2025-09-18, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Oh nice, men det är ett samarbete med fk då eller?

Antar att det inte är vem som helst som kan få aktivitetsstöd?

Ja det är ett samarbete med A-kassan. När A-kassa dagarna är slut övergår det till FK. Mina tog slut och jag studerade ett år på en yrkesutbildning. Efter det kunde jag hoppa på samma program hos AF igen men eftersom A-kassa dagarna var slut fick jag rapportera på samma vis fast hos FK ist för A-kassan för att få samma belopp som innan. Ja det är nice, det är jag tacksam för.
Citera
Ja det är därför man tackar nej till "kan du komma in och jobba 4 timmar idag"
Man får likadant kanske t.om mer att bara strunta i att jobba och bocka i en full dag utan jobb istället då de går på hela dagen vare sig det är 1 timmes jobb eller 10 de tar bort hela dagen som jobbdag.
Att försöka fuska däremot och skriva att man inte jobbat fast man gjort, det har dom stenkoll på så det är det ena eller det andra.
Senast redigerad av ryskmedborgare 2025-09-18 kl. 22:37.
Citera
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Hej jag hoppas tråden ligger rätt.

Jag får varje månad ersättning från försäkringskassan i form av aktivitetsstöd då jag är inskriven på AF och söker jobb.

Jag har nyligen fått deltidsjobb som vaktmästare (minst 8h per vecka) men kan variera hur många timmar det blir.

Jag har under Augusti månad jobbat ihop 35 timmar så det blir tyvärr inte så mycket.

Lönen är i mina mått mätta bra, jag har 175 kr i timmen.

Jag rapporterade såklart in dessa timmar när jag aktivitetsrapportera hos AF och hos försäkringskassan. Jag jobbar aldrig fulltid alltså 8h per dag utan det brukar bli 09-15:00 på deras behov.

Jag inser nu till min förvåning att jag kommer få för Augusti månad ca 10.000 kr utbetalt från försäkringskassan och ca 4000 efter skatt från min lön. Alltså sammanlagt 14.000.

Det är precis lika mycket som jag fick när jag inte jobbade och detta gnager mig..

Jag har utbildat mig till snickare i vuxen ålder men svårt att hitta folk som vill anställa en lärling och de firmor som varit intresserade har inget kollektivavtal vilket är ett måste om man ska kunna stämpla som lärling för sitt yrkesbevis. Det är en anna historia men kände att jag behövde lägga till det.

Så varför lönar det sig inte att jobba? Även om jag inte jobbar så mycket så tycker jag det borde bli nån tusenlapp mer i månaden iaf..

Någon som har erfarenhet av deltidsjobb och aktivitetsstöd?

- Hur räknar försäkringskassan när man rapporterar?
- Ersätter de inte de timmar på dagen jag inte jobbar? Alltså om jag rapporterar 5h på en dag så blir det som att jag har jobbat fulldag 8 timmar?
- Anser de att jag har en hög lön 175 kr i timmen och att de jämnar ut min ersättning efter lönen?
- Kan jag "fuska" men dagarna? Inte för att jag vill det men det här känns inte ok. Ni som har erfarenhet hur pass hårt granskar de personer?
- Jag antar att om man fuskar med dagarna/timmarna så kommer det synas på skatten genom lönen på något vis?

Missförstå mig rätt, jag vill jobba fulltid men har haft en jävla otur. Har äntligen fått deltidsjobb och tänkt att jag kan få lite mer pengar i månaden men inser att jag inte tjänar ett skit på att jobba och kan lika gärna gå hemma.. Hur skevt är inte det?

Samtidigt känner jag mig otacksam för jag är ju såklart glad att jag har privilegiet att få aktivitetsstöd men vafan det ska väl ändå löna sig att jobba??

Ska jag bara va nöjd eller ska jag ringa försäkringskassan och fråga varför det inte lönar sig att jobba?

Mvh
Förut fick de behålla lönen de fick på helgjobb utan att det räknades av. Kanske inte längre? Svårt med vaktmästeri på helg iofs.
Citera
2025-09-18, 22:36
Medlem
Minns jag rätt så rapporterade man antal timmar och lön, sen drar dom av det från ersättningen. Hade själv ett deltidsjobb och då var det så (tror t.om jag förlorade pengar pga pendling), iofs typ tio år sen. Klart man tjänar på att jobba deltid, ser bra ut i cv och man slipper bli knäpp av att sitta hemma och stirra i taket medans alla andra är på sina respektive arbeten.
Citera
2025-09-18, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Minns jag rätt så rapporterade man antal timmar och lön, sen drar dom av det från ersättningen. Hade själv ett deltidsjobb och då var det så (tror t.om jag förlorade pengar pga pendling), iofs typ tio år sen. Klart man tjänar på att jobba deltid, ser bra ut i cv och man slipper bli knäpp av att sitta hemma och stirra i taket medans alla andra är på sina respektive arbeten.

