2025-09-08, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaa92
K18 har jag aldrig testat. Ska göra det!

Pissdyrt men räcker länge. Priset kan variera en del från sajt till sajt, så gör lite research!
Citera
2025-09-08, 08:44
Medlem
fittfrossas avatar
Har hår ned till låren, får hålla i det och flytta åt sidan när jag sätter mig ner på toaletten, annars kan man föreställa sig vad som händer. Är du inte där än så är det det som är din framtid om du inte klipper det.

Jag använder noll produkter i mitt hår, inte ens schampoo. Har kört på det i över 5 år nu. Mitt hår är också helt ofärgat så jag behöver inte heller "reparera" det med massa skit. Sambon sniffar på mitt hår jämt och tycker att det både luktar gott och ser bra ut, så ser inte behovet av att kasta pengar i sjön. Använder inte heller någon platttång eller liknande som sliter på det.

Vad som kan vara värt att nämna är att jag försöker ofta sätta upp mitt hår eller köra på flätor (finns många stilar man kan experimentera med). På så sätt blir det inte lika tovigt och jobbigt att borsta.

Jag missar dock ingen chans att gnälla över lämgden, men fint är det.
Citera
2025-09-08, 10:18
Medlem
BluePonyGirls avatar
I längderna tovar det sig inte men däremot i nacken, där håret närmst hårbotten skavs mot krage eller luvor. Är noga med hårborstning och det räcker. Sover och tränar med fläta.

Tyckte däremot att det tovade sig även i längderna när jag hade uppklippt hår.
Citera
2025-09-08, 10:23
Medlem
Jag hade ganska långt hår ett tag och det jag gjorde för att undvika tovor var att jag hade det uppsatt konstant i olika slags flätor, tofsar eller hårknutar. Att ha det nersläppt var ett helvete, det blåste runt och var ivägen, specillt jävligt på vintern när jag upplevde att det var extra torrt. Men jag bara gav upp och klippte av det till en bit under axlarna... ni är starka som kämpar på
Citera
2025-09-08, 10:36
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Jag har sparat ut mitt hår så det är innan midjan. Det är långt och tjockt, vågigt. Men vad det tovar sig! Så fort det blåser lite så är det nya tovor.

Min frisör säger att jag har ett friskt och starkt hår. Inte slitet. Bara lite torrt.

Jag använder Kerastase schampo och balsam för väldigt torrt hår. Använder även en leave in för torrt hår. Använder nästan aldrig några värmeverktyg som fön eller plattång. Vad mer kan man göra? Vill bara kunna borsta igenom håret utan att att man ska stöta på en tova. Funderar på att klippa av det. Både därför, men också för det är så jobbigt att tvätta det, det tar 4-5 timmar att torka självmant. Men jag kommer förmodligen ångra mig så jag vet inte om jag vågar. Min frisör säger att allas här är såhär, när de har långt.

Så, ni med tjockt och långt hår, gärna också med grova strån / vågigt. Är ert hår likadant? Vad gör ni åt det? Vad använder ni för produkter?

Det finns en produkt som är oslagsbar för att få silkeslent hår. Eller det finns två, som jag vet.

Incroyable från Kerastase, det är ett leave-in värmeskydd som förebygger trassel. Svindyrt.

Men det bästa jag har hittat är en olja från PROFFS..... lite oväntat, då detta är en billig olja och märket är sådär. Men den gör verkligen mirakel för längre hår. Synbart glansigare och lenare, bäst resultat av alla håroljor jag har testat. Den luktar också supergott, typ tuggummi/godis.
Citera
2025-09-08, 12:47
Medlem
De tjejer jag känner som har problem med tovor har tunna hårstrån även om de kan vara starkt går så är hårstråna tunna. De ja känner som har lite grövre hårstrån får aldrig tovor typ.
Citera
2025-09-08, 19:28
Medlem
Fyra,fem timmar att torka? Du borde överväga en riktigt bra hårfön, det är ju inte direkt ett brott mot naturen att använda lite värme ibland. Jag förstår ångesten, men om du verkligen älskar ditt långa hår så är det väl värt att investera i en bra fön och kanske ett serum som motverkar tovning. Annars är det ju bara att acceptera att långt hår kräver en hel del engagemang, eller så klipper du dig och slipper allt strul, men jag tror du kommer sakna det sen.
Citera
2025-09-08, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
De tjejer jag känner som har problem med tovor har tunna hårstrån även om de kan vara starkt går så är hårstråna tunna. De ja känner som har lite grövre hårstrån får aldrig tovor typ.
Okej, hm. Jag har grova strån iallafall. Inte det där typiska skandinaviska.
Citera
2025-09-08, 22:35
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Som jag skrev så borstar jag ju såklart håret. Men det hjälper inte för så fort det råkar blåsa lite blir det så igen.

= mer förspel
Citera
2025-09-15, 20:52
Bannlyst
Jag har tunt hår som inte är särskilt långt. Ja det tovar sig
Citera
2025-09-17, 21:59
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89

Håller helt med i din analys! Har själv haft typ 100 cm långt hår de senaste 10 åren, och har riktigt grova hårstrån, tänk hästtagel eller rotborste-kvalité. Jag får aldrig några tovor. Borstar inte ens håret mer än 5-6 d/v, men det håller sig helt schysst ändå. Visst, skulle jag inte borsta det på flera veckor kanske det skulle tova ihop sig lite i nacken beroende av klädesplagg, men sådär riktigt tovigt som en del får, verkar vara förbehållet de med tunna hårstrån och gärna i kombination med "skandinaviskt tunt" hår i största allmänhet.
Citera
2025-09-18, 06:51
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfrossa
Har hår ned till låren, får hålla i det och flytta åt sidan när jag sätter mig ner på toaletten, annars kan man föreställa sig vad som händer. Är du inte där än så är det det som är din framtid om du inte klipper det.

Jag använder noll produkter i mitt hår, inte ens schampoo. Har kört på det i över 5 år nu. Mitt hår är också helt ofärgat så jag behöver inte heller "reparera" det med massa skit. Sambon sniffar på mitt hår jämt och tycker att det både luktar gott och ser bra ut, så ser inte behovet av att kasta pengar i sjön. Använder inte heller någon platttång eller liknande som sliter på det.

Vad som kan vara värt att nämna är att jag försöker ofta sätta upp mitt hår eller köra på flätor (finns många stilar man kan experimentera med). På så sätt blir det inte lika tovigt och jobbigt att borsta.

Jag missar dock ingen chans att gnälla över lämgden, men fint är det.

Så din sambo ligger och sniffar på ditt hår med massa härsket hudfett i.
Mysigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in