2025-09-17, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mmsort2
De hade åkt båt ner från Kristinehamn och sov vid Ekudden? De var med och seglade med HA på dagen?
(HA var intresserad av en av dem och det var det som HA nämnde till UA?)
BW körde kusinerna och HA mot Ekudden, men HA vill gå av hos sig. Det spårar.
Kusinens båt används för att dumpa kropp på natten.
Är det så du tänker?

Edit:
Hade missat när du skrev detta första gången.
Har du möjlighet att be källan direkt komma in i tråden? (Och prata med polis förstås)
Citera
2025-09-17, 06:36
Medlem
IB, jag hade missat att du också hade provgått sträckan. Spelade du också full några av gångerna du provgick?
Gick du runt fängelset?

Jag minns inte hur du förklarade det här med fängelsevägen, men det var danskarna som kom då och hon blev rädd? Borde inte ditt brovittne ha sett dem också då?
Citera
2025-09-17, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Spinner vidare på rubin22's inlägg... det är kanske så som vi i "Uniteds gäng" (Ugglans ord) bör göra? Och alla andra för den delen; Sluta kommentera och lockas med i en ordfight med Humle och Dumle för då tappar vi fart och det är väl precis det de vill att vi gör? Kanske man t.om borde låtsas som att de inte fanns och låta bli att läsa för man vet ju faktiskt redan vad som står;
1. KM och pilotglasögon
2. Brovittne och HA's byxor
3. Otrevligheter mot andra i tråden
4. Svinlång läsning

Jag är tillsammans med flera andra här väldigt intresserad av BW, och tycker att det är där fokus bör läggas. Tycker att vi jobbar vidare där. Det kan vara ett långskott och jag har skrivit om det tidigare, men jag vet till 100 procent att nåt var tvunget att "kollas upp" i Vänern, söder om Kristinehamn sommaren 92. Detta upplevdes som oerhört obehagligt av de i båten förutom av den som skulle kolla. Man ville liksom inte vara där... Vet inte hur långt avståndet är mellan K-hamn och Mariestad sjövägen. Vet inte heller om folk från K-hamn åkte till Mariestad för att roa sig. Ska forska vidare i detta och prata med inblandade

Tror tvärtom vid den perioden. Vissa från Mariestad åkte till K-hamn för att roa sej. PR jobbade tillfälligt i baren på ställen i K-hamn, med vissa kontakter därifrån. PR och BW var vänner även när han jobbade på stadt i Mariestad. Vissa nämnda personer i tråden hade/har även anknytning till K-hamn.
Citera
2025-09-17, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mmsort2
De hade åkt båt ner från Kristinehamn och sov vid Ekudden? De var med och seglade med HA på dagen?
(HA var intresserad av en av dem och det var det som HA nämnde till UA?)
BW körde kusinerna och HA mot Ekudden, men HA vill gå av hos sig. Det spårar.
Kusinens båt används för att dumpa kropp på natten.
Är det så du tänker?
Är säker på att de inte var några som HA skulle varit intresserad av. Inte heller seglade de med henne... tänker mera att de kan ha åkt med bil till Mariestad och befunnit sig på stadt och sedan åkt hem till K-hamn på natten igen, men att det skulle varit så är ren spekulation, liksom släktskapet med BW.
Tycker dock det är värt att nämna för den minst sagt obehagliga båtfärden är ingen spekulation och utspelade sig sommaren 92. Ej heller att den starkt misstänkte har samma efternamn. Hata slumpen säger man väl?
Citera
2025-09-17, 18:20
Medlem
Tänker så här, vilket jag såklart inte är först med;
Var det nån som på riktigt fick nobben av HA inne på stadt? Alltså på ett för honom sårande sätt. Någon som tog så illa vid sig så att han drack ett par groggar till, och sen efter att sett henne gå ensam bestämde sig för att lära henne en läxa med en kompis som sen gick helt åt helsike? -Kom igen, nu ska hon f*n få, lixom? Då borde väl nån av hennes kompisar från stadt veta om vem isf. Eller UA efter telefonsamtalet?
Eller var det rent av BW som fick nobben utanför? Han var väl redan arg då efter sitt gräl med en annan tjej... han kanske sa något han ångrade och bestämde sig för att genskjuta henne vid Kohagen och tvinga henne att inte föra det han sagt vidare till t.ex UA.
Mera spekulationer... men med bl.a ebeneezer22's info om em-huset känns det inte så långsökt väl?
Citera
2025-09-17, 22:21
Medlem
Jag har en teori på gång men skulle behöva svar på vissa frågor som uppkommit då jag läst en del i tråden nu. Vill klargöra att detta endast är nyfikna frågor och undanber vänligen att få påhopp.

