2025-09-21, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Att du hela tiden måste nämna din IQ, säger att du inte är så socialt smart.

Jag skulle påstå att jag aldrig nämner det eller påstår att jag är smartare än andra !

Varför tror du att jag hela tiden nämner det ?
Citera
2025-09-21, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Jo man dras väl till folk som liknar en, det är liksom den naturliga vägen. Trygghet och igenkänning. Men jag tror att det kan vara som ett litet äventyr att umgås med andra som man inte naturligt dras till, och att det kan vara givande på många fler sätt än man kanske ser från början.

Sen ska man nog passa sig för att bli för asocial och dra sig undan. Det är mänskligt och gynnsamt att vara på god fot med gruppen. Har man otur och är väldigt smart kan det annars kanske råka slå över i att man blir en arg kuf. Lite Unabombervibb.

Alltså jag umgås dagligen med folk...

Men blir selektivare ju äldre jag blivit på min fritid
Citera
2025-09-21, 19:25
Medlem
Ts, du låter mer trött ( och kanske deprimerad ) än att ”du är för smart” skulle vara problemet.
Citera
2025-09-21, 19:25
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Alltså jag umgås dagligen med folk...

Men blir selektivare ju äldre jag blivit på min fritid

Skönt att höra, då slipper vi oroa oss 😊
Citera
2025-09-21, 19:32
Medlem
Matadhamsters avatar
Människor med högre IQ säger att vi med 125 har typ den "perfekta" intelligensen. Nu kanske jag kan få lite högre än så men snittar ungefär begåvningsmässigt så att jag räknar mig till 125 ändå.

Jag vet inte om det stämmer. Jag har aldrig haft problem med att umgås med människor pga min intelligens mer än att jag överskattar andras förmågor frekvent och tror att de förstår mer än vad de gör.

Jag anser att mitt problem är mer min personlighet. Jag är en trevlig person som är totalt hopplös när det kommer till manipulativa människor. Jag är dum nog att låta ena efter andra bevisa att det jag tänker är korrekt. Jag har precis fått ytterligare ett arv förskingrat vilket jag visste redan för ett år sedan var på väg men "ville tro gott om mina släktingar ". Tji fick jag. Vette fan varför jag ens skulle tro bra om människor när ingen hittils i mitt liv velat mig väl och jag var bevisas om igen att jag är.ett råoucko som inte istället blir kriminell eller börjar skada människor. Samhället är knappast hjälpsamt oavsett hur mycket brott man råkar ut för.

Kul att veta att min farbror som lät som om han trodde att han var ett kriminellt mastermi d, verkligen tillsammans med min faster och farmor bedragit mig. Att jag kände på mig det så fort min farfar dog soekar inte så stor roll när det var innan de började. Sannolikt har de gö.t u dan annat också, det förvå ar mig inte och min farbror passade påa tt köpa his då. Han har säkert några kontakter med några avdankade krimi ekla i något gammalt gäng så antisocial som han ger intryck av att vara, och knullat min morsa bakom ryggen på farsan tror jag också att han gjort.

Jag ser inte intelligwns som ett problem gällande det sociala mer än att de mindre begåvade är så säkreäa på dem själva att de kommer framåt bättre. För saken är så här, de är gatusmarta. Om du verkligen är smart så kan du själv börjar göra något av det du har

Hos mig är saken att jag är trött på att alla alltid orsakar mig skador. Har aldrig hänt att jag fått något serverat som fördelar i livet och det tar energi. Ändå står man där och tänker: Oj den här personen låter grandios... sedan låter man den visa att man har rätt, tappar tålamodet och så får man möta nästa nöt.

Om du är smart så har du inte sociala problem. Sociala problem får man av andr skäl såsom att man inte kan samarbeta med idioter. Inte fungerar lika enkelt att manipulera för att i dum som en åsna stå bredvid människor som bajsar i ens sko.

IQ är inte ett socialt ha dikapp. Personliga drag är det.
Citera
2025-09-21, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaC75
Ts, du låter mer trött ( och kanske deprimerad ) än att ”du är för smart” skulle vara problemet.

Läste någonstans att många med högt IQ har lättare att bli deprimerade ...

Hur hade du mått av att bara umgås med personer som haft lägre IQ än du själv ?

Ibörjan hade du kanske inte reagerat mkt på det men efter 15-20 år så inser du kanske att dom inte ger dig så mkt som du ger dom ?

Man vill ju alltid umgås uppåt..

Alltså det är alltid mer intressant att prata med bildade och roliga personer

Man vill alltid ligga med snygga människor..

