Citat:
Ursprungligen postat av
Snarkomanen
Hej jag hoppas tråden ligger rätt.
Jag får varje månad ersättning från försäkringskassan i form av aktivitetsstöd då jag är inskriven på AF och söker jobb.
Jag har nyligen fått deltidsjobb som vaktmästare (minst 8h per vecka) men kan variera hur många timmar det blir.
Jag har under Augusti månad jobbat ihop 35 timmar så det blir tyvärr inte så mycket.
Lönen är i mina mått mätta bra, jag har 175 kr i timmen.
Jag rapporterade såklart in dessa timmar när jag aktivitetsrapportera hos AF och hos försäkringskassan. Jag jobbar aldrig fulltid alltså 8h per dag utan det brukar bli 09-15:00 på deras behov.
Jag inser nu till min förvåning att jag kommer få för Augusti månad ca 10.000 kr utbetalt från försäkringskassan och ca 4000 efter skatt från min lön. Alltså sammanlagt 14.000.
Det är precis lika mycket som jag fick när jag inte jobbade och detta gnager mig..
Jag har utbildat mig till snickare i vuxen ålder men svårt att hitta folk som vill anställa en lärling och de firmor som varit intresserade har inget kollektivavtal vilket är ett måste om man ska kunna stämpla som lärling för sitt yrkesbevis. Det är en anna historia men kände att jag behövde lägga till det.
Så varför lönar det sig inte att jobba? Även om jag inte jobbar så mycket så tycker jag det borde bli nån tusenlapp mer i månaden iaf..
Någon som har erfarenhet av deltidsjobb och aktivitetsstöd?
- Hur räknar försäkringskassan när man rapporterar?
- Ersätter de inte de timmar på dagen jag inte jobbar? Alltså om jag rapporterar 5h på en dag så blir det som att jag har jobbat fulldag 8 timmar?
- Anser de att jag har en hög lön 175 kr i timmen och att de jämnar ut min ersättning efter lönen?
- Kan jag "fuska" men dagarna? Inte för att jag vill det men det här känns inte ok. Ni som har erfarenhet hur pass hårt granskar de personer?
- Jag antar att om man fuskar med dagarna/timmarna så kommer det synas på skatten genom lönen på något vis?
Missförstå mig rätt, jag vill jobba fulltid men har haft en jävla otur. Har äntligen fått deltidsjobb och tänkt att jag kan få lite mer pengar i månaden men inser att jag inte tjänar ett skit på att jobba och kan lika gärna gå hemma.. Hur skevt är inte det?
Samtidigt känner jag mig otacksam för jag är ju såklart glad att jag har privilegiet att få aktivitetsstöd men vafan det ska väl ändå löna sig att jobba??
Ska jag bara va nöjd eller ska jag ringa försäkringskassan och fråga varför det inte lönar sig att jobba?
Mvh
Är det värt pengamässigt, nej.
Men du slipper ju gå på möten och skit som inte leder någon vart. dessutom får du ju arbetslivserfarenhet, sök liknande jobb på heltid medans du har ett jobb, det är mycket lättare då.
35h på en månad är ju inte ens deltid, det är ju bara 25%.
Om du fortfarande tvingas gå på möten och skit med arbetslösa skulle jag nog överväga att inte jobba alls.