2025-09-21, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Jag offrar mig faktiskt lite då och då...

Men går jag på en After Work så slutar det ofta med att jag vill hem relativt tidigt !

Jag klarar av att kallprata på jobb och skojar( driver ) lite med kollegor på ett skämtsamt sätt men på min fritid så väljer jag helst bort sociala sammanhang

När jag dejtar så kan jag inte längre falla för enbart skönhet som jag kunde när jag var yngre utan tänker direkt att vad ska vi prata om en regnig tisdag
Jag kan skriva under på vad du beskriver. Jag upplever att jag sällan har något att prata med andra om. Jag har vissa specialintressen som jag brinner extra för. Träffar jag någon som delar något av dem, blir jag uppeldad. Annars ligger samtalet mer på en slocknande nivå och jag slingrar mig ur, så fort det är möjligt.
Citera
2025-09-21, 18:10
Medlem
smickras avatar
Citat:
Weiz testet tror jag det hette...

Är säkert 15år sen...

Weis?
Vi har tre typer av test som mäter lite olika.

Är det WAIS II, WAIS III eller WAIS IV?
Citera
2025-09-21, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
ingen bryr sig om din iq.
Några gör det uppenbarligen eftersom TS får svar på sitt ”dilemma”.
Citera
2025-09-21, 18:13
Avstängd
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Lite Backstory..

Är 40+ och har ett IQ på 125 ( test från Mensa)

Jag tror att du övertänker det här.
När man blir äldre, så skaffar min sig egna uppfattningar om saker, och har inte lika lätt att falla in i "groupthink" och någon sorts flabbig gemenskap. Så är det för alla människor.

Jag har tappat kontakten med nästan alla mina gamla kompisar idag (är 50+), och jag har uppfattat som att de allihop känner precis samma sak - att när man väl skaffat sig en egen uppfattning om hur saker ligger till, och dessutom vet man gillar, så ger det inte jättemycket att hänga med andra människor.

Jag har ett förhållande med en kvinna jag älskar, men det är itne lätt. Vi tycker både att vi är smartare än de flesta, och att folk i allmänhet är hopplösa och ointressanta.

Tro för guds skulle inte det att det är du och din IQ det handlar om.
Citera
2025-09-21, 18:14
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Lite Backstory..

Är 40+ och har ett IQ på 125 ( test från Mensa)

När jag var barn så kunde jag märka att jag var lite smartare och mer analytisk än övriga barn , inte att jag reflekterade på det speciellt mkt men det var ofta jag som fick hitta på kluriga lekar och sätta regler för att lekarna skulle bli roliga!

Mellan 15- 30 så blev det tydligare att jag kunde lätt hamna i diskussioner på förfester efter ett tag för att det intresserade mig mer än bara ytligt kallprat . På krogen drogs jag åt äldre kvinnor då jag tänkte att dom var mer attraktiva men det handlade nog mer om att jag älskade deras erfarenhet och kunskap !

Mellan 30-40 så kunde jag se att jag började tröttna rejält på vänner som jag uppfattade inte var tillräckligt smarta och roliga att prata med !
När det kom till relationer så kunde jag såklart dras till snygga och sexiga kvinnor men efter några år så tröttnade jag om jag inte fick mitt intellekt stimulerat !
Jag började här också tacka nej till After work odyl lite då och då för jag började känna att det inte var så kul längre !

Efter 40

Nu har jag tyvärr börjat distanserat mig mer och mer från sociala sammanhang även om jag såklart kan kallprata och skoja på jobb så är det ju på arbetstid !

När jag dejtar kvinnor så känner jag väldigt snabbt att vi inte är på samma nivå och orkar knappt ens gå på dejter längre !

Har läst att personer på 125 i IQ tillhör ca 5-6% av människor och det är faktiskt mer än en förbannelse än välsignelse

Nu tänker folk säkert att man är arrogant med sådana tankar men det är inte min intention alls !

För att förklara det för "normala" människor på ett bra sätt som har ca 100 i IQ så blir det enklast såhär :

Prova att umgås ständigt med människor med 70-80 i IQ så hade ni snabbt tänkt exakt som jag....ni hade tröttnat fort !

Finns det fler som känner som jag ?
Du verkar allmänt utanför och socialt missanpassad. Grattis!
Citera
2025-09-21, 18:14
Medlem
Citat:
Absolut inte..

Jag ser inte ner på någon

Jag bara tycker inte det ger mig något
Jo, jag kan också känna sådär ibland. Extra tråkigt när man jobbat med folk som faktiskt har mycket innanför pannbenet men det sällan blir intressanta diskussioner utan mest trams och flams. Som att befinna sig i en mellanstadieklass ungefär trots att vissa är i ens egen ålder. Men man kan ju gilla dem ändå.
Citera
2025-09-21, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Weis?
Vi har tre typer av test som mäter lite olika.