1. Jag har läst i tråden att vissa påstår att HA var gravid med PFs barn, finns det någon som kan intyga denna uppgift?
PF var gift 1992 med en tjej som var gravid och

(enligt mina efterforskningar finns en kvinna med samma efternamn med ett födelsedatum som stämmer bra överens med denna uppgift, därav kanske det finns en sanning i HA eventuella graviditet?)

2. hur var PF och hans bror PV relation till varandra?

3.stämmer det att deras föräldrar hade en stuga ute vid Ekudden?

4.finns det fler än jag som är öppen till att man har misstagit Mannen med pilotglasögon för KM men egentligen så är det PF som är den man påstår sig ha sett tillsammans med HA?

5. Om man leker med tanken om att Bröderna PV/PF finns på stadt, vet man om de båda drack, eller om det är så att en var nykter och till och med körde bil, vilken bil tror man att de i då färdas i? Färg?
Är det fastställt att HA träffade på en bil innan hon passerade bron som hon då lutade sig in i?

Som sagt, jag har en teori jag försöker bekräfta eller dementera och det är ju intressant att denna PF idag sitter inburad pga de hemska gärningar han utsatt unga personer för?
Samt de uppgifter som skrivs i tråden om PF och hans "fall".

Första gången jag skriver i denna tråd och är som sagt INTE ute efter att röra om något eller att komma med helt orimliga teorier

Allt gott.
Citera
2025-09-17, 22:52
Medlem
Förlåt, vill redigera lite av min text. Gällande stugan jag efterfrågade så menade jag torsö/brommö, John blund var tydligen förbi i tankarna..

Jag har förresten hittat en intressant adress där en anhörig (?) till Bröderna huserar 👍🏼

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Grapefruit-96.
Jag har en teori på gång men skulle behöva svar på vissa frågor som uppkommit då jag läst en del i tråden nu. Vill klargöra att detta endast är nyfikna frågor och undanber vänligen att få påhopp.

1. Jag har läst i tråden att vissa påstår att HA var gravid med PFs barn, finns det någon som kan intyga denna uppgift?

(enligt mina efterforskningar finns en kvinna med samma efternamn med ett födelsedatum som stämmer bra överens med denna uppgift, därav kanske det finns en sanning i HA eventuella graviditet?)

4.finns det fler än jag som är öppen till att man har misstagit Mannen med pilotglasögon för KM men egentligen så är det PF som är den man påstår sig ha sett tillsammans med HA?

5. Om man leker med tanken om att Bröderna PV/PF finns på stadt, vet man om de båda drack, eller om det är så att en var nykter och till och med körde bil, vilken bil tror man att de i då färdas i? Färg?
Är det fastställt att HA träffade på en bil innan hon passerade bron som hon då lutade sig in i?

Som sagt, jag har en teori jag försöker bekräfta eller dementera och det är ju intressant att denna PF idag sitter inburad pga de hemska gärningar han utsatt unga personer för?

Första gången jag skriver i denna tråd och är som sagt INTE ute efter att röra om något eller att komma med helt orimliga teorier

Allt gott.
Citera
2025-09-18, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Är säker på att de inte var några som HA skulle varit intresserad av. Inte heller seglade de med henne... tänker mera att de kan ha åkt med bil till Mariestad och befunnit sig på stadt och sedan åkt hem till K-hamn på natten igen, men att det skulle varit så är ren spekulation, liksom släktskapet med BW.
Tycker dock det är värt att nämna för den minst sagt obehagliga båtfärden är ingen spekulation och utspelade sig sommaren 92. Ej heller att den starkt misstänkte har samma efternamn. Hata slumpen säger man väl?
Gills*eth var från krhamn
Citera
2025-09-19, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Grapefruit-96.

