2025-09-19, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Med andra ord så inser du att det kan ha betydelse, tvärtom mot vad du påstod.

Ja, om de kan bevisa det ja, men det tror jag inte att de kan. På samma sätt som att jag kan ta ut kontanter, så kan de inte dra in bidraget på grund av det.
Citera
2025-09-19, 13:34
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aMember99
Om jag för över pengar från en svensk bank till revolut och sedan till Kraken och köper bitcoin, finns det något sätt att härleda att krypton är mina. Jag går på bidrag och köper krypto för de pengarna. Jag vill inte att någon skall komma på mitt förfaringssätt så att säga.

Ja, Skattemyndigheten kan får reda på det vid kontroll. Det bästa är väl du har crypto på dina föräldrar eller liknande om du går på bidrag. Du kan väl fråga Socialförvaltningen om du får äga crypto, för under vissa förutsättningar får socialbidragstagare äga aktier, det är vad jag hört, kan inte bekräfta.
Citera
2025-09-19, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ja, Skattemyndigheten kan får reda på det vid kontroll. Det bästa är väl du har crypto på dina föräldrar eller liknande om du går på bidrag. Du kan väl fråga Socialförvaltningen om du får äga crypto, för under vissa förutsättningar får socialbidragstagare äga aktier, det är vad jag hört, kan inte bekräfta.

Hur skall de kunna få reda på det menar du?
Citera
2025-09-19, 13:40
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ja, om de kan bevisa det ja, men det tror jag inte att de kan. På samma sätt som att jag kan ta ut kontanter, så kan de inte dra in bidraget på grund av det.

Det är stor skillnader på kontanter och krypto. När du har tagit ut kontanter går det inte att spåra en sedel efter det. Krypto som du skickar från kraken eller någon annan kan däremot spåras, det går att se exakt var du skickar det. Du kan då inte bara stå och vägra styrka vem mottagaren är eller varför du skickade dit. Du har ansvar att svara på dessa frågor och gör du inte det finns det skäl att utgå från att det är din wallet.
Citera
2025-09-19, 13:49
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Hur skall de kunna få reda på det menar du?

Det finns lagar som säger en börs måste rapportera till Skattemyndigheten. Fråga mig inte runt teknikaliteterna.

OM du handlar utanför en etablerad plattform som Bybit, Coinbase, Binance, alltså har nyckel ja då undrar jag om det inte går dölja det för Skattemyndigheten.

Fråga ChatGpt, det är för avancerat för mig förklara.
Citera
2025-09-19, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det finns lagar som säger en börs måste rapportera till Skattemyndigheten. Fråga mig inte runt teknikaliteterna.

OM du handlar utanför en etablerad plattform som Bybit, Coinbase, Binance, alltså har nyckel ja då undrar jag om det inte går dölja det för Skattemyndigheten.

Fråga ChatGpt, det är för avancerat för mig förklara.

Jag förstår, men det bevisar ju bara att jag skickade dit. Om jag har en "cold wallet" finns det ju inga bevis för innehav senare. Tack för hjälpen.
Citera
2025-09-19, 14:13
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag förstår, men det bevisar ju bara att jag skickade dit. Om jag har en "cold wallet" finns det ju inga bevis för innehav senare. Tack för hjälpen.

En cold wallet gör ingen som helst skillnad för spårbarheten.
Citera
2025-09-19, 14:15
Medlem
Citat:
En cold wallet gör ingen som helst skillnad för spårbarheten.

Jo. Läs på. Det bevisar bara att jag skickat dit. Jag kan ju ha "tappat bort" nycklarna eller sålt.
Citera
2025-09-19, 14:24
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jo. Läs på. Det bevisar bara att jag skickat dit. Jag kan ju ha "tappat bort" nycklarna eller sålt.

Du får läsa på och du sa inte ens emot det jag skrev, cold wallet har noll med spårbarhet att göra, inget alls.

Du är också skyldig att deklarera köp med krypto så om du inte har gjort det är det ett intygande från dig att du fortfarande äger dina krypto.

Tappat bort nyckeln håller heller inte, då skulle detta bli en död wallet som vidare transaktioner ifrån är omöjlig. Nyss sa du också att du skulle säga att du hade köpt saker så redan här misslyckas du med att hålla dig till en version.
Citera
2025-09-19, 14:24
Medlem
Citat:
En viktig sak att tänka på i det här, förutom det att de definitivt inte behöver bevisa något till 100%, är att när man söker försörjningsstöd så har man skyldighet att lämna upplysningar.

Där har jag dock inte jättebra koll på hur det skulle bedömas i just ditt fall. Men jag skulle inte bli förvånad om det skulle bedömas som så att du får bevisbördan att visa vad som hänt med pengarna.
Citera
2025-09-19, 14:32
Medlem
Citat:
Du får läsa på och du sa inte ens emot det jag skrev, cold wallet har noll med spårbarhet att göra, inget alls.

Du är också skyldig att deklarera köp med krypto så om du inte har gjort det är det ett intygande från dig att du fortfarande äger dina krypto.

Tappat bort nyckeln håller heller inte, då skulle detta bli en död wallet som vidare transaktioner ifrån är omöjlig. Nyss sa du också att du skulle säga att du hade köpt saker så redan här misslyckas du med att hålla dig till en version.

Nej. Endast vinster är skattepliktiga. Jo, om jag har nycklarna, så kan ingen härleda nycklarna till mig, om jag aldrig signerar ett köp utan bara kör HODL.
Citera
2025-09-19, 14:37
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nej. Endast vinster är skattepliktiga. Jo, om jag har nycklarna, så kan ingen härleda nycklarna till mig, om jag aldrig signerar ett köp utan bara kör HODL.

Om du köper något för dina krypto ska det deklareras, även om du köper en cykel.

Nycklarna skiter de i men plånboken kopplas till dig när du skickar krypto dit. När du som du skrev från början skulle påstå att du köpt en cykel eller mat är det något som ska deklareras. Har du inte gjort det betraktas det som du fortfarande äger dessa krypto, speciellt när du inte har någon vettig förklaring till varför du skickade krypto dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in