2025-09-20, 18:49
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarmageddonPippi
Har fast anställning och bra lön. Ganska gott ekonomiskt och goda framtidsutsikter, men går runt och letar pant. Anledningen är motion/komma ut i luften och att dra in extra pengar. Tycker det är kul. Tar även pant från arbetsplatsen. Känns fritt och avslappnande, lyssnar på någon podd eller musik samtidigt.

Skulle kalla mig proffspantare då jag på kort tid kan få in förhållandevis mycket. Kan knep och pant hacks.

Hade du kunnat tänka dig att leta? Ser du ner på pantare? Är jag en lodare?

Tar burkar överallt. Stan, skogen, kollektivtrafiken, bostadsområden.
Du får inte dåligt samvete typ att du tar någon stackars pensionärs makaroner när du tullar panten i stan?
Citera
2025-09-20, 18:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Du får inte dåligt samvete typ att du tar någon stackars pensionärs makaroner när du tullar panten i stan?
Får någon annan det? Folk som är överbetalda??
Citera
2025-09-20, 18:54
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Får någon annan det? Folk som är överbetalda??
Ingen aning, men kanske? Jag frågade specifikt dig här och nu, men antar att svaret är nej?
Citera
2025-09-20, 18:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Ingen aning, men kanske? Jag frågade specifikt dig här och nu, men antar att svaret är nej?
Svar nej.

Många som letar är ju inte pensionärer även om de såklart finns. Det är zigenare, illegala migranter, pundare och narkomaner.

Jag betalar skatt. Jag har inga problem att betala skatt men kräver att det ska gå till de som behöver: gamla, sjuka osv. De ska inte behöva förnedra sig i sopkorgar.
Citera
2025-09-20, 19:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorbyre
Kolla soptunnorna på mackarna, dom är tvär fyllda av pantburkar som slängts när folk tankar hehe men man får vara lite diskret så att inte personalen tycker man är för störande.

Har bara gjort detta en gång förra sommaren när det var fattigt och jag behövde snus.

Men helt rätt med motion, friskluft etc.
Beroende på ekonomisk situation plockar jag olika mycket, typ ta en burk som ligger i bussens papperskorg när man går ut... enkla burkar helt enkelt.
Desto svårare ekonomisk situation, desto djupare sökning.

Lite tabu är det väl att titta i papperskorgar / soptunnor när folk kan se, men att ta en burk man spontant hittar efter gång o cykelbanan är ju inget att skämmas över.

Behövde snus.. legend!
Citera
2025-09-20, 19:06
Medlem
Adelsdams avatar
Jag kollade alltid soprummet efter pant när jag var student eftersom det ofta låg kassar med pant slängda i sopkärlen. Timlönen på att leta pant är extremt låg så det borde finnas andra saker man kan dryga ut kassan med.
Citera
2025-09-20, 19:18
Medlem
Citat:
Men de som mig då?

Som inte alls är fattiga?

Jag ser inte ner på många alls i samhället, inte dig heller.

De kriminella ser jag iofs ner på, både Svenska och utländska.

De är ju människor de oxå men, ja du fattar nog.
Citera
2025-09-20, 19:22
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
8000
En hundring på ett år är inte att förakta Inget för mig att leta burkar, men är helt klart imponerad, så kör på.
Citera
2025-09-20, 19:24
Medlem
wrongdaytodies avatar
Jag har inte behövt göra det men om jag finner mig i den situationen så skulle jag givetvis göra det.
Om jag ser någon leta burkar och jag har en öppnad dricka brukar jag halsa den för att kunna ge personen min burk annars så samlar jag pant hemma men dricker mest från min sodastream för att spara pengar
Citera
2025-09-20, 19:32
Medlem
Dishys avatar
Hoppas det här är en trolltråd. Fy fan vad vidrigt att ta råfattigfolkets jobb och lön.
Citera
2025-09-20, 19:34
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Tycker det är bra att butiker inte löser in burkpant utan att handla, då slipper man de man inte vill ha..

Så det är bra att bryta mot regler och diskriminera?
Citera
2025-09-20, 19:56
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Har fast anställning och bra lön. Ganska gott ekonomiskt och goda framtidsutsikter, men går runt och letar pant. Anledningen är motion/komma ut i luften och att dra in extra pengar. Tycker det är kul. Tar även pant från arbetsplatsen. Känns fritt och avslappnande, lyssnar på någon podd eller musik samtidigt.

Skulle kalla mig proffspantare då jag på kort tid kan få in förhållandevis mycket. Kan knep och pant hacks.

Hade du kunnat tänka dig att leta? Ser du ner på pantare? Är jag en lodare?

Tar burkar överallt. Stan, skogen, kollektivtrafiken, bostadsområden.

Jag vet en som pantade burkar på fritiden. Nu är han pensionär men har sett honom fortfarande ute ibland. Köpte en ny Volvo för pantpengarna sägs det. Tror nog snarare sanningen är en del av den totala konstnaden. Men pengar finns det nog att tjäna om man vet sina kantarell-ställen och är dedikerad. Sen så tror jag man får vara en viss typ av människa som inte bryr sig om man nu ska ha detta som livsstil.

Jag ser inget fel i detta, bra att någon plockar upp en del av allt mög som slängs i naturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in