Allt gott.
Jag har hört att hon skulle ha varit gravid
Citera
2025-09-20, 04:11
Medlem
Jag har hört rykten om detta oxå…att Helena blev gravid med läraren…vet inget om detta egentligen🤔
Beträffande B.Ws eventuella släktingarna vet jag bara lite…föräldrar samt systern Annika🤓
Citera
2025-09-20, 14:04
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Intressanta frågor. Särskilt om andra våldsbrott. Anders Eklund har väl nämnts som teori, men finns väl inget direkt som tyder på att det var han. Men ändå ett långskott, som ju ibland sitter. Men givetvis finns det ju andra, både kända och okända, och känns ju osannolikt att någon har ett brott som detta som sitt enda. Att kroppen snabbt flyttades så att den aldrig hittas, eller åtminstone inte på minst 33 år, det tyder på en mycket kallhamrad person.

Samband med att hon skulle börja ett arbete dagen efter har jag mycket svårt att se, vad skulle det ge för motiv? Hade ju varit en annan sak om hon väldigt nyligen slutat ett arbete, då hade det ju kunnat finnas någon konflikt och/eller kärlekstrubbel därifrån.

Tråden har vad jag vet inte nämnt något om en pojkvän, varken vid försvinnandet eller tidigare. Har ingen aning egentligen, men hade det funnits en långvarig relation tänker jag att det borde varit en del av tråden.

och det verkar tveksamt att polisen lagt resurser på att undersöka eventuella kopplingar till andra våldsbrott, även utanför Mariestad, och även långt senare/tidigare,
eftersom man tidigt fastnade på några misstänkta och sedan trampade runt i samma hjulspår i decennier.

Det påstås i tråden att hon DÅ inte hade nån pojkvän.
Men frågan om hon haft en kärleksrelation innan dess (månader/år) är minst lika relevant.

2009 skrev användaren hightopper, i början av tråden, inlägg #163,
hen gjorde bara ett enda inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av hightopper
Växte upp med Helena då vi är jämnåriga. I en liten stad som Mariestad känner alla varandra, inklusive familj till den man känner från skolan.

Helena hade ingen pojkvän då, så det spåret lades ner snabbt. Jag och mina kamrater fick gå på många förhör eftersom vi tillhörde dom gängen som ofta besökte stadshotellet. Fick till och med lämna in min bil för teknisk bevisning då Helena åkt med någon gång och att min bil setts utanför hotellet. Det var min rumskompis som lånade bilen för att skjutsa hem sin syster. Ni må tro att han fick förhöras.

Tragisk händelse men det är ännu mer tragiskt när helt okunniga/utanför idioter uttalar sig med skyddet "hörde ett rykte". Skit på er och sluta pissa på en djupt tragisk händelse som hennes familj, vänner och skolkompisar gått/går igenom.

Verkar initierat... men en eventuell tidigare pojkvän tycks gått helt förbi.
Citera
2025-09-20, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
och det verkar tveksamt att polisen lagt resurser på att undersöka eventuella kopplingar till andra våldsbrott, även utanför Mariestad, och även långt senare/tidigare,
eftersom man tidigt fastnade på några misstänkta och sedan trampade runt i samma hjulspår i decennier.

Det påstås i tråden att hon DÅ inte hade nån pojkvän.
Men frågan om hon haft en kärleksrelation innan dess (månader/år) är minst lika relevant.

2009 skrev användaren hightopper, i början av tråden, inlägg #163,
hen gjorde bara ett enda inlägg:

Verkar initierat... men en eventuell tidigare pojkvän tycks gått helt förbi.

Hade hon haft någon pojkvän månader tidigare är jag övertygad om att tråden hittat honom också. En pojkvän flera år bakåt, när hon var i tonåren, skulle mest troligt inte vara relevant för fallet, men inget är iofs säkert. Dock, hade hon varit besvärad/rädd för något ex så hade tråden hittat det. Hade någon kille som hon varit tillsammans med när hon varit äldre än 15 så hade tråden också hittat det..

Visst har du ändå en poäng, det du pekar på är det absolut vanligaste motivet när en kvinna blir mördad, och kan därför inte uteslutas. Men mest troligt är ändå att det handlar om ett avvisat närmande som i stundens hetta fick GM att tappa fattningen, än att det ska handla om bitterhet/hat efter en tidigare relation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in