2025-09-19, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Förstår att det känns pissigt om det stämmer, men se det som att du får arbetslivserfarenhet. Dessutom kan jag tänka mig att du träffar en hel del hantverkare på arbetet, som du kanske kan hinta om att du söker en heltidstjänst.

Sedan bör du nog kolla med Försäkringskassan hur de räknar, så att du kanske kan få ut mer. Tror, observera tror, att det räcker med att arbeta en enda timme en dag för att du inte ska få någon ersättning då.

För övrigt kan du inte få aktivitetsstöd hur länge som helst.

Jag pissar på din "arbetslivserfarenhet"..
Så jävla typisk löne-slavar/zombies att resonera på det där sömniga jävla sättet.

Och JO man KAN visst få aktivitetsstöd HUR LÄNGE SOM HELST det är inga problem om man ser till att överdriva "funktionshinder" och liknande. Haft I snart 20 år så det är iiiiinga problem att få loss den slanten.

I helvete att folk kommer välja att arbeta när man får mer eller samma pengar för att sitta hemma och simulera att man är retard istället.
Citera
2025-09-19, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkov
Så jävla typisk löne-slavar/zombies att resonera på det där sömniga jävla sättet.

Och JO man KAN visst få aktivitetsstöd HUR LÄNGE SOM HELST det är inga problem om man ser till att överdriva "funktionshinder" och liknande. Haft I snart 20 år så det är iiiiinga problem att få loss den slanten.

I helvete att folk kommer välja att arbeta när man får mer eller samma pengar för att sitta hemma och simulera att man är retard istället.
Jo, jag förstår att det finns de som "pissar på arbetslivserfarenhet" och på något som de fått för sig är att "löneslava". De som till och med överdriver funktionsnedsättning för att slippa hamna i ekorrehjulet.

Som tur är för er, är att det finns löneslavar som kan försörja er. Antar att du även tillhör de som ondgör sig över att Sverige är på väg rakt ner i skiten.

Som tur är verkar regeringen nu vilja minska bidragsberoende, det börjar väl redan nästa år. Och redan i år får du borttaget ränteavdrag på dina sms-lån.

Edit: Tittade lite på dina tidigare inlägg på forumet, och jag insåg att du nog inte direkt behöver överdriva någon funktionsnedsättning.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-09-19 kl. 09:01.
Citera
2025-09-19, 09:01
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkov

Hade uppskattat en tumme upp funktion här på forumet så hade jag gett din en tumme upp istället för att svara.
Ja, när jag frågade en arbetsförmedlare i telefonluren just detta hur länge jag kan få aktivitetsstöd så kom svaret på väldigt knackig svenska "du får aktivitetsstöd till pension"
Nu när sanktionerna drar igång däremot på aktivitetsstödet så kan det vara lönt att se sig om efter även ett deltidsarbete.
Citera
2025-09-19, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Har du fått jobberbjudanden som snickare fast dom inte är kollektivanslutna så ska du ju givetvis ta det ändå. Du får erfarenhet och blir mycket mer attraktiv för en arbetsgivare. Jag jobbade i flera år som hantverkare utan utbildning och utan att få lärlingstid det gav mycket. Blev då ofta anställd som grovis men gjorde samma jobb som alla andra. Nu är jag istället byggingenjör med högskoleutbildning men mina år som hantverkare ser jag tillbaka på med glädje.

Ta hantverkarjobben utan kollektivavtal och fortsätt söka andra under tiden som du har det. Kommer ge dig alla fördelar. Det är ju knappast bättre att du jobbar deltid som vaktmästare.