Är det WAIS II, WAIS III eller WAIS IV?

Du gjorde ett frågetecken bakom mitt påstående om att jag mindes att testet hette Weis ...varför när du sen radar upp testen som heter Wais !?

Förstod du inte att det var det testet jag syftade på?

Minns tyvärr inte vilket av dom..Det var ca 15-20år sedan..
Citera
2025-09-21, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitalsigns
Vad gör du som är så jävla smart då på krogen och ditt dagliga umgänge? Sitter du och räknar ut när Vintergatan och Andromedagalaxen ska kollidera eller vad? Berättar du om dina senaste rön i din stamcellsforskning? När du har sex, viskar du i tjejens öra att du kanske får Nobelpriset nästa år för att du hittat ett piller som loakliserar varenda cancercell? Eller att du hittat botemedlet mot Malaria?
Är det den typen av problem du får av din intelligens?

Som du framställer ditt problem så förfaller det snarare som att du hör till den ganska stora andelen karlar som säger sig vara så jävla smarta men inte kan umgås av helt andra skäl.

Är du tillsammans med en tjej som bor i ett gruppboende tillsammans med likasinnade och vad viskar du i hennes öra?
Eller är du för smart för att vara med en sån tjej kanske?
Citera
2025-09-21, 18:16
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Oja. Vilket av testen gjorde du hos oss?

Lite vad jag undrade också. TS skriver på ett sätt så den som vet också vet att TS inte har gjort ett test hos just Mensa.
Citera
2025-09-21, 18:18
Medlem
Jag har uppmätt exakt samma iq som dig.
Trots det upplever jag inte att jag är speciellt smart, eller så umgås jag omedvetet med smartare människor.
Är inte speciellt social av mig men tycker om att småprata om "ingenting"med kunder jag möter via arbetet.
125 är inte såå hög iq trots allt.
Såå, nej jag känner inte igen mig.
Kanske ibland då, det händer trots allt att man förstår man är smartare än en kollega eller gammal kompis. Exempelvis när de inte kan dra en slutsats med en viss mängd information.
Att de inte klarar att analysera och förstå vad som kommer hända om si eller så görs/inträffar...
Senast redigerad av Cuttherope 2025-09-21 kl. 18:34.
Citera
2025-09-21, 18:20
Medlem
Ja, att dumskallen kan ha det svårt socialt förvånar nog ingen, men den högt intelligente har det lika svårt om inte värre och blir mest dränerade av alla nonsenspratare som mest diskuterar för att passa in.

Dumskallarna pratar mest skvaller, mycket för att bekräfta att de passar in.

Den stora massan pratar om upplevelser.

De mer intellektuella pratar om idéer, koncept filosofi osv..
Citera
2025-09-21, 18:23
Bannlyst
Citat:
Får jag fråga..

Har du märkt att ju äldre du blivit ju mer selektiv har du blivit ?

Alltså att du blivit så selektiv att det nästan slår över ?

Jag var selektiv redan som barn. Trivdes bäst med dom äldre kompisarna. Där fick jag känna mig som barnet bland dom äldre (eller som jämnåriga).
Bland jämnåriga kände jag mig som en lekledare, fast ingen förstod reglerna så då lekte jag ibland med mig själv.
Det var inte ovanligt att jag satt och samtalade med lärarna istället för med klasskompisarna på rasten. En del lärare kallade mig lillgammal, fram till högstadiet. I högstadiet började jag umgås med jämnåriga, mest för att vi hade samma intressen och för att jag var ett weirdo (vilket dom också var <3).

Jag har inte hög iq. Jag ligger inom det som anses normalt.

Som svar på frågan: jag blir mer och mer selektiv ju äldre jag blir. Blir oftast "föräldern" i kompisgrupperna. Kämpar ständigt med att inte behöva vara det. Men det spelar ingen roll hur tydlig man är med det för det landar ändå på mig ifall gruppen ska "framåt"/utföra aktivitet.
Med mina närmsta vänner kan jag slappna av och avsäga mig vuxen-ansvaret på ett annat sätt och när mina "avvikelser" börjar bli ett problem så tillåts jag att ta "paus" ifrån gruppen.

Hitta ditt folk bland "avvikelserna" och människor som accepterar dig för den du är.
Du kanske kan umgås med normalbegåvade personer och ha en fin relation med dom trotts att du behöver en annan form av stimulans men att du också tillåts att ta "paus" för att göra något annat, och sen återgå till gruppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in