Osv osv..
Citera
2025-09-21, 19:40
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Människor med högre IQ säger att vi med 125 har typ den "perfekta" intelligensen. Nu kanske jag kan få lite högre än så men snittar ungefär begåvningsmässigt så att jag räknar mig till 125 ändå.

Jag vet inte om det stämmer. Jag har aldrig haft problem med att umgås med människor pga min intelligens mer än att jag överskattar andras förmågor frekvent och tror att de förstår mer än vad de gör.

Jag anser att mitt problem är mer min personlighet. Jag är en trevlig person som är totalt hopplös när det kommer till manipulativa människor. Jag är dum nog att låta ena efter andra bevisa att det jag tänker är korrekt. Jag har precis fått ytterligare ett arv förskingrat vilket jag visste redan för ett år sedan var på väg men "ville tro gott om mina släktingar ". Tji fick jag. Vette fan varför jag ens skulle tro bra om människor när ingen hittils i mitt liv velat mig väl och jag var bevisas om igen att jag är.ett råoucko som inte istället blir kriminell eller börjar skada människor. Samhället är knappast hjälpsamt oavsett hur mycket brott man råkar ut för.

Kul att veta att min farbror som lät som om han trodde att han var ett kriminellt mastermi d, verkligen tillsammans med min faster och farmor bedragit mig. Att jag kände på mig det så fort min farfar dog soekar inte så stor roll när det var innan de började. Sannolikt har de gö.t u dan annat också, det förvå ar mig inte och min farbror passade påa tt köpa his då. Han har säkert några kontakter med några avdankade krimi ekla i något gammalt gäng så antisocial som han ger intryck av att vara, och knullat min morsa bakom ryggen på farsan tror jag också att han gjort.

Jag ser inte intelligwns som ett problem gällande det sociala mer än att de mindre begåvade är så säkreäa på dem själva att de kommer framåt bättre. För saken är så här, de är gatusmarta. Om du verkligen är smart så kan du själv börjar göra något av det du har

Hos mig är saken att jag är trött på att alla alltid orsakar mig skador. Har aldrig hänt att jag fått något serverat som fördelar i livet och det tar energi. Ändå står man där och tänker: Oj den här personen låter grandios... sedan låter man den visa att man har rätt, tappar tålamodet och så får man möta nästa nöt.

Om du är smart så har du inte sociala problem. Sociala problem får man av andr skäl såsom att man inte kan samarbeta med idioter. Inte fungerar lika enkelt att manipulera för att i dum som en åsna stå bredvid människor som bajsar i ens sko.

IQ är inte ett socialt ha dikapp. Personliga drag är det.

Du behöver dricka mer öl och sprit för att skriva ett begripligt inlägg.
Citera
2025-09-21, 19:49
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:
Lite Backstory..

Är 40+ och har ett IQ på 125 ( test från Mensa)

När jag var barn så kunde jag märka att jag var lite smartare och mer analytisk än övriga barn , inte att jag reflekterade på det speciellt mkt men det var ofta jag som fick hitta på kluriga lekar och sätta regler för att lekarna skulle bli roliga!

Mellan 15- 30 så blev det tydligare att jag kunde lätt hamna i diskussioner på förfester efter ett tag för att det intresserade mig mer än bara ytligt kallprat . På krogen drogs jag åt äldre kvinnor då jag tänkte att dom var mer attraktiva men det handlade nog mer om att jag älskade deras erfarenhet och kunskap !

Mellan 30-40 så kunde jag se att jag började tröttna rejält på vänner som jag uppfattade inte var tillräckligt smarta och roliga att prata med !
När det kom till relationer så kunde jag såklart dras till snygga och sexiga kvinnor men efter några år så tröttnade jag om jag inte fick mitt intellekt stimulerat !
Jag började här också tacka nej till After work odyl lite då och då för jag började känna att det inte var så kul längre !

Efter 40

Nu har jag tyvärr börjat distanserat mig mer och mer från sociala sammanhang även om jag såklart kan kallprata och skoja på jobb så är det ju på arbetstid !

När jag dejtar kvinnor så känner jag väldigt snabbt att vi inte är på samma nivå och orkar knappt ens gå på dejter längre !

Har läst att personer på 125 i IQ tillhör ca 5-6% av människor och det är faktiskt mer än en förbannelse än välsignelse

Nu tänker folk säkert att man är arrogant med sådana tankar men det är inte min intention alls !

För att förklara det för "normala" människor på ett bra sätt som har ca 100 i IQ så blir det enklast såhär :

Prova att umgås ständigt med människor med 70-80 i IQ så hade ni snabbt tänkt exakt som jag....ni hade tröttnat fort !

