2025-09-19, 15:02
Citat:
Ursprungligen postat av aMember99
Jaså du? Hur många tror du gör det?
Det gör det inte mindre brottsligt för att många gör det.

Förövrigt är detta den bland den dummaste typ av brott man kan syssla med. 99% av all krypto är 100% spårbart och eftersom man givit ut sina uppgifter till en exchange är det busenkelt att följa kedjan vid en eventuell utredning. Preskriptionstiden är väl kring fem år med, så det kommer garanterat bli en hel del massanmälningar när Skatteverket anlitar blockkedjeanalys-företag eller skaffar egna licenser för någon mjukvara som gör detta.

Även ifall man kör det via mixers så kommer det att räknas som att de lämnar din plånbok och därmed skattskyldigt. Bevisbördan ligger på dig som individ och inte på staten.

Citat:
Tror du jag är dum i huvudet? Jag tror du är ensam om att deklarera sådana köp.

Knappast. Alla som begriper hur krypto fungerar deklarerar garanterat. Det är sådana som du som inte förstår tekniken som inte gör det och tror att man kommer komma undan.

Det är endast en fråga om "när" som Skatteverket kliver in med hårdhandskarna.
Senast redigerad av Fosterland 2025-09-19 kl. 15:08.
Citera
2025-09-19, 15:03
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Tror du jag är dum i huvudet? Jag tror du är ensam om att deklarera sådana köp.

Inte bara tror, allt du skrivit visar det.
Du till skillnad från alla andra sa att du ska ge denna förklaring till soc, att du köpt en cykel för dina krypto.
Citera
2025-09-19, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Det gör det inte mindre brottsligt för att många gör det.

Förövrigt är detta den bland den dummaste typ av brott man kan syssla med. 99% av all krypto är 100% spårbart och eftersom man givit ut sina uppgifter till en exchange är det busenkelt att följa kedjan vid en eventuell utredning. Preskriptionstiden är väl kring fem år med, så det kommer garanterat bli en hel del massanmälningar när Skatteverket anlitar blockkedjeanalys-företag eller skaffar egna licenser för någon mjukvara som gör detta.

Även ifall man kör det via mixers så kommer det att räknas som att de lämnar din plånbok och därmed skattskyldigt. Bevisbördan ligger på dig som individ och inte på staten.

Knappast. Alla som begriper hur krypto fungerar deklarerar garanterat. Det är sådana som du som inte förstår tekniken som inte gör det och tror att man kommer komma undan.

Det är endast en fråga om "när" som Skatteverket kliver in med hårdhandskarna.

Det är inget brott med HODL. Att jag säger att jag köpt en cykel betyder inte att jag har gjort det.
Citera
2025-09-19, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Inte bara tror, allt du skrivit visar det.
Du till skillnad från alla andra sa att du ska ge denna förklaring till soc, att du köpt en cykel för dina krypto.

Jag borde givetvis få spara hur mycket jag vill från soc-bidrag. Kan jag härleda det till bidrag, så borde jag få göra vad jag vill med pengarna. Det är därför jag döljer det och om jag håller begår jag inget brott. Jag köper givetvis ingenting för krypton. Det är bara det jag säger.
Citera
2025-09-19, 15:19
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det är inget brott med HODL. Att jag säger att jag köpt en cykel betyder inte att jag har gjort det.

Ge dig nu, ditt påstående om köp av varor är ett erkännande av brott.
Du är naiv som tror det krävs 100% bevis för brott, så fungerar det inte ens vid mycket allvarligare brott.

Citat:
Jag borde givetvis få spara hur mycket jag vill från soc-bidrag. Kan jag härleda det till bidrag, så borde jag få göra vad jag vill med pengarna. Det är därför jag döljer det och om jag håller begår jag inget brott. Jag köper givetvis ingenting för krypton. Det är bara det jag säger.

Du kan inte både säga att du har sparat och att du har konsumerat upp dina krypto. Du klarar inte ens av att hålla dig till en version, trovärdighet noll. Du sa från början att du skulle säga att du köpt cykel och mat.
Citera
2025-09-19, 15:23
Medlem
Citat:
Ge dig nu, ditt påstående om köp av varor är ett erkännande av brott.
Du är naiv som tror det krävs 100% bevis för brott, så fungerar det inte ens vid mycket allvarligare brott.

Du kan inte både säga att du har sparat och att du har konsumerat upp dina krypto. Du klarar inte ens av att hålla dig till en version, trovärdighet noll. Du sa från början att du skulle säga att du köpt cykel och mat.

Det kan jag väl. Om det kommer till granskning kan jag säga en sak till soc och något helt annat till skatteverket. Att det skulle granskas är dock lika med noll.
Citera
2025-09-19, 15:25
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det kan jag väl. Om det kommer till granskning kan jag säga en sak till soc och något helt annat till skatteverket. Att det skulle granskas är dock lika med noll.

Om du säger saker till soc som kräver att du har deklarerat köpen kan de förstås be dig styrka att du har gjort det. Kan du inte det så ljuger du.
Citera
2025-09-19, 15:27
Medlem
Citat:
Om du säger saker till soc som kräver att du har deklarerat köpen kan de förstås be dig styrka att du har gjort det. Kan du inte det så ljuger du.

Jag kanske inte vill. Har du tänkt på det?
Citera
2025-09-19, 15:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag kanske inte vill. Har du tänkt på det?

Då vill kanske inte soc ge dig bidrag, har du tänkt på det?
Citera
2025-09-19, 15:30
Medlem
Citat:
Då vill kanske inte soc ge dig bidrag, har du tänkt på det?

Det finns en lag som säger att alla som har uttömt sina möjligheter har rätt till bidrag.
Citera
2025-09-19, 15:33
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det finns en lag som säger att alla som har uttömt sina möjligheter har rätt till bidrag.

Du har också en skyldighet att redogöra för din situation.
Citera
2025-09-19, 15:40
Medlem
Citat:
Du har också en skyldighet att redogöra för din situation.

Hur menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in