• 1
  • 2
2025-09-20, 13:01
Medlem
Har ett rum med ojordade uttag - dvs man kan sätta i både jordade och ojordade kontakter.

Ska nu byta och hade ett jordat uttag liggandes och tänkt - får man sätta det där - dvs sätta ett jordat uttag utan att sätta i en jordsladd - rummet och uttagen kommer ju forfarande vara ojordade och jag kommer skriva en etikett där det står ojordat.

Vad skulle risken vara i så fall?

Uttag och kontakter är ju utformade så att i ett jordat uttag kan man bara sätta jordade kontakter och vissa ojordade kontakter (t ex Europlug).

I ett ojordat uttag kan man dock sätta en jordad kontakt enkelt.

Det farliga måste ju vara att använda en sladd med jordning i ett ojordat uttag men det går utan problem.

Att använda en ojordad kontakt i ett jordat uttag är inte farligt men det går inte för att kontakten passar inte.

Borde det inte vara tvärt om?
Citera
2025-09-20, 13:14
Medlem
Går väl att göra. Men det är INTE tillåtet och enbart dumt. Om du behöver fråga varför så ska du nog inte göra det.
Citera
2025-09-20, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Att använda en ojordad kontakt i ett jordat uttag är inte farligt men det går inte för att kontakten passar inte.

Smala kontakter är ojordade och går in i jordade uttag.

Men ja, borde installeras fejkjordade kontakter, de ska vara jordade på riktigt.
Citera
2025-09-20, 13:32
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infocus10
Går väl att göra. Men det är INTE tillåtet och enbart dumt. Om du behöver fråga varför så ska du nog inte göra det.

Det var ungefär det svaret jag hade skrivit! Om du sätter ett jordat vägguttag så ska jordtråden finnas med, OCH vara ansluten både i uttaget och i dosan där trådarna kommer från.
Citera
2025-09-20, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Det var ungefär det svaret jag hade skrivit! Om du sätter ett jordat vägguttag så ska jordtråden finnas med, OCH vara ansluten både i uttaget och i dosan där trådarna kommer från.

Vad är det för skillnad och sätta ett jordat uttag eller ett ojordat uttag?

Vad är det som blir farligt?

Sätter jag ett ojordat uttag så kan jag ju använda både jordade och ojordade kontakter.

En apparat med jordad kontakt bli ju inte osäkrare/säkrare beroende på om den sitter i en jordad kontakt utan jordsladd eller ett ojordat uttag?
Citera
2025-09-20, 14:20
Medlem
Citat:

Sätter jag ett ojordat uttag så kan jag ju använda både jordade och ojordade kontakter.

En apparat med jordad kontakt bli ju inte osäkrare/säkrare beroende på om den sitter i en jordad kontakt utan jordsladd eller ett ojordat uttag?

DU är farlig.
Anlita en elektriker och kladda inte runt själv.
Du är för okunnig/korkad för att hålla på med elen. Att du ens måste fråga varför tyder på detta.
Folk har svarat dig att du inte skall göra detta men du fortsätter ändå tjata.
Sluta!
Du är en sådan där man läser om i tidningen att hela huset brann ner eller någon blev levande stekt.

Jävla dåre!
Citera
2025-09-20, 14:23
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:

Har du inte jordningen ansluten så kan bl.a ett oisolerat hölje till en apparat bli strömförande.
Citera
2025-09-20, 14:32
Medlem
Popetoterors avatar
Finns inga problem det detta, vi i Sverige har levt i alla år utan jordning tills för ett gäng år sen.
Haha läste på ett annat inlägg vadå oisolerat hölje...
Citera
2025-09-20, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
DU är farlig.
Anlita en elektriker och kladda inte runt själv.
Du är för okunnig/korkad för att hålla på med elen. Att du ens måste fråga varför tyder på detta.
Folk har svarat dig att du inte skall göra detta men du fortsätter ändå tjata.
Sluta!
Du är en sådan där man läser om i tidningen att hela huset brann ner eller någon blev levande stekt.

Jävla dåre!

Men ingen har svarat på varför det är farligt.

Du verkar vara en sådan som läser något någonstans - "Så får man inte göra" och sen går du runt och säger till folk "så får man inte göra" men saknar förståelsen varför inte inte går göra så.
Senast redigerad av poiuy1298 2025-09-20 kl. 14:37.
Citera
2025-09-20, 14:34
Medlem
Citat:
Har du inte jordningen ansluten så kan bl.a ett oisolerat hölje till en apparat bli strömförande.

Blir det inte exakt samma som om apparaten sitter i ett ojordat uttag?
Citera
2025-09-20, 14:45
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Har ett rum med ojordade uttag - dvs man kan sätta i både jordade och ojordade kontakter.

Ska nu byta och hade ett jordat uttag liggandes och tänkt - får man sätta det där - dvs sätta ett jordat uttag utan att sätta i en jordsladd - rummet och uttagen kommer ju forfarande vara ojordade och jag kommer skriva en etikett där det står ojordat.

Vad skulle risken vara i så fall?

Uttag och kontakter är ju utformade så att i ett jordat uttag kan man bara sätta jordade kontakter och vissa ojordade kontakter (t ex Europlug).

I ett ojordat uttag kan man dock sätta en jordad kontakt enkelt.

Det farliga måste ju vara att använda en sladd med jordning i ett ojordat uttag men det går utan problem.

Ojordadae uttag är avsedda för torra rum där det heller inte finns någon risk att en person kommer i kontakt med jordade metallföremål.

Det jordade uttaget signalerar med sin utformning och mekaniskja gränsnitt att det är just ett jordat uttag.

Det är har du gör ditt stora och eventuellt fatala tankefel. En användare som ser ett jordat uttag skal kunna lita på att detta uttag faktiskt är jordat och har en skyddsledare som kan avleda felströmmar etc. till jord.

Om du inte förstår enkla och grundläggande samband när det gäller elanläggningars funktion och utförande så bör du avstå från att göra förändringar i dessa.
Citera
2025-09-20, 15:04
Medlem
Vitiss avatar
Citat:

Vad är det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in