2025-09-21, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Jag förstår dig. Jag vet inte om jag har så högt IQ men känner dock igen mig i övervägande delen av det du skriver.
Jag har alltid haft ett stort behov av att bli intellektuellt stimulerad och blir lätt uttråkad i sällskap, där mitt intellekt inte blir tillräckligt kittlat.

Redan när jag började skolan, märkte jag att jag tyckte att de andra barnen var ”tramsiga” och stökiga. Jag ville umgås med äldre personer för att de hade något att komma med, till skillnad från jämnåriga.

Folk i allmänhet kan jag ha svårt för, just pga att jag upplever bristande förmåga till eftertanke och slutledningsförmåga.

Jag offrar mig faktiskt lite då och då...

Men går jag på en After Work så slutar det ofta med att jag vill hem relativt tidigt !

Jag klarar av att kallprata på jobb och skojar( driver ) lite med kollegor på ett skämtsamt sätt men på min fritid så väljer jag helst bort sociala sammanhang

När jag dejtar så kan jag inte längre falla för enbart skönhet som jag kunde när jag var yngre utan tänker direkt att vad ska vi prata om en regnig tisdag
Citera
2025-09-21, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Man blir tyvärr lite isolerad av att man undviker sociala sammanhang och ersätter det med ingenting !

Visst man kan alltid offra sig och ändå göra det ändå....men jag vet inte hur jag ska komma runt att jag inte vill eller orkar det !
Det går att ”offra” sig i viss utsträckning men till slut uppskattar man sitt eget sällskap mer och mer. Då finns det iallafall utrymme för reflektion, vilket kan vara mer givande än att lyssna till allmänt pladder.
Citera
2025-09-21, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
ersätta det med ingenting? låter konstigt.

Vad jag menade med att ersätta det med ingenting är att jag hellre ser på en serie än att vara med...
Citera
2025-09-21, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Oja. Vilket av testen gjorde du hos oss?

Weiz testet tror jag det hette...

Är säkert 15år sen...
Citera
2025-09-21, 18:02
Medlem
halaltarzans avatar
Du får väl typ köra med dubbla bekantskapskretsar då, dels någon kärring du tänder på som kan stimulera det köttsliga, men inte det intellektuella. Och sen någon som du kan sitta och ha djupa diskussioner med och lösa en massa komplicerade problem.
Citera
2025-09-21, 18:03
Medlem
Hur kommer det sig att du inte träffar folk på samma nivå då? Bästa sättet är väl högre studier där man har mer gemensamt. Tycker inte man ska se ned på mindre intelligenta för det, man missar garanterat fina personer om man dissar folk direkt av den anledningen även om man inte diskuterar avancerade saker. Om det inte är väldigt stor skillnad på nivåerna.
Citera
2025-09-21, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Du får väl typ köra med dubbla bekantskapskretsar då, dels någon kärring du tänder på som kan stimulera det köttsliga, men inte det intellektuella. Och sen någon som du kan sitta och ha djupa diskussioner med och lösa en massa komplicerade problem.

Jo..Lite så har jag navigerat mig genom livet

Men jag märker trots allt att jag börjar undvika sammanhang lite för mkt
Citera
2025-09-21, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Hur kommer det sig att du inte träffar folk på samma nivå då? Bästa sättet är väl högre studier där man har mer gemensamt. Tycker inte man ska se ned på mindre intelligenta för det, man missar garanterat fina personer om man dissar folk direkt av den anledningen även om man inte diskuterar avancerade saker. Om det inte är väldigt stor skillnad på nivåerna.

Absolut inte..

Jag ser inte ner på någon

Jag bara tycker inte det ger mig något
Citera
2025-09-21, 18:05
Bannlyst
Citat:
Om det finns fler som känner igen sig ...

Sry om det kanske inte kom fram

Ska skriva det i första inlägget

Tror inte att det bara är folk med ovanligt högt iq som kan känna igen sig i det där.

Det finns människor som har andra "avvikelser" som också gör att dom inte känner tillräcklig stimulans i vissa sociala miljöer.

Bredda synen på det och se om du kan hitta "likasinnade" fast med andra avvikelser kanske?
Citera
2025-09-21, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibenvonClark
Tror inte att det bara är folk med ovanligt högt iq som kan känna igen sig i det där.

Det finns människor som har andra "avvikelser" som också gör att dom inte känner tillräcklig stimulans i vissa sociala miljöer.

Bredda synen på det och se om du kan hitta "likasinnade" fast med andra avvikelser kanske?

Får jag fråga..

Har du märkt att ju äldre du blivit ju mer selektiv har du blivit ?

Alltså att du blivit så selektiv att det nästan slår över ?
Citera
2025-09-21, 18:08
Medlem
Citat:
Vad jag menade med att ersätta det med ingenting är att jag hellre ser på en serie än att vara med...

läs en intressant bok istället?
Citera
2025-09-21, 18:10
Medlem
vitalsignss avatar
Vad gör du som är så jävla smart då på krogen och ditt dagliga umgänge? Sitter du och räknar ut när Vintergatan och Andromedagalaxen ska kollidera eller vad? Berättar du om dina senaste rön i din stamcellsforskning? När du har sex, viskar du i tjejens öra att du kanske får Nobelpriset nästa år för att du hittat ett piller som loakliserar varenda cancercell? Eller att du hittat botemedlet mot Malaria?
Är det den typen av problem du får av din intelligens?

Som du framställer ditt problem så förfaller det snarare som att du hör till den ganska stora andelen karlar som säger sig vara så jävla smarta men inte kan umgås av helt andra skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in