2025-09-21, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag tror att du övertänker det här.
När man blir äldre, så skaffar min sig egna uppfattningar om saker, och har inte lika lätt att falla in i "groupthink" och någon sorts flabbig gemenskap. Så är det för alla människor.

Jag har tappat kontakten med nästan alla mina gamla kompisar idag (är 50+), och jag har uppfattat som att de allihop känner precis samma sak - att när man väl skaffat sig en egen uppfattning om hur saker ligger till, och dessutom vet man gillar, så ger det inte jättemycket att hänga med andra människor.

Jag har ett förhållande med en kvinna jag älskar, men det är itne lätt. Vi tycker både att vi är smartare än de flesta, och att folk i allmänhet är hopplösa och ointressanta.

Tro för guds skulle inte det att det är du och din IQ det handlar om.

Jag nämnde min IQ för jag misstänker att det har lite med det att göra ...

För mina arbetskollegor som är i samma ålder tycker ff det kan vara kul...

Anledningen till att jag nämner IQ är också att så fort jag möter en människa som jag upplever som smart så blir den personen direkt mkt mer intressant att prata med !
Citera
2025-09-21, 18:24
Medlem
Finns väl ingen normal begåvad som testar sin IQ?
Citera
2025-09-21, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard

Jo om ditt ex var med i Mensa och frågade om jag ville testa...

Jag tyckte det var kul att testa min IQ

Är det så konstigt ?
Citera
2025-09-21, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Jo om ditt ex var med i Mensa och frågade om jag ville testa...

Jag tyckte det var kul att testa min IQ

Är det så konstigt ?
Ja
Citera
2025-09-21, 18:34
Medlem
Merwinnas avatar
Ja, jag. Men - vad jobbar du med då? Om du är högbegåvad så har du ju möjlighet att skaffa en utbildning, som bara andra högbegåvade klarar av.

Jag har själv insett bara de allra senaste åren, att mycket av den vantrivsel jag ofta kände med mina kollegor/arbetskamrater förr, berodde på att de faktiskt VAR mindre begåvade än jag. Det var inte bara inbillning från min sida. Att jag läste på universitetet först relativt sent i livet, berodde i mitt fall på att jag växte upp i en arbetarklassfamilj där skolprestationer inte uppmuntrades och där högre studier snarare sågs som något negativt (hur idiotiskt det än kan låta), och dessutom i ett s.k. underprivilegierat område med dåliga skolor, mycket invandrare redan då samt missbruk o.s.v..

När jag väl började på universitetet, insåg jag att det fanns många människor som jag kunde umgås med, som ville prata om samma saker som jag och på samma nivå... och inte bara om TV-programmen, TV-kändisarna och andra kändisar inom populärkulturen, Mello, Vecko-Revyn, de kungliga, disko, killar, barnbarn, smink, mode, hur man blir fotomodell och liknande som mina arbetskamrater i ungdomen intresserade sig för.

Det här är också anledningen till att jag tycker att barn ska IQ-testas, och sorteras upp tidigare. Det är ju helt tabubelagt i sosseskolan där alla måste gå i samma klass i nio år, helt oavsett begåvningsgrad, för man får inte "segregera". Samtidigt som det alltid pågått "segregering" för fullt, då de högutbildade bor i vissa områden där högbegåvade barn följaktligen anrikas i de lokala skolorna, samtidigt som begåvade barn som råkar födas i underprivilegierade områden inte passar in i de lokala kommunala skolorna där.

...men i och med friskolorna - som är en välsignelse på många sätt - har det blivit lite uppdelning efter Iq ändå, även om det måste göras på dolda sätt och man inte får prata om det. Det blir ju bättre för alla, om barn och unga och så småningom vuxna får möjlighet att umgås med individer som de har något gemensamt med. Jag tror att mycket av problemet med ensamma högbegåvade nördar, beror just på att de varit ensamma och utanför under hela skoltiden, för att ingen i klassen varit lika intelligent. Och sedan fortsätter det så.
Senast redigerad av Merwinna 2025-09-21 kl. 18:39.
Citera
2025-09-21, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag tror att du övertänker det här.
När man blir äldre, så skaffar min sig egna uppfattningar om saker, och har inte lika lätt att falla in i "groupthink" och någon sorts flabbig gemenskap. Så är det för alla människor.

