Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
Intressanta frågor. Särskilt om andra våldsbrott. Anders Eklund har väl nämnts som teori, men finns väl inget direkt som tyder på att det var han. Men ändå ett långskott, som ju ibland sitter. Men givetvis finns det ju andra, både kända och okända, och känns ju osannolikt att någon har ett brott som detta som sitt enda. Att kroppen snabbt flyttades så att den aldrig hittas, eller åtminstone inte på minst 33 år, det tyder på en mycket kallhamrad person.
Samband med att hon skulle börja ett arbete dagen efter har jag mycket svårt att se, vad skulle det ge för motiv? Hade ju varit en annan sak om hon väldigt nyligen slutat ett arbete, då hade det ju kunnat finnas någon konflikt och/eller kärlekstrubbel därifrån.
Tråden har vad jag vet inte nämnt något om en pojkvän, varken vid försvinnandet eller tidigare. Har ingen aning egentligen, men hade det funnits en långvarig relation tänker jag att det borde varit en del av tråden.
och det verkar tveksamt att polisen lagt resurser på att undersöka eventuella kopplingar till andra våldsbrott, även utanför Mariestad, och även långt senare/tidigare,
eftersom man tidigt fastnade på några misstänkta och sedan trampade runt i samma hjulspår i decennier.
Det påstås i tråden att hon DÅ inte hade nån pojkvän.
Men frågan om hon haft en kärleksrelation innan dess (månader/år) är minst lika relevant.
2009 skrev användaren hightopper, i början av tråden, inlägg #163,
hen gjorde bara ett enda inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av
hightopper
Växte upp med Helena då vi är jämnåriga. I en liten stad som Mariestad känner alla varandra, inklusive familj till den man känner från skolan.
Helena hade ingen pojkvän då, så det spåret lades ner snabbt. Jag och mina kamrater fick gå på många förhör eftersom vi tillhörde dom gängen som ofta besökte stadshotellet. Fick till och med lämna in min bil för teknisk bevisning då Helena åkt med någon gång och att min bil setts utanför hotellet. Det var min rumskompis som lånade bilen för att skjutsa hem sin syster. Ni må tro att han fick förhöras.
Tragisk händelse men det är ännu mer tragiskt när helt okunniga/utanför idioter uttalar sig med skyddet "hörde ett rykte". Skit på er och sluta pissa på en djupt tragisk händelse som hennes familj, vänner och skolkompisar gått/går igenom.
Verkar initierat... men en eventuell tidigare pojkvän tycks gått helt förbi.