2025-09-20, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
DU är farlig.
Anlita en elektriker och kladda inte runt själv.
Du är för okunnig/korkad för att hålla på med elen. Att du ens måste fråga varför tyder på detta.
Folk har svarat dig att du inte skall göra detta men du fortsätter ändå tjata.
Sluta!
Du är en sådan där man läser om i tidningen att hela huset brann ner eller någon blev levande stekt.

Jävla dåre!

Vafan är det för fel på dig? Tror du alla elektriker lärt sig dra kabel redan som nyfödda eller? Klart som fan folk kan fråga saker. Ersätta trasiga uttag får göras om man innehar kompetensen som krävs, har man inte kompetens måste man väl få skaffa sig det?
Senast redigerad av BIizzard 2025-09-20 kl. 15:37.
Citera
2025-09-20, 15:36
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Man får inte och det är farligt att ha blandade uttag i ett rum. Drar du fram skyddsjord till ett uttag så måste man göra detta för alla uttag i rummet.

Nej, det får du inte. Men jag förstod att du tänkte göra ändringar som du inte är behörig till ändå och då är det ju lika bra att göra det riktigt.
Citera
2025-09-20, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dusty Circuits
Nej, det får du inte. Men jag förstod att du tänkte göra ändringar som du inte är behörig till ändå och då är det ju lika bra att göra det riktigt.

Det är ju en stor skillnad på att

1. byta ett uttag för att det blivit så slitet så att stickproppar trillar ut av sig själv

2. dra skyddsjord till fyra uttag och byta 4 uttag.

Jag är intresserad av alternativ 1 som kostar 200-300 kr på sin höjd - inte alternativ 2 som kan kosta 3000-7000 kr.
Citera
2025-09-20, 15:40
Medlem
Citat:
Men ingen har svarat på varför det är farligt.

Du verkar vara en sådan som läser något någonstans - "Så får man inte göra" och sen går du runt och säger till folk "så får man inte göra" men saknar förståelsen varför inte inte går göra så.

Rent elmässigt blir det ingen skillnad, då det du gör enbart är att förhindra möjligheten att sätta i en ojordad (rund) kontakt.

Dock inte tillåtet och det ger ju sken av att det finns skyddsjord i kontakten när det inte gör det, så bara dumt att byta, och ej tillåtet som sagt.
Citera
2025-09-20, 15:42
Medlem
Citat:
Men ingen har svarat på varför det är farligt.

Citat:
Blir det inte exakt samma som om apparaten sitter i ett ojordat uttag?

Ja precis, och normalt är alla uttag i ett rum antingen jordade eller ojordade.
Risken att blanda är att om man en apparat som är jordad men sitter i ett ojordat uttag av någon anledning går sönder så att höljet leder ström. Sen har du någon annan apparat som är jordat och sitter i ett jordat uttag.

Om du då tar i båda apparaterna samtidigt kommer strömmen går genom dig.
Citera
2025-09-20, 15:42
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Det är ju en stor skillnad på att

1. byta ett uttag för att det blivit så slitet så att stickproppar trillar ut av sig själv

2. dra skyddsjord till fyra uttag och byta 4 uttag.

Jag är intresserad av alternativ 1 som kostar 200-300 kr på sin höjd - inte alternativ 2 som kan kosta 3000-7000 kr.

Okej, men varför köper du inte ett ojordat uttag istället för ett jordat då? Varför vill du sätta dit ett jordat?

Ledsen om jag missat något men jag fattar inte poängen med det.
Citera
2025-09-20, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Rent elmässigt blir det ingen skillnad, då det du gör enbart är att förhindra möjligheten att sätta i en ojordad (rund) kontakt.

Dock inte tillåtet och det ger ju sken av att det finns skyddsjord i kontakten när det inte gör det, så bara dumt att byta, och ej tillåtet som sagt.

Det blir ju svårare och svårare att hitta ojordade uttag - utbudet blir sämre och sämre.

Jag kommer ju också märka uttaget i stil med "Skyddsjord saknas".
Citera
2025-09-20, 15:43
Medlem
Citat:
Okej, men varför köper du inte ett ojordat uttag istället för ett jordat då? Varför vill du sätta dit ett jordat?

Ledsen om jag missat något men jag fattar inte poängen med det.

Det blir ju svårare och svårare att hitta ojordade uttag - utbudet blir sämre och sämre.
Citera
2025-09-20, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja precis, och normalt är alla uttag i ett rum antingen jordade eller ojordade.
Risken att blanda är att om man en apparat som är jordad men sitter i ett ojordat uttag av någon anledning går sönder så att höljet leder ström. Sen har du någon annan apparat som är jordat och sitter i ett jordat uttag.

Om du då tar i båda apparaterna samtidigt kommer strömmen går genom dig.

Men detta kommer ju inte hända i ett rum om skyddsjorden inte är ansluten.

Detta kan ju inte ske helt plötsligt i ett rum för man satt dit ett jordat uttag (men inte anslutit någon skyddsjord).
Citera
2025-09-20, 15:46
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:

Kolla ställen som Tradera och Blocket, där säljs det fortfarande.

Du svarade aldrig på om det var lägenhet eller villa.
Citera
2025-09-20, 15:48
Medlem
Citat:
Kolla ställen som Tradera och Blocket, där säljs det fortfarande.

Du svarade aldrig på om det var lägenhet eller villa.

Villa.
Citera
2025-09-20, 15:50
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Villa.

Ok. Ja du bestämmer själv hur du vill göra. Nu vet du ju vad vi elektriker tycker.

Hittade det här:
https://www.tradera.com/item/343337/...orddon-bakelit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in