Jaa det gör jag. Just detta var en lustig situation då arbetsgivaren där hade behövt bidrag för att kunna anställa mig och få allt att gå runt eftersom jag inte var självgående och behövde gå jämte någon första månaderna. Bidraget han skulle få för att anställa mig fanns där, bara det att min arbetsgivare tyckte det var för lågt så han kunde tyvärr inte anställa mig.. Det var ett bra jobb som köksmontör, visserligen bara polacker på firman men de var duktiga. Så det var tråkigt att jag inte fick.
Citera
2025-09-19, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Säger man upp sig själv får man straff-avdrag med 45 dagar från a-kassa. En och en halv månad utan ersättning.
Vet inte om samma gäller för alfa-kassa eller ersättning från försäkringskassan eller aktivitwtsstöd
Fast det var övergångsregler då och dom bedömde från fall till fall.
Citera
2025-09-19, 13:22
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Förstår att det känns pissigt om det stämmer, men se det som att du får arbetslivserfarenhet.

Jag riktigt HATAR den meningen. Jag satt fast i 10år eller mer inom Fas 3 pga detta.. leva på 3500:- och jag riktigt badar i värdelös ''erfarenhet'' från mina skitjobb jag hade.

Då ska ''erfarenheten'' man får genom att slösa sin dyrbara tid man har på denna jord komma med 100000% löneökning när man väl ska få pengar och inte ryggdunk som lön.

Tid är mycket mer värt än pengar, erfarenhet kommer och går.. och i min bok ganska så ''meh''.. tar en vecka att bli mästare på sitt jobb..
Senast redigerad av Kalaskula544 2025-09-19 kl. 13:25.
Citera
2025-09-19, 14:53
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Fast det var övergångsregler då och dom bedömde från fall till fall.

Övergångsregler? Så har det ALLTID varit, hela nittiotalet och nollnolltalet i alla fall.
Men måhända vet du något jag inte vet.
Citera
2025-09-19, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillgrisen
Systemfel?
Är det så (nu med * ) att A-kassa räknas per DAG man söker, problemet är att TS jobbar DELAR av dagar? Om han jobbade hela dagar de dagar som han jobbare, skulle han få mer än utan jobbet.

*Minns inte detaljer, men någon pratade för länge sedan om problem med A-kassan vid deltidsjobb.
Citera
2025-09-19, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Övergångsregler? Så har det ALLTID varit, hela nittiotalet och nollnolltalet i alla fall.
Men måhända vet du något jag inte vet.
Tror vi pratar om olika saker.
Det fanns övergångsregel för dom som var deltidsarbetslös när möjligheten förvann att få A-kassa och andra ersättningar på deltid.
Citera
2025-09-19, 17:32
Medlem
Jag lovar dig, har man ett jobb redan så är det lättare att få en anställning. Så är det bara. Även om det är lågkonjunktur och besvärligt just nu. Om nu många andra är arbetslösa samtidigt ha då ser det ju ännu bättre ut att ha ett jobb om så bara på deltid. Färska referenser har man också, om man har ett aktuellt arbete.
Jag vet inte om skatteverket kommer meddela eventuella löner till den nya utbetalningsmyndigheten. Men de kan säkert göra stickprovskontroller också.
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Nej det är väl kanske inte värt det. Sen så tror jag att man hade kunnat göra det ganska så lätt och blir man ertappad tror jag bara man hade blivit återbetalningsskyldig.

Någon med erfarenhet av det?
Citera
2025-09-19, 19:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Tror vi pratar om olika saker.
Det fanns övergångsregel för dom som var deltidsarbetslös när möjligheten förvann att få A-kassa och andra ersättningar på deltid.

Men va? Är man deltidsarbetstagare men vill vara heltids så ÄR man ju deltidsarbetssökande! (men absolut inte arbetslös!)
Jobbar man 60%"men vill jobba 40% bör man ju få stämpla mellanskillnaden till 100%

Vi kanske tänker på olika atöd nu. Jag tänker på a-kassan.
Citera
2025-09-23, 10:27
Medlem
Vet bara att försäkringskassan tycks ha ändrat om systemet så att det numera är betydligt mer ofördelaktigt att jobba deltid och vara arbetssökande samtidigt.

Tidigare gick det tex att jobba natt och vara arbetssökande på dagtid utan att någonting drogs av.
Aktivitetsstöd är dock klart tidsbegränsat så du ska nog vara glad över att ha det där deltidsjobbet.
Har man bara aktivitetsstöd så åker man ju bara ur det systemet när den perioden tar slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in