2025-09-20, 15:50
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Viktigast jorden gör man när man bor i hus är att slå ner ett spett och koppla det till en vire så högt upp på taket man kan. Åskledare/jord
Nu leder en blind en annan blind!

Lova oss att du aldrig drar el om du inte kan skilja på skyddsjord och potentialutjämning!
Citera
2025-09-20, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja precis, och normalt är alla uttag i ett rum antingen jordade eller ojordade.
Risken att blanda är att om man en apparat som är jordad men sitter i ett ojordat uttag av någon anledning går sönder så att höljet leder ström. Sen har du någon annan apparat som är jordat och sitter i ett jordat uttag.

Om du då tar i båda apparaterna samtidigt kommer strömmen går genom dig.
För en ickeelektriker:
Kommer detta att ske om det finns en jordfelsbrytare inblandad? Det är väl lag på såna sedan flera år?
Citera
2025-09-20, 15:52
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Villa.

Billigare:
https://www.tradera.com/item/343337/...-ojordade-elko
Citera
2025-09-20, 15:52
Medlem
Citat:
Det blir ju svårare och svårare att hitta ojordade uttag - utbudet blir sämre och sämre.

Jag kommer ju också märka uttaget i stil med "Skyddsjord saknas".

Jo, jag fattar ditt problem, men jag hade (som jag har gjort i mitt hus) dragit in jordkablar i alla uttag. Det är rätt enkelt, bara fästa 3 nya kablar i de två gamla och dra igenom rören.
Citera
2025-09-20, 15:53
Medlem
Det farliga är givetvis att en jordad kontakt passar men inte får jord.

Det är samtidigt totalt ofarligt precis som det är ofarligt att skita i kontakt och uttag helt och bara tvinna ihop sladdarna.
Så länge du inte slickar på det.

Åk och köp korrekt uttag.
Citera
2025-09-20, 15:55
Medlem
Citat:
Men detta kommer ju inte hända i ett rum om skyddsjorden inte är ansluten.

Detta kan ju inte ske helt plötsligt i ett rum för man satt dit ett jordat uttag (men inte anslutit någon skyddsjord).

Nej, men det blir oklart om det är jordat eller inte.
Citera
2025-09-20, 15:57
Medlem
Skitsvårt

https://www.jula.se/catalog/el-och-b...RoC98gQAvD_BwE

Som ovan. Om man ändå ska pillra så dra in jord i hela rummet.
Citera
2025-09-20, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det farliga är givetvis att en jordad kontakt passar men inte får jord.

Men en jordad kontakt passar ju perfekt i ett ojordat uttag också?
Citera
2025-09-20, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Skitsvårt

https://www.jula.se/catalog/el-och-b...RoC98gQAvD_BwE

Som ovan. Om man ändå ska pillra så dra in jord i hela rummet.

Exakt - det är såna men hittar - billiga och plastiga uttag om man vill ha ojordat - vill man ha lite snyggare och mer kvalitet så är det svårare för de har oftast inte såna hemma - de har bara jordade.
Citera
2025-09-20, 16:42
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Men ingen har svarat på varför det är farligt.

Du verkar vara en sådan som läser något någonstans - "Så får man inte göra" och sen går du runt och säger till folk "så får man inte göra" men saknar förståelsen varför inte inte går göra så.
Det blir farligt på samma sätt som om du manipulerar en brandvarnare så att du kan sätta upp den utan att det är något batteri i, eller om du kopplar säkerhetsbältet bakom ryggen. Dvs det är inte farligt alls i sig, men det kan bli farligt när någon tror att säkerheten ska fungera men den inte gör det.
Citera
2025-09-20, 16:47
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Finns inga problem det detta, vi i Sverige har levt i alla år utan jordning tills för ett gäng år sen.
Haha läste på ett annat inlägg vadå oisolerat hölje...

Ja, i min lägenhet som är byggd på tidigt 90-tal är det bara uttagen i köket som är jordade. Precis som i den 50-talslägenhet jag växte upp i, men där var det nog bara ett enda jordat uttag.
Jag tror det var först 1994 som det blev standard med jordade uttag i alla rum.
Citera
2025-09-20, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RitesOfPassageOF
Smala kontakter är ojordade och går in i jordade uttag.

Men ja, borde installeras fejkjordade kontakter, de ska vara jordade på riktigt.
Du menar en finsäkrad kontakt som man kan använda till radioapparater rakapparater odyl saker som oftast har ett hölje av plast som ej kan bli strömförande om man tar på höljet .
Det finns ju finsäkrade skarvsladdar att köpa på ett varuhus . Ändra inga kontakter hursomhelst dessa har en behörig elektriker satt upp och kontrollerat att de är felfria.
I moderna hus gar nan nuförtiden jordfelsbrytare som bryter strömmen blixtfort innan olyckan är framme så att säga men om man som en lekman börjar ändra på en elanläggning kan det gå väldigt illa.
Senast redigerad av pilsnerlord 2025-09-20 kl. 16:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in