Ja så är det fortfarande, jag rapporterade timmar och lön hos FK.

Och ja du har så rätt faktiskt. Ska försöka va positiv. Oavsett om jag vantrivs som vaktmästare och kommer fortsätta försöka hitta en lärlingsplats hos en snickare så är det inte fel att komma ut och göra lite nytta. Även om jag jobbar själv och ibland känns det som att ingen ser det jag gör men visst kommer iaf ut i samhället.
Citera
2025-09-18, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Förut fick de behålla lönen de fick på helgjobb utan att det räknades av. Kanske inte längre? Svårt med vaktmästeri på helg iofs.

Yes, vet flera som hade ersättning 8-16 (något sånt) och utöver det tiderna spelade det ingen roll vad du gjorde. Vissa drog in 40 efter skatt, och det är typ femton år sen. Typ aktivitetsersättning 15k sen jobba kväll/natt/helg utöver det.
Citera
2025-09-18, 22:44
Medlem
Citat:
Ja så är det fortfarande, jag rapporterade timmar och lön hos FK.

Och ja du har så rätt faktiskt. Ska försöka va positiv. Oavsett om jag vantrivs som vaktmästare och kommer fortsätta försöka hitta en lärlingsplats hos en snickare så är det inte fel att komma ut och göra lite nytta. Även om jag jobbar själv och ibland känns det som att ingen ser det jag gör men visst kommer iaf ut i samhället.

Så är det... Tar oftast många år att få ett arbete man är bekväm med (arbetsuppgifter+lön). Ibland har man dock tur, så kämpa på. Rätt vad det är så landar du en lärlingsplats. Om ingen såg vad du gjorde hade du inte haft en deltidstjänst kan jag tycka, så var positiv!
Citera
2025-09-18, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpani
Vid timanställning så bör man bara jobba 4 timmar eller 8 tim annars förlorar du ersättning. Om du jobbar 4 tim får du stämpla halv dag och 8 jobbar du fullt men om du jobbar 09-15 förlorar du 2 timmar dvs du får inte stämpla upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Ronlemmy
Man rapporterar in varje gång man jobbat och hur mycket man tjänat, har du tjänat mer på att jobba just den dagen får du behålla överskottet från den dagen, har du tjänat mindre skjuter FK till pengar upp till det belopp du ska ha den dagen, jobbar du helg får du behålla alltihopa, jag jobbade tor-mån hela sommaren så man kan säga så här lite krasst tor-fre och måndsg jobbade jag "gratis" om man kan säga så, man sparar ju faktiskt dagar också när man jobbar, lör-sön tjänade jag pengar, men fick även betalt för tis-ons då jag var ledig.
Så i juli fick jag betalt för 31 dagar, och jobbade 24 har jag för mig, så det var väl rätt ok tyckte jag.

Citat:
Ursprungligen postat av ryskmedborgare
Ja det är därför man tackar nej till "kan du komma in och jobba 4 timmar idag"
Man får likadant kanske t.om mer att bara strunta i att jobba och bocka i en full dag utan jobb istället då de går på hela dagen vare sig det är 1 timmes jobb eller 10 de tar bort hela dagen som jobbdag.
Att försöka fuska däremot och skriva att man inte jobbat fast man gjort, det har dom stenkoll på så det är det ena eller det andra.

Jag tolkar era inlägg på olika vis, vad är det egentligen som gäller?

Det hade varit högst intressant för mig att veta vad jag tjänar mest på för jag kan själv påverka hur jag vill lägga upp mina timmar under veckan. Det var min arbetsgivares förslag att jag skulle jobba 09-15 två dagar i veckan men jag kan om jag vill jobba 8 timmar ena dagen och 4 timmar andra om det skulle va så.

Så vad är bäst?
Citera
2025-09-18, 22:53
Medlem
Citat:
Hej jag hoppas tråden ligger rätt.

Jag får varje månad ersättning från försäkringskassan i form av aktivitetsstöd då jag är inskriven på AF och söker jobb.

Jag har nyligen fått deltidsjobb som vaktmästare (minst 8h per vecka) men kan variera hur många timmar det blir.

Jag har under Augusti månad jobbat ihop 35 timmar så det blir tyvärr inte så mycket.

Lönen är i mina mått mätta bra, jag har 175 kr i timmen.

Jag rapporterade såklart in dessa timmar när jag aktivitetsrapportera hos AF och hos försäkringskassan. Jag jobbar aldrig fulltid alltså 8h per dag utan det brukar bli 09-15:00 på deras behov.

Jag inser nu till min förvåning att jag kommer få för Augusti månad ca 10.000 kr utbetalt från försäkringskassan och ca 4000 efter skatt från min lön. Alltså sammanlagt 14.000.

Det är precis lika mycket som jag fick när jag inte jobbade och detta gnager mig..