Finns det fler som känner som jag ?
Jag är 60 med iq på 135 och tycker att det är kul med folk, ungefär som att kolla apor på zoo.
Citera
2025-09-21, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitalsigns
Vad gör du som är så jävla smart då på krogen och ditt dagliga umgänge? Sitter du och räknar ut när Vintergatan och Andromedagalaxen ska kollidera eller vad? Berättar du om dina senaste rön i din stamcellsforskning? När du har sex, viskar du i tjejens öra att du kanske får Nobelpriset nästa år för att du hittat ett piller som loakliserar varenda cancercell? Eller att du hittat botemedlet mot Malaria?
Är det den typen av problem du får av din intelligens?

Som du framställer ditt problem så förfaller det snarare som att du hör till den ganska stora andelen karlar som säger sig vara så jävla smarta men inte kan umgås av helt andra skäl.

Alla vill ju umgås uppåt...

Hur funkar du ?
Senast redigerad av Problem2020 2025-09-21 kl. 19:56.
Citera
2025-09-21, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
Jag är 60 med iq på 135 och tycker att det är kul med folk, ungefär som att kolla apor på zoo.

Haha ...

Jo men när du sett klart då ?
Citera
2025-09-21, 19:57
Medlem
Citat:
Lite Backstory..

Är 40+ och har ett IQ på 125 ( test från Mensa)

När jag var barn så kunde jag märka att jag var lite smartare och mer analytisk än övriga barn , inte att jag reflekterade på det speciellt mkt men det var ofta jag som fick hitta på kluriga lekar och sätta regler för att lekarna skulle bli roliga!

Mellan 15- 30 så blev det tydligare att jag kunde lätt hamna i diskussioner på förfester efter ett tag för att det intresserade mig mer än bara ytligt kallprat . På krogen drogs jag åt äldre kvinnor då jag tänkte att dom var mer attraktiva men det handlade nog mer om att jag älskade deras erfarenhet och kunskap !

Mellan 30-40 så kunde jag se att jag började tröttna rejält på vänner som jag uppfattade inte var tillräckligt smarta och roliga att prata med !
När det kom till relationer så kunde jag såklart dras till snygga och sexiga kvinnor men efter några år så tröttnade jag om jag inte fick mitt intellekt stimulerat !
Jag började här också tacka nej till After work odyl lite då och då för jag började känna att det inte var så kul längre !

Efter 40

Nu har jag tyvärr börjat distanserat mig mer och mer från sociala sammanhang även om jag såklart kan kallprata och skoja på jobb så är det ju på arbetstid !

När jag dejtar kvinnor så känner jag väldigt snabbt att vi inte är på samma nivå och orkar knappt ens gå på dejter längre !

Har läst att personer på 125 i IQ tillhör ca 5-6% av människor och det är faktiskt mer än en förbannelse än välsignelse

Nu tänker folk säkert att man är arrogant med sådana tankar men det är inte min intention alls !

För att förklara det för "normala" människor på ett bra sätt som har ca 100 i IQ så blir det enklast såhär :

Prova att umgås ständigt med människor med 70-80 i IQ så hade ni snabbt tänkt exakt som jag....ni hade tröttnat fort !

Finns det fler som känner som jag ?

Det är inte ditt IQ som är problemet, det är att du har lågt EQ. Faktumet att en person har ett högt IQ skulle göra det "tråkigt" att umgås med personer med lägre IQ har lågt stöd. Det är du som personlighet överlag, inte ditt IQ som är problemet.
Citera
2025-09-21, 20:00
Medlem
Kleiners avatar
Och därför ska man ALDRIG inleda ett förhållande med någon som man tycker är inte intelligent. Det är förödande för relationen. Om man inte kan inspireras av sin partner och ser omedveten ner på den, då kommer det påverka relationen på ett mycket negativt sätt.

Jag tycker bara att människor generellt är ganska ytliga och tomma, och därför kan jag tycka att de är tråkiga. Jag gillar genuina människor som är sanna mot sig själv.

Citat:
Läste någonstans att många med högt IQ har lättare att bli deprimerade ...

Hur hade du mått av att bara umgås med personer som haft lägre IQ än du själv ?

Ibörjan hade du kanske inte reagerat mkt på det men efter 15-20 år så inser du kanske att dom inte ger dig så mkt som du ger dom ?

Man vill ju alltid umgås uppåt..

Alltså det är alltid mer intressant att prata med bildade och roliga personer

Man vill alltid ligga med snygga människor..

Osv osv..
Senast redigerad av Kleiner 2025-09-21 kl. 20:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in