skyffeln. Det fanns inte en dammsugare i lägenheten men det var rent!
Sopborste, dammtrasa och skura golvet var tillräckligt. Damm var skadligt sa hen till oss. Vi hade lite vibbar av strålkärring/gubbe.

Hur bra fungerar det att bo utan dammsugare? Det fina dammet är svårt att få opp med skyffeln. Är dammet farligt?
Diskutera!

/SS
Sopborste och våttorkning är antagligen betydligt bättre än dammsugare om man vill få ordentligt rent. Våttorkning får upp allt damm. Sopborste fixar sand och liknande.

Damm är rätt ofarligt, troligen är kliniskt rent ett minst lika stort problem gällande risken för allergier.
Senast redigerad av Mynicname 2025-09-21 kl. 21:38.
Citera
2025-09-21, 21:36
Medlem
Citat:
Hur bra fungerar det att bo utan dammsugare? Det fina dammet är svårt att få opp med skyffeln.
Man gör som på ditt kontor och i trappen där du bor, man våttorkar.
Citera
2025-09-21, 21:44
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Sopborste och våttorkning är antagligen betydligt bättre än dammsugare om man vill få ordentligt rent.

Är det verklig så? Det sitter filter på dammsugaren så att dammet inte kommer tillbaka i rummet. Ska vara effektivt.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
De dammsugar på jobb, jag dammsugar också. Gå med mopp gör jag sällan, blir viktigare om det är barn i villan ellr flera personer.

/SS
Citera
2025-09-21, 21:48
Medlem
Citat:
Är det verklig så? Det sitter filter på dammsugaren så att dammet inte kommer tillbaka i rummet. Ska vara effektivt.

De dammsugar på jobb, jag dammsugar också. Gå med mopp gör jag sällan, blir viktigare om det är barn i villan ellr flera personer.
Har aldrig varit med om att någon dammsuger på min arbetsplats eller i mitt trapphus. Men jag kan förstå att man gör det om man har många mattor eller ännu värre, heltäckningsmattor. Kanske vits med dammsugare i dessa fall.
Citera
2025-09-21, 21:58
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Har aldrig varit med om att någon dammsuger på min arbetsplats eller i mitt trapphus. Men jag kan förstå att man gör det om man har många mattor eller ännu värre, heltäckningsmattor. Kanske vits med dammsugare i dessa fall.

Det ligger matta i korridoren, i fikat mm. De dammsugar med en sån där med borste, de har jag inte sett någon ha hemma. Sen kommer ett företag på sommaren med ånga. Moppar gör dom i entren och omklädningsrummen.
Ja heltäckningsmattor är en spännande diskussion.

Jag funderar på att skippa dammsugaren, se om det blir bättre. Mer jobb blir det iaf. Moppar i trapphus missar alltid lite smuts fast det kanske dammsugaren också gör?

Har vi tur kommer profssen in och säger som det är

/SS
Citera
2025-09-21, 22:01
Medlem
Har man eksem mm så kanske inte de minsta partiklarna fastnar i dammsugaren, iställer kastas de ut och far runt i luften, dammtorka med våt trasa är att rekommendera för dessa.
Citera
2025-09-21, 22:02
Medlem
bogerts avatar
Dammsugare är ett jävla skit som bara sprider dammet i bostaden. Det är om att gå omkring med en lövblås och sen suga in allt damm i lungorna.
Citera
2025-09-21, 22:10
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Det funkade bra i lumpen!
Citera
2025-09-21, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det funkade bra i lumpen!
Precis, såg aldrig vare sig städare/städerska eller dammsugare där.
Citera
2025-09-21, 22:22
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogert
Dammsugare är ett jävla skit som bara sprider dammet i bostaden. Det är om att gå omkring med en lövblås och sen suga in allt damm i lungorna.

Jag får känslan av att du aldrig haft en dammsugare med filter
Citera
2025-09-21, 22:24
Medlem
Citat:

Diskutera!

/SS
du gjorde aldrig lumpen va...?
moppa golv har man gjort sedan urminnes tider. Våttorka lister, hyllor och alla andra ytor likaså.
Vad skylle det speciella med dammsugaren vara - förutom att den är rätt praktisk och snabb och ger ett acceptabelt resultat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in