Jag har utbildat mig till snickare i vuxen ålder men svårt att hitta folk som vill anställa en lärling och de firmor som varit intresserade har inget kollektivavtal vilket är ett måste om man ska kunna stämpla som lärling för sitt yrkesbevis. Det är en anna historia men kände att jag behövde lägga till det.

Så varför lönar det sig inte att jobba? Även om jag inte jobbar så mycket så tycker jag det borde bli nån tusenlapp mer i månaden iaf..

Någon som har erfarenhet av deltidsjobb och aktivitetsstöd?

- Hur räknar försäkringskassan när man rapporterar?
- Ersätter de inte de timmar på dagen jag inte jobbar? Alltså om jag rapporterar 5h på en dag så blir det som att jag har jobbat fulldag 8 timmar?
- Anser de att jag har en hög lön 175 kr i timmen och att de jämnar ut min ersättning efter lönen?
- Kan jag "fuska" men dagarna? Inte för att jag vill det men det här känns inte ok. Ni som har erfarenhet hur pass hårt granskar de personer?
- Jag antar att om man fuskar med dagarna/timmarna så kommer det synas på skatten genom lönen på något vis?

Missförstå mig rätt, jag vill jobba fulltid men har haft en jävla otur. Har äntligen fått deltidsjobb och tänkt att jag kan få lite mer pengar i månaden men inser att jag inte tjänar ett skit på att jobba och kan lika gärna gå hemma.. Hur skevt är inte det?

Samtidigt känner jag mig otacksam för jag är ju såklart glad att jag har privilegiet att få aktivitetsstöd men vafan det ska väl ändå löna sig att jobba??

Ska jag bara va nöjd eller ska jag ringa försäkringskassan och fråga varför det inte lönar sig att jobba?

Mvh
Är det värt pengamässigt, nej.
Men du slipper ju gå på möten och skit som inte leder någon vart. dessutom får du ju arbetslivserfarenhet, sök liknande jobb på heltid medans du har ett jobb, det är mycket lättare då.
35h på en månad är ju inte ens deltid, det är ju bara 25%.

Om du fortfarande tvingas gå på möten och skit med arbetslösa skulle jag nog överväga att inte jobba alls.
Citera
2025-09-18, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Är det värt pengamässigt, nej.
Men du slipper ju gå på möten och skit som inte leder någon vart. dessutom får du ju arbetslivserfarenhet, sök liknande jobb på heltid medans du har ett jobb, det är mycket lättare då.
35h på en månad är ju inte ens deltid, det är ju bara 25%.

Om du fortfarande tvingas gå på möten och skit med arbetslösa skulle jag nog överväga att inte jobba alls.

Jag slipper möten som det är nu. Jo dom säger att det ska bli lättare att så jobb när man redan har. Vi får se.

Ja det är inte mycket. Kontraktet säger deltid med minst 8 timmar i veckan. Så nej inte mycket..

Att inte jobba är jag trött på, blir helt paj som långtidsarbetslös. Jag vill jobba men nu har jag tagit ett jobb som inte sådär superkul men kan ändå stå ut med det men då är det viktigt för mig att jag tjänar på det ekonomiskt vilket jag inte gör. Men kommer iaf inte säga upp mig och kommer kämpa på tills jag hittar ett annat jobb på heltid.
Senast redigerad av Snarkomanen 2025-09-18 kl. 23:07.
Citera
2025-09-18, 23:08
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
1. Ja det är något positivt i det hela.
2. En till positiv sak även om det bara är en fis i rymden.
3. Njaa tveksamt här faktiskt. Jag jobbar själv och träffar inte så mycket tjänstemän utifrån men visst kan det hända med tiden.
4. Nej men jag känner mig som en Somalie som går på samhall och tackar ja till fler timmar utan att tjäna något på det. Skiter fullständigt i moralen i frågan. Det ska löna sig att jobba.

Vi i Sverige har ju en lång tradition av att rösta för höga bidrag/socialförsäkring och därmed hög skatt/arbetgivaravgift (låg lön). Skillnaden mellan jobb å bidrag blir liten för en arbetare, i det korta loppet. Så som du märker..

Man kan ju trösta sig med att man är "solidarisk". Wow, asså!
Citera
2025-09-18, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Vi i Sverige har ju en lång tradition av att rösta för höga bidrag/socialförsäkring och därmed hög skatt/arbetgivaravgift (låg lön). Skillnaden mellan jobb å bidrag blir liten för en arbetare, i det korta loppet. Så som du märker..

Man kan ju trösta sig med att man är "solidarisk". Wow, asså!

Bra beslut i alla fall av regeringen och SD att sänka A kassan. Ännu bättre hade det såklart varit om man såg nån skillnad på lägre skatt och högre löner så att de som jobbar får igen lite av kakan som den tidigare politiken orsakat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in