2025-09-19, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Om du köper något för dina krypto ska det deklareras, även om du köper en cykel.

Nycklarna skiter de i men plånboken kopplas till dig när du skickar krypto dit. När du som du skrev från början skulle påstå att du köpt en cykel eller mat är det något som ska deklareras. Har du inte gjort det betraktas det som du fortfarande äger dessa krypto, speciellt när du inte har någon vettig förklaring till varför du skickade krypto dit.

Nej, så är det inte. Läs på.
Citera
2025-09-19, 14:43
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aMember99
Nej, så är det inte. Läs på.

Du kommer hit och frågar, och sedan bara säger läs på när du får svar.
Du frågade för att du inte visste och vi som ger svar vet.

Alla köp med krypto är en skattepliktig händelse, det kan du läsa om hos skatteverket.
Du kan alltså inte påstå att du har skickat krypto till någon annan för att du köpt något du inte ens kan styrka. Om du gör det ska det deklareras.
Citera
2025-09-19, 14:45
Medlem
Citat:
Du kommer hit och frågar, och sedan bara säger läs på när du får svar.
Du frågade för att du inte visste och vi som ger svar vet.

Alla köp med krypto är en skattepliktig händelse, det kan du läsa om hos skatteverket.
Du kan alltså inte påstå att du har skickat krypto till någon annan för att du köpt något du inte ens kan styrka. Om du gör det ska det deklareras.

Tror du på det själv? Dessutom gällde det inte skatteverket utan soc.
Citera
2025-09-19, 14:45
Medlem
Paris24s avatar
Kanske en ledtråd att man inte ska hålla på med något där man känner att man måste dölja allt. Det är skurkvarning på det.
Citera
2025-09-19, 14:48
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Tror du på det själv? Dessutom gällde det inte skatteverket utan soc.

Jag inte bara tror, jag vet då jag har jobbat inom bank och finans i årtionden. Dessutom har jag läst vad skatteverket anser.

Det gäller soc ja men du får problem när alla bevis talar emot dig. Du har enligt egen uppgift begått brott när du har köpt saker för krypto genom att skicka krypto till någon annas wallet. Sedan ska du till soc intyga att du har begått brott för att få bidrag. Lycka till!
Citera
2025-09-19, 14:51
Medlem
Citat:
Jag inte bara tror, jag vet då jag har jobbat inom bank och finans i årtionden. Dessutom har jag läst vad skatteverket anser.

Det gäller soc ja men du får problem när alla bevis talar emot dig. Du har enligt egen uppgift begått brott när du har köpt saker för krypto genom att skicka krypto till någon annas wallet. Sedan ska du till soc intyga att du har begått brott för att få bidrag. Lycka till!

Jag har inte begått något brott. Jag får lika mycket som alla andra bidragstagare.
Citera
2025-09-19, 14:53
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag har inte begått något brott. Jag får lika mycket som alla andra bidragstagare.

Jo när du hävdar att du har skickar krypto till någon annans wallet som betalning för en cykel är du deklarationsskyldig för det. Deklarerar du inte begår du skattebrott.
Citera
2025-09-19, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Kanske en ledtråd att man inte ska hålla på med något där man känner att man måste dölja allt. Det är skurkvarning på det.
Vad menar du? Det är tyvärr så samhället ser ut. Jag får inte mer än andra bidragstagare.
Citera
2025-09-19, 14:55
Medlem
Citat:
Jo när du hävdar att du har skickar krypto till någon annans wallet som betalning för en cykel är du deklarationsskyldig för det. Deklarerar du inte begår du skattebrott.

Jaså du? Hur många tror du gör det?
Citera
2025-09-19, 14:56
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jaså du? Hur många tror du gör det?

Säkert en hel del men du är nog rätt ensam om att informera soc om det.
Citera
2025-09-19, 14:56
Medlem
Citat:

Om du är intresserad av anonymitet så kan du tex använda dig av Monero.

Nu vet jag inte om det är Bitcoin du vill spara i, men isåfall så kan du köpa Monero på Kraken, föra över pengarna till en plånbok i din dator, konvertera dom via atomic swap till Bitcoin, och sedan föra över Bitcoin till din hårdvaruplånbok.

Myndigheterna kan inte se vart du har fört över dina Monero, de kan heller inte se att du har växlat dem till Bitcoin. Du kan lika gärna ha köpt knark för dina Monero du köpte.
Citera
2025-09-19, 14:58
Medlem
Citat:
Säkert en hel del men du är nog rätt ensam om att informera soc om det.

Tror du jag är dum i huvudet? Jag tror du är ensam om att deklarera sådana köp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in