• 3
  • 4
2025-09-18, 14:49
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaa92
Jag har sparat ut mitt hår så det är innan midjan. Det är långt och tjockt, vågigt. Men vad det tovar sig! Så fort det blåser lite så är det nya tovor.

Min frisör säger att jag har ett friskt och starkt hår. Inte slitet. Bara lite torrt.

Jag använder Kerastase schampo och balsam för väldigt torrt hår. Använder även en leave in för torrt hår. Använder nästan aldrig några värmeverktyg som fön eller plattång. Vad mer kan man göra? Vill bara kunna borsta igenom håret utan att att man ska stöta på en tova. Funderar på att klippa av det. Både därför, men också för det är så jobbigt att tvätta det, det tar 4-5 timmar att torka självmant. Men jag kommer förmodligen ångra mig så jag vet inte om jag vågar. Min frisör säger att allas här är såhär, när de har långt.

Så, ni med tjockt och långt hår, gärna också med grova strån / vågigt. Är ert hår likadant? Vad gör ni åt det? Vad använder ni för produkter?

Varför just fråga tjejer ?, är kille har lite halvlångt hår, tovar sig ibland, men använd bra schampoo och balsam, inpackning/mask borsta igenom ofta ..
Citera
2025-09-18, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Varför just fråga tjejer ?, är kille har lite halvlångt hår, tovar sig ibland, men använd bra schampoo och balsam, inpackning/mask borsta igenom ofta ..
För jag tänkte inte på det, så enkelt var det. Ett ex har väldigt långt hår så jag har inget emot killar med det. Han använde dock inget balsam nånsin utan endast vanlig duschkräm. Så som sagt tänkte inte på det.
Citera
2025-09-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Håller helt med i din analys! Har själv haft typ 100 cm långt hår de senaste 10 åren, och har riktigt grova hårstrån, tänk hästtagel eller rotborste-kvalité. Jag får aldrig några tovor. Borstar inte ens håret mer än 5-6 d/v, men det håller sig helt schysst ändå. Visst, skulle jag inte borsta det på flera veckor kanske det skulle tova ihop sig lite i nacken beroende av klädesplagg, men sådär riktigt tovigt som en del får, verkar vara förbehållet de med tunna hårstrån och gärna i kombination med "skandinaviskt tunt" hår i största allmänhet.
Skumt, för jag har inte skandinaviskt hår utan också väldigt grovt.
Citera
2025-09-18, 17:52
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:

Ingen regel utan undantag.
Men generellt tycker jag att de bland mina vänner som har problem med tovor i sitt långa hår har skandinaviskt hår snarare än "rotborste". Sen tror jag också att det beror mycket på hur en klär sig; har du t.ex. mycket syntetiska kläder, gärna med höga kragar, som genererar statisk elektricitet osv, då tovar sig nog håret mer också. Jag har bara kläder i bomull och viskos.
Citera
2025-09-18, 20:49
Medlem
Citat:
Samma här, plus enormt tjockt hår. Jag hade under många år midjelångt och ja, det var ett helsike att reda ut de där tovorna varje dag. Å andra sidan använde jag på den tiden inget annat än schampo. Har också självfall/lite lockar och då tror jag det blir värre. Dessutom torrt hår som du, tror jag skulle kunna gå ett halvår utan tvätt och det hade ändå inte sett flottigt ut.

Nu har jag oftast axellängd eller lite längre men använder alltid balsam och alltid olja efter tvätt, inga tovor. Apotekets mandelolja t ex funkar utmärkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Ingen regel utan undantag.
Men generellt tycker jag att de bland mina vänner som har problem med tovor i sitt långa hår har skandinaviskt hår snarare än "rotborste". Sen tror jag också att det beror mycket på hur en klär sig; har du t.ex. mycket syntetiska kläder, gärna med höga kragar, som genererar statisk elektricitet osv, då tovar sig nog håret mer också. Jag har bara kläder i bomull och viskos.
Syntetkläder fullständigt genererar tovor, det stämmer.

Man ska se till att skaffa en bra utredningsborste, ovärderligt. Är man hår-öm dessutom blir livet betydligt mer behagligt med en sådan.
Citera
2025-09-20, 10:05
Medlem
Jag toppade håret och fick bort det så nu kan jag borsta igenom. Det var inte slitet men torrt.

Så för mig berodde det troligtvis bara på torra toppar.
Citera
2025-09-25, 14:17
Medlem
Dornings avatar
Jag borstar några gånger om dagen, och sover sällan med utsläppt hår.
Det funkar bra.
Citera
2025-10-03, 13:40
Bannlyst
Som om inte män kan ha långt hår
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto