Citat:
Ursprungligen postat av
Link04
Nu är det vetenskapligt bevisat - smarta personer älskar att skämta om döden 🙂
Forskarna fann att personer som uppskattade den mörka döden-humorn även var de som hade högst IQ-poäng, och det betydligt över genomsnittet.
De som uppskattade mörk döden-humor minst var personer med en genomsnittlig IQ och en högre grad av aggressivt temperament 😂
https://www.gp.se/livsstil/det-avslojar-din-humor-om-din-intelligens.192a8dad-a1e5-4d16-ac74-4791349335a1
Hmm... jag tänker mest på riddaren och väpnaren i Ingmar Bergmans
Sjunde inseglet!
Riddaren Antonius Block är hela tiden gravallvarlig, tar döden på yttersta allvar och vill tillochmed (ack, förgäves!) uppskjuta den medelst ett schackspel med den likgiltige Liemannen.
Medan väpnaren Jöns tycks ta saken mindre allvarligt; stundom med lätta skämt, stundom med bitande sarkasmer.
Av de två känner jag mig avgjort mer befryndad med väpnaren. Men jag vet inte om det säger något om just
intelligens.
Snarare ser jag alla tankar på ett hypotetiskt efterliv som en form av verklighetsflykt. Hej, om jag
dör, då har jag ju inte längre alla mina grejer som jag arbetat för och köpt för dyra pengar; jag har inte längre mina nära och kära, mina beundrare på tiktok eller youtube, strängt taget har jag ingenting! Alltså uppfinner jag (eller anammar ett redan av andra uppfunnet) efterliv där jag kan behålla allt detta, i evigheters evighet, amen!
För att parafrasera den utan tvivel ytterst intelligente Bertrand Russell: det finns två sätt att möta döden. Det ena är att intala sig att man är odödlig. Det andra är att rusta sig med vanligt enkelt mod.