2025-09-20, 16:29
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golfdaren
Jag gick igenom mina sälj sen 2022 och häpnar när jag ser att de förlustaffärer jag gjort nästan alla var aktier som AA lyfte fram. Lyssnade ju på honom på den tiden.

Saxlund, Tourn, Eevia Health och K-fast sålde jag alla med förlust. Sen har jag ett par förluster till som jag inte kan lägga på AA. Sitter dessutom fast i Transtema och Syncro (numera aike Media) från den tiden också.

Han är fantastisk vår käre AA. Lägger ingen skuld på honom då jag är vuxen och har själv valt att lyssna på honom en gång i tiden. Men han är verkligen helt genomusel.
Skillnaden mellan dig och AA är att du fattat att strategin är fel!
Citera
2025-09-20, 18:37
Medlem
Vågar vi oss på en gissning om hur veckan utvecklats för trådens huvudperson? Ev något svagt negativt vilket kanske vägs upp av en positiv valutaeffekt USD vs SEK så att det slutar runt nollan (före ränta). Om inte AA gjort några finansiella trollerikonster mellan innehaven så klart.
Citera
2025-09-20, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golfdaren
Jag gick igenom mina sälj sen 2022 och häpnar när jag ser att de förlustaffärer jag gjort nästan alla var aktier som AA lyfte fram. Lyssnade ju på honom på den tiden.

Saxlund, Tourn, Eevia Health och K-fast sålde jag alla med förlust. Sen har jag ett par förluster till som jag inte kan lägga på AA. Sitter dessutom fast i Transtema och Syncro (numera aike Media) från den tiden också.

Han är fantastisk vår käre AA. Lägger ingen skuld på honom då jag är vuxen och har själv valt att lyssna på honom en gång i tiden. Men han är verkligen helt genomusel.

Shit, ja du kanske var nybörjare. Jag såg igenom den här killen efter några minuter. Han är så enormt självgod vilket jag känner igen från andra looser-experter. Dom har noll verklighetsanknytning. Jag tror aldrig att den här idioten kommer att bli frisk i huvudet.
Citera
2025-09-20, 22:29
Medlem
Vad tror ni AA har för ränta på sin belåning? Han kan ju inte vara jättelångt borta från att aktierna blir sålda genom tvångsförsäljning? Om han har jävla tur så vänder den här skutan snart. Jag tycker inte att han förtjänar det. Lurar på vanliga småsparare.
Citera
2025-09-20, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormkruka
Vad tror ni AA har för ränta på sin belåning? Han kan ju inte vara jättelångt borta från att aktierna blir sålda genom tvångsförsäljning?
...

Avanzas 'ordinarie ränta' (utan rabatter) ligger på 6.99% och jag antar att räntan på Nordnet är högre. Någon som vet?

Jag blev nyfiken och gick in på Nordnets sida och lästa om deras värdepapperskredit. Måste säga att jag blev förvånad när de pratar om "Upp till tio gånger hävstång". Jag trodde faktiskt inte det var lagligt att ge den möjligheten för vanlig aktiespekulation. Vet att i FOREX-handel är det betydligt större hävstånger (100 ggr) det handlar om, men tio gånger för vanlig aktiehandel låter väldigt mycket.

Måste finnas många skräckhistorier om folk som blåst sitt kapital hos Nordnet eller?
Citera
2025-09-20, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasD
Avanzas 'ordinarie ränta' (utan rabatter) ligger på 6.99% och jag antar att räntan på Nordnet är högre. Någon som vet?

Jag blev nyfiken och gick in på Nordnets sida och lästa om deras värdepapperskredit. Måste säga att jag blev förvånad när de pratar om "Upp till tio gånger hävstång". Jag trodde faktiskt inte det var lagligt att ge den möjligheten för vanlig aktiespekulation. Vet att i FOREX-handel är det betydligt större hävstånger (100 ggr) det handlar om, men tio gånger för vanlig aktiehandel låter väldigt mycket.

Måste finnas många skräckhistorier om folk som blåst sitt kapital hos Nordnet eller?
Problemet är att de kan tvångsförsälja dina aktier om du en dag inte når upp till 90% säkerhet, och den dagen är det knappast mest förmånligt att sälja. Om man sedan har köpt för det man lånat, och lånar på dessa och så vidare så kan det gå ganska snabbt, både utför och uppför.

Så visst handlar värdepapperslån om hävstång.
Citera
2025-09-21, 00:39
Medlem
Han har inte använt ett instrument med häv. Utan har belånat sina aktier. Usha snyggt med en ränta närmare 7%. Fyfan om kursen står still i ett par år då blir det tvångsförsäljning. Och om kursen går ner en bit tvångsförsäljning. Han måste ju be till gud om att Hexatronic ska gå upp. Fyfan vilken mardröm. Idioten.
Citera
2025-09-21, 00:53
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormkruka
Han har inte använt ett instrument med häv. Utan har belånat sina aktier. Usha snyggt med en ränta närmare 7%. Fyfan om kursen står still i ett par år då blir det tvångsförsäljning. Och om kursen går ner en bit tvångsförsäljning. Han måste ju be till gud om att Hexatronic ska gå upp. Fyfan vilken mardröm. Idioten.
Hexa som är drygt -40% i år måste svida i skinnet? Han är ju ändå ganska duktig på att blunda för faktum!
Citera
2025-09-21, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Problemet är att de kan tvångsförsälja dina aktier om du en dag inte når upp till 90% säkerhet, och den dagen är det knappast mest förmånligt att sälja. Om man sedan har köpt för det man lånat, och lånar på dessa och så vidare så kan det gå ganska snabbt, både utför och uppför.

Så visst handlar värdepapperslån om hävstång.

Låt oss leka med tanken att Hexatronic rasar 90% ner till en en kurs på 2 kr. Aktieanalytikern ligger och sover djup och när han vaknar, vad har hänt då? Är samtliga portföljer sålda eller får han en chans att göra detta själv innan Nordnet gör det åt honom?
Citera
2025-09-21, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Becken9
Låt oss leka med tanken att Hexatronic rasar 90% ner till en en kurs på 2 kr. Aktieanalytikern ligger och sover djup och när han vaknar, vad har hänt då? Är samtliga portföljer sålda eller får han en chans att göra detta själv innan Nordnet gör det åt honom?
Har inte hamnat i den situationen själv, men jag kan tänka mig att det går med automatik.

Om man då är högt belånad och sedan har aktier man köpt för lånet och så vidare, så blir det en hävstång åt fel håll.

Om han får chansen att sälja själv spelar nog inte så stor roll. Det enda kan vara att kasta in mer pengar för att lösa lånen.
Citera
2025-09-21, 08:34
Medlem
Hur mycket är han god för idag, 21 september 2025?
Citera
2025-09-21, 12:03
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Hur mycket är han god för idag, 21 september 2025?
Enligt tidigare i tråden så har han hela 700k
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in