2025-09-22, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Okej, så du skänker din kryptotillgång som gåva till vem? Den personen måste ändå betala skatt vid försäljningen? Vem ska du offra? Din krypto blir ju inte till fiat skattefritt bara för du skänker den till nån annan.

De är ju till och med så, att ger jag bort någonting så får jag skatt. Det borde ju vara samma som försäljningspris 0.
Ger jag bort 20 000 kr exempelvis, så är det ju ingen skatt. Varför skulle det vara annorlunda med krypto?
Citera
2025-09-22, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aMember99
De är ju till och med så, att ger jag bort någonting så får jag skatt. Det borde ju vara samma som försäljningspris 0.
Ger jag bort 20 000 kr exempelvis, så är det ju ingen skatt. Varför skulle det vara annorlunda med krypto?
För att 20000 kr behöver inte avyttras av personen du gett till. Personen som får 20000 kr behöver inte sälja dessa pengar för att använda på ICA. En kryptovaluta är en tillgång som måste beskattas vid avyttring.
Citera
2025-09-22, 04:15
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
För att 20000 kr behöver inte avyttras av personen du gett till. Personen som får 20000 kr behöver inte sälja dessa pengar för att använda på ICA. En kryptovaluta är en tillgång som måste beskattas vid avyttring.

Köp med krypto räknas som avyttring som ska beskattas.

Citat:

Det är inte så enkelt att du kan kalla allt för gåvor och slippa skatt.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2025-09-22 kl. 04:17.
Citera
2025-09-22, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Köp med krypto räknas som avyttring som ska beskattas.

Det är inte så enkelt att du kan kalla allt för gåvor och slippa skatt.
Mer eller mindre. Jag märker att du inte kan då mycket. Du kanske borde läsa på?
Citera
2025-09-22, 17:25
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Mer eller mindre. Jag märker att du inte kan då mycket. Du kanske borde läsa på?

Haha du som genomgående haft fel om allt är inte riktigt rätt person att säga åt någon att läsa på.

Om man alltid kunde slippa skatt genom att beskriva något som gåva skulle hela skattesystemet kollapsa.
Citera
2025-09-22, 21:54
Medlem
Citat:
Haha du som genomgående haft fel om allt är inte riktigt rätt person att säga åt någon att läsa på.

Om man alltid kunde slippa skatt genom att beskriva något som gåva skulle hela skattesystemet kollapsa.
Det är få som känner till detta kryphål.
Citera
2025-09-25, 19:19
Medlem
Citat:
Jag har sett bankräntor förtryckt så dert finns det stöd för.

Och skickar du ut krypto från kraken kan det vara tecken på försäljning och något de därför kommer förtrycka, eller så bevakar de bara din wallet för att se vad som händer där.

Haha, vad fel du hade. Svar från skatteverket:
"Nej just krypto syns i nuläget inte alls utan man måste själv redovisa detta i deklarationen om man har sålt/bytt."
Citera
2025-09-25, 19:45
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Haha, vad fel du hade. Svar från skatteverket:
"Nej just krypto syns i nuläget inte alls utan man måste själv redovisa detta i deklarationen om man har sålt/bytt."

Otroligt så blåst du är, jag har aldrig skrivit något annat, det du citerade gällde räntor och räntor är inte krypto. Tvärtom skrev jag detta om krypto:

Citat:
Hur trög är du egentligen? Din senaste deklaration gällde för taxeringsår 2024 och DAC8 gäller från 2026. Det är först vid deklarationen 2027 som det ens kan bli aktuellt att förtrycka detta i deklarationen.

Du förtjänar att åka dit när så är så här korkad så kör på bara!

Citat:
Vad skatteverket kommer förtrycka är en helt annan sak. Det kräver utvecklingsarbete för att förtrycka detta och det är en prioriteringsfråga för dem. Men bankräntor är förtryckta likväl som försäljningar av värdepapper. Rimligen kommer även krypto med där när de haft tid att fixa det.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2025-09-25 kl. 19:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in