Citat:
Ursprungligen postat av
Du-Hast
Lite Backstory..
Är 40+ och har ett IQ på 125 ( test från Mensa)
När jag var barn så kunde jag märka att jag var lite smartare och mer analytisk än övriga barn , inte att jag reflekterade på det speciellt mkt men det var ofta jag som fick hitta på kluriga lekar och sätta regler för att lekarna skulle bli roliga!
Mellan 15- 30 så blev det tydligare att jag kunde lätt hamna i diskussioner på förfester efter ett tag för att det intresserade mig mer än bara ytligt kallprat . På krogen drogs jag åt äldre kvinnor då jag tänkte att dom var mer attraktiva men det handlade nog mer om att jag älskade deras erfarenhet och kunskap !
Mellan 30-40 så kunde jag se att jag började tröttna rejält på vänner som jag uppfattade inte var tillräckligt smarta och roliga att prata med !
När det kom till relationer så kunde jag såklart dras till snygga och sexiga kvinnor men efter några år så tröttnade jag om jag inte fick mitt intellekt stimulerat !
Jag började här också tacka nej till After work odyl lite då och då för jag började känna att det inte var så kul längre !
Efter 40
Nu har jag tyvärr börjat distanserat mig mer och mer från sociala sammanhang även om jag såklart kan kallprata och skoja på jobb så är det ju på arbetstid !
När jag dejtar kvinnor så känner jag väldigt snabbt att vi inte är på samma nivå och orkar knappt ens gå på dejter längre !
Har läst att personer på 125 i IQ tillhör ca 5-6% av människor och det är faktiskt mer än en förbannelse än välsignelse
Nu tänker folk säkert att man är arrogant med sådana tankar men det är inte min intention alls !
För att förklara det för "normala" människor på ett bra sätt som har ca 100 i IQ så blir det enklast såhär :
Prova att umgås ständigt med människor med 70-80 i IQ så hade ni snabbt tänkt exakt som jag....ni hade tröttnat fort !
Finns det fler som känner som jag ?
Har ingen koll på min IQ, den är nog rätt normal

Men känner igen mig i att känna att jag inte blir intellektuellt stimulerad eller får ut nått av ett umgänge.
Du behöver hitta människor du klickar med. Till det finns inga genvägar, det är bara att söka vidare tills du hittar rätt. Försök hitta någon typ av community eller hobby/aktivitet med ett community kring där du kan känna att du är på samma våglängd som de andra.
Att socialt isolera sig är ett jättedåligt alternativ och kommer få dig att må dåligt på sikt.
Sen tycker jag att olika typer av umgänge kan uppfylla olika behov. Det är också charmen med vänner att de inte behöver matcha en på lika många sätt som en partner för att det ska funka.