2025-09-21, 22:50
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Sopborste och våttorkning är antagligen betydligt bättre än dammsugare om man vill få ordentligt rent. Våttorkning får upp allt damm. Sopborste fixar sand och liknande.

Damm är rätt ofarligt, troligen är kliniskt rent ett minst lika stort problem gällande risken för allergier.

Vi använder aldrig dammsugare. Vi gör som du skriver: sopar och sedan våtmoppar. En dammsugare behövs vid textilgolv (heltäckningsmattor). Dammsugare tar för mycket plats och luktar illa. Dammsugare är överskattat.
Citera
2025-09-21, 23:42
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Har man hårda golv går det naturligtvis alldeles utmärkt att borsta och torka.
Citera
2025-09-22, 00:47
Medlem
Har svårt att se hur en dammsugare idag har någon stor nytta i en liten lägenhet. Mattan innanför dörren är väl där man använder en dammsugare. Var kanske bättre förr när man hade mycket trägolv med springor, där är det väl svårt att komma åt med golvmopp och få det att sitta kvar

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Vi använder aldrig dammsugare. Vi gör som du skriver: sopar och sedan våtmoppar. En dammsugare behövs vid textilgolv (heltäckningsmattor). Dammsugare tar för mycket plats och luktar illa. Dammsugare är överskattat.
Dammsugare luktar illa för att du suger upp bajs och låter det vara i påsen när den är full
Citera
2025-09-22, 07:05
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Skulle inte leva utan dammsugare! Kanske funkar i ett mindre boende om man lever ensam... Men inte i ett större boende med familj... Dammsugaren används dagligen. Skulle inte kunna tänka mig att ta fram sopborste varenda dag. Dammsugare förenklar och är dessutom mer effektivt och går snabbare och känns dessutom bättre för kroppen att använda än sopborste.
Citera
2025-09-22, 08:13
Medlem
Du kan ivarjefall inte borsta rent mattorna. Isåfall får du ta ut och piska dem med jämna mellanrum.
Men visst, jag tycker inte man ska underskatta att det faktiskt går att få rent med sopborste också!
Senast redigerad av Kammadaj 2025-09-22 kl. 08:15.
Citera
2025-09-22, 08:20
Medlem
Snusfris avatar
Har man hund eller katt så är dammsugaren smidig. Eller swiffer.
Citera
2025-09-22, 10:26
Moderator
rotadents avatar
Borsta, torrmoppa och våtmoppa funkar ju också. Men jag hade inte velat vara utan dammsugaren. Det är smidigt på hårda golv och bra på mattorna. Bra på stoppade möbler. Men klart det går att leva utan dammsugare, precis som många andra moderna bekvämligheter som folk klarade sig utan i hundratals år.
Citera
2025-09-22, 14:05
Medlem
Jag dammsuger ibland men tycker det är äckligt som fan med utblåsluften trots trippel hepa filter. Torkar med fuktig trasa helst, mycket renare och fräschare. Nu när jag läser om det, fy vad äckligt, all luft skall passera genom hela dammsugarpåsen, fy fan vad äckligt, du kan glömma att filter stoppar allt. Antagligen är allt marknadsföring från dammsugar företag. Har du mattor förstår jag om man inte orkar släpa ut o piska.
Citera
2025-09-22, 14:26
Medlem
strategasiats avatar
Skaftsugare är det enda som funkar för mig om jag ska bemöda mig att ställa tillbaka den efter användning.
Citera
2025-09-22, 14:34
Medlem
zombie-nations avatar
Jag pallar inte dammsugning. De som dammsuger gör det flera gånger i veckan. Bättre dammsugare kanske har bra filter medan sämre nog visst sprider damm, för varför måste de annars suga så ofta? Vare sig jag sopar eller dammsuger, våttorkar jag sedan. Tyvärr går det lite hårt åt linoleummattorna med tiden, för de är så gamla, från början av 80-talet.

Dammsugning är så deppigt, äckligt ljud i dammsugen. Man blir ledsen av ljudet. Sopning är iaf tyst.

Sedan finns det ju swiffrar som man kan använda som gör riktigt rent, bara att man producerar massa skräp med engångsdukar.

Jag dammsuger inte katthår från möbler, det funkar ju inte. Jag kör en katthårsskrapa, och de material det funkar sämre på tar jag en fuktig wettex och allt går bort.
Citera
2025-09-22, 14:51
Medlem
Man sopade å våttorkade förr. Inte så längesedan.
mormor hade ingen.
Citera
2025-09-22, 15:20
Avstängd
Staffearas avatar
asså vad händer med ungdomen nu förtiden man behöver ju fan en dammsugare mer än vad man behöver en "airfrier" eller nått sånt skit. man kan ju bara köra fedora istellet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in