2025-09-18, 23:24
Medlem
Det är tack vare alla som ” inte tjänar mer pengar ” på att jobba som bidragen kommer att sänkas. Då lönar det sig snart att jobba. Då sitter det några stackare som har tackat nej eller stannat hemma från jobb och gnäller att ingen vill anställa dem.
Citera
2025-09-18, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Det är tack vare alla som ” inte tjänar mer pengar ” på att jobba som bidragen kommer att sänkas. Då lönar det sig snart att jobba. Då sitter det några stackare som har tackat nej eller stannat hemma från jobb och gnäller att ingen vill anställa dem.

Jag tror det utan tvekan kommer bli mer attraktivt att jobba då. Standardlönen för ett lågutbildat jobb ligger väl på runt 25 000? Vilket blir ca 17000 efter skatt. Grundersättningen hos FK och A-kassan ligger på runt 14000. Ja du kan ju räkna ut själv att det inte är så attraktivt att jobba för 3000 kr mer i månaden och inte konstigt att folk, inklusive mig själv har fastnat där.
Citera
2025-09-18, 23:41
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Jag tror det utan tvekan kommer bli mer attraktivt att jobba då. Standardlönen för ett lågutbildat jobb ligger väl på runt 25 000? Vilket blir ca 17000 efter skatt. Grundersättningen hos FK och A-kassan ligger på runt 14000. Ja du kan ju räkna ut själv att det inte är så attraktivt att jobba för 3000 kr mer i månaden och inte konstigt att folk, inklusive mig själv har fastnat där.

Börjar man räkna på kostnaderna för att åka till jobbet (bil, kollektivtrafikskort) och nån utelunch, och abetsmaterial/arbetskläder - så blir det ibland billigare att stanna hemma. I det korta perspektivet, som sagt.

Det är trist att a-kassa etc ska sänkas, men det är helt förståeligt när det är en så pass stor del av befolkningen som belastar systemen. Det går inte runt, helt enkelt. Frågan är hur vi kommer tillbaka till hur arbetsmarknaden såg ut 1965 när "alla" hade jobb..
Citera
2025-09-19, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Börjar man räkna på kostnaderna för att åka till jobbet (bil, kollektivtrafikskort) och nån utelunch, och abetsmaterial/arbetskläder - så blir det ibland billigare att stanna hemma. I det korta perspektivet, som sagt.

Det är trist att a-kassa etc ska sänkas, men det är helt förståeligt när det är en så pass stor del av befolkningen som belastar systemen. Det går inte runt, helt enkelt. Frågan är hur vi kommer tillbaka till hur arbetsmarknaden såg ut 1965 när "alla" hade jobb..

Det jävliga är ju att pga AI så kommer det bli massarbetslöshet, jävlar vad fattigtdet kommer bli med nya bidragen då
Citera
2025-09-19, 04:39
Medlem
Bättre att jobba en hel dag, en två halv, och det där 07-16 stämmer inte, du redovisar alla vardagar oavsett tid till FK, till arbetsförmedlingen redovisar du alla dagar även helger , tycker själv det är konstigt att FK inte är intresserad av helgerna, men så ligger det till, det handlar inte om bidrag för mig på det sättet, jag pluggar 10 månader om året, dom andra 2 jobbar jag, var många år sedan jag var ledig, tycker själv inte om bidrag systemet när folk bara går hemma och inte gör något, men ibland är det ju så att man är utbildad och har jobbat inom ett yrke i 30 år, och sen försvinner dom jobb som man har utbildat sig för att utföra, och då måste man sätta sig vid skolbänken igen, så jag personligen tycker det är mycket bekvämare att ha ett jobb att gå till, och ha semester 1 gång om året åtminstone.
Citera
2025-09-19, 06:02
Medlem
Wyrdkins avatar
Alla börjar på botten, visst om du tycker minimalt med pengar och dega hemma är bra så lönar det sig ju inte att jobba; men den erfarenhet, kontakter och referenser du skaffar nu kommer göra att du kommer tjäna betydligt mer inom en framtid.
Citera
2025-09-19, 07:44
Medlem
Citat:

Mvh

Har du fått jobberbjudanden som snickare fast dom inte är kollektivanslutna så ska du ju givetvis ta det ändå. Du får erfarenhet och blir mycket mer attraktiv för en arbetsgivare. Jag jobbade i flera år som hantverkare utan utbildning och utan att få lärlingstid det gav mycket. Blev då ofta anställd som grovis men gjorde samma jobb som alla andra. Nu är jag istället byggingenjör med högskoleutbildning men mina år som hantverkare ser jag tillbaka på med glädje.

Ta hantverkarjobben utan kollektivavtal och fortsätt söka andra under tiden som du har det. Kommer ge dig alla fördelar. Det är ju knappast bättre att du jobbar deltid som vaktmästare.
Citera
2025-09-19, 07:50
Medlem
Citat:
Det skumma är att kontraktet säger deltidsanställning med minst 8 timmar/vecka, men det har ju blivit mer än 8 timmar. Vet inte om det är andra förmåner med deltid? Jag kanske kan dela upp timmarna när jag rapporterar till FK så att det inte blir fler än 4 timmar varje dag. En dag 4 timmar andra dagen 4 timmar etc. Alla timmar jag har jobbat kommer redovisas men att det blir 4 timmar per dag. Det lär dom kanske kontrollera jag vet inte hur ekonomen gör där jag jobbar om hon rapporterar in datumen jag jobbat, ingen aning hur det funkar.

Är du säker på att det är så när man rapporterar till FK? Jag hade A-kassa innan men gick senare över till FK.

Helt är ärligt så bryr jag mig inte om de sänker ersättningen. Bara bra faktiskt. För mig handlar det mer om det psykologiska att det ska löna sig att jobba.

4 timmars jobb ger halv dag a kassa.
8 timmar jobb ingen a kassa.
6 timmar jobb du får inte stämpla 2 tim dvs du förlorar 2 timmar.
Citera
2025-09-19, 08:09
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpani
4 timmars jobb ger halv dag a kassa.
8 timmar jobb ingen a kassa.
6 timmar jobb du får inte stämpla 2 tim dvs du förlorar 2 timmar.

A-kassa ja, men tråden handlar om aktivitetsstöd.
Citera
2025-09-19, 08:12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Det var väl någon gång mitten av 1990-talet regeringen tog bort möjligheten att vara arbetslös på deltid och få ersättning upp till heltid. Jag hade då ett deltidsjobb och när dom tog bort den möjligheten. Då var jag tvungen att avsluta mitt deltidsjobb och vara arbetslös på heltid.
Såklart kollar man ju upp sådana saker innan så man inte står där med svartepetter.

Säger man upp sig själv får man straff-avdrag med 45 dagar från a-kassa. En och en halv månad utan ersättning.
Vet inte om samma gäller för alfa-kassa eller ersättning från försäkringskassan eller aktivitwtsstöd
Senast redigerad av LuluBrooksie 2025-09-19 kl. 08:55.
Citera
2025-09-19, 08:13
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryskmedborgare
A-kassa ja, men tråden handlar om aktivitetsstöd.

Aktivitetsstöd får msn väl bara om man är sjukskriven?
Citera
2025-09-19, 08:46
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Aktivitetsstöd får msn väl bara om man är sjukskriven?

Näe, när a-kassa dagarna är slut går man över till aktivitetsstöd istället frisk som sjuk.
Aktivitetsersättning menar du nog på, vilket är något helt annat men väldigt lätt att blanda ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in