Jag har tappat kontakten med nästan alla mina gamla kompisar idag (är 50+), och jag har uppfattat som att de allihop känner precis samma sak - att när man väl skaffat sig en egen uppfattning om hur saker ligger till, och dessutom vet man gillar, så ger det inte jättemycket att hänga med andra människor.

Jag har ett förhållande med en kvinna jag älskar, men det är itne lätt. Vi tycker både att vi är smartare än de flesta, och att folk i allmänhet är hopplösa och ointressanta.

Tro för guds skulle inte det att det är du och din IQ det handlar om.

Sen måste jag också tillägga att även här på forumet så gillar jag mer att skriva med folk jag misstänker har högre IQ ...

Du är inräknad även om vi inte alltid behöver tycka samna i sakfrågor
Citera
2025-09-21, 18:36
Medlem
Citat:
Nej , det förstår jag

Men poängen med inlägget var att det är svårt för en person att vara social med personer som ligger under ens egna intelligens

Problemet är att 95% ligger under

Det blir ett problem i längden !
som sagt ,ingen bryr sig om ditt iq , problemet är nog snarare dig själv.
Citera
2025-09-21, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nu är ju inte Ts normalbegåvad, han är högbegåvad.
Citera
2025-09-21, 18:40
Medlem
Demetrioss avatar
Din berättelse är inte komplett eftersom du missade en detalj till:
Inte bara du tycker att omgivningen är tråkig för dig, utan även andra människor omkring dig vill inte särskilt mycket umgås med dig, eftersom de tycker att du är tråkigt (från deras synpunkt). Har jag rätt?
Det är som är ett rejält "dilemma" :
Anpassa sig till gruppen eller vara sig själv.
Oftast handlar det inte om högmod och arrogans utan snarare om energi.
Att låtsas och anpassa sig kräver energi, och man vill bara inte anstränga sig hela tiden.
Citera
2025-09-21, 18:43
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Nej , det förstår jag

Men poängen med inlägget var att det är svårt för en person att vara social med personer som ligger under ens egna intelligens

Problemet är att 95% ligger under

Det blir ett problem i längden !

Absolut inte svårt eller bortkastat tror jag. IQ är bara en faktor i en människa. Det låter ganska osmart att tänka att man inte har något att lära av någon med lägre IQ än en själv. Alla har olika erfarenheter och personligheter. För att ta ett extremt exempel: man kan ju ha glädje och behållning av ett husdjur och av att umgås med barn. Att sätta sig in i andras perspektiv är väl alltid kul.
Citera
2025-09-21, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Absolut inte svårt eller bortkastat tror jag. IQ är bara en faktor i en människa. Det låter ganska osmart att tänka att man inte har något att lära av någon med lägre IQ än en själv. Alla har olika erfarenheter och personligheter. För att ta ett extremt exempel: man kan ju ha glädje och behållning av ett husdjur och av att umgås med barn. Att sätta sig in i andras perspektiv är väl alltid kul.

Jag skulle kunna säga något riktigt kul nu...

Hmm

Okej vi kör

Sa du husdjur och barn ?
Citera
2025-09-21, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Din berättelse är inte komplett eftersom du missade en detalj till:
Inte bara du tycker att omgivningen är tråkig för dig, utan även andra människor omkring dig vill inte särskilt mycket umgås med dig, eftersom de tycker att du är tråkigt (från deras synpunkt). Har jag rätt?
Det är som är ett rejält "dilemma" :
Anpassa sig till gruppen eller vara sig själv.
Oftast handlar det inte om högmod och arrogans utan snarare om energi.
Att låtsas och anpassa sig kräver energi, och man vill bara inte anstränga sig hela tiden.

Jag ska inte skryta men jag är faktiskt rätt underhållande på jobb och kan kallprata bra tillomed...

Folk uppfattar mig som mkt humoristisk men det är alltså jag som underhåller dom...När ska dom underhålla mig ?

Nu låter jag som en dryg jävel och isåfall ber jag om